Vervanging slot verhalen op huurder?

Huurder1986
Topic Starter

Vervanging slot verhalen op huurder?

#1 , 19 mar 2013 13:27

Hoi allemaal

Binnenkort verhuis ik, en mij huidige huisbaas wil een nieuw slot laten plaatsen omdat we in het verleden al twee sleutels zijn kwijt gespeeld. Hij wil dat wij de kosten daarvan dragen. Kan de huisbaas dit überhaupt verhalen op de huurder als er niks mis is met het slot? De kosten voor nieuwe sleutels hebben wij uiteraard steeds gedragen, dat lijkt me logisch. Hij beweert dat het nieuwe slot maar liefst 495 euro zal kosten, lijkt ons ook wel erg veel. Uiteraard gaan we hiervoor wel het factuur opvragen. Een vriend van ons met een gelijkaardige gepantserde deur betaalde na een inbraak, laat op de avond, nog geen 200 euro voor een volledige vervanging van slot en cilinder en werkuren. Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 19 mar 2013 14:00

Dat de man wel een zeer luxueus slot op jullie probeert te verhalen.

Zolang het slot nog werkt en u evenveel sleutels afgeeft als u ontvangen hebt, weet ik niet waar de huisbaas zich op baseert om een schadevergoeding te vragen...

bosprocureur

#3 , 19 mar 2013 14:05

Zolang het slot nog werkt en u evenveel sleutels afgeeft als u ontvangen hebt, weet ik niet waar de huisbaas zich op baseert om een schadevergoeding te vragen...

Zou het kunnen dat de huisbaas een slot waarvan al een aantal sleutels in de natuur verdwenen zijn niet meer veilig vindt?

Ik lees hoger dat het om een gepantserde deur gaat, dan ga je toch niet accepteren dat niet huurders of niet bewoners over een sleutel beschikken? Dat wordt een deur met ingebouwd zwak punt...

Reclame

Huurder1986
Topic Starter

#4 , 19 mar 2013 14:12

Dat was zijn motivatie inderdaad. Omdat de sleutels nu eender waar kunnen zijn. Enerzijds wel begrijpelijk, hij is ook de enige die de sleutels kan laten bijmaken (certificaatbeheerder). Anderzijds is dit ook niet een risico van verhuring? Stel dat je een pand huurt waarvan de sleutels wel gewoon bij te maken zijn door de huurder. Dan zou de huurbaas bij elke nieuwe verhuring een nieuw slot kunnen verhalen op de verhuurder ervan uitgaande dat er altijd wel sleutels kwijt raken.

Xastheron

#5 , 19 mar 2013 14:54

Doe vanuwentwege het voorstel dat u desnoods een equivalent slot wil laten plaatsen, dat u dit op uw eigen kosten doet en dat u het origineel certificaat aan de huisbaas laat overhandigen. Indien de huisbaas nog het originele factuur heeft, kan u hetzelfde model laten plaatsen. Als de kostprijs dan uiteindelijk toch 495 euro bedraagt, dan zij het zo. Als hij u iets wijs gemaakt heeft ivm de kwaliteit van het slot, dan betaalt u de reële waarde...

Huurder1986
Topic Starter

#6 , 19 mar 2013 15:16

Dat lijkt mij misschien inderdaad nog de beste oplossing. Het kan alvast geen kwaad dat ik zelf eens een offerte laat opmaken.

Terug naar “Huren”