verschuldigd bedrag na uitspraak w niet rechtstreeks betaald

woestijn123
Topic Starter

verschuldigd bedrag na uitspraak w niet rechtstreeks betaald

#1 , 18 mar 2013 20:46

Beste,

We zitten met een probleem dat straks een jaar aansleept. Ons goed hart heeft ons in een valstrik doen lopen.
Onze huurder heeft het contract fout opgezegd binnen het 1e jaar, opzegtermijn niet gerespecteerd en de verschuldigde boete niet betaald. Na dit voor de rechtbank te brengen is hij veroordeeld tot betalen van de achterstallige huurgelden + boete. (na wat onderzoek blijkt hij dit telkens opnieuw te doen)
Hij heeft zich onvermogend laten verklaren (werkt in het zwart bij zijn ouders) maar moet toch 100 euro / maand betalen. Hij heeft nooit officieel bevestigd in te stemmen met de uitspraak van de rechter, maar betaalt wel de 100 euro per maand, maar op rekening van mijn advocaat.
Zijn eigen advocaat heeft hij al lang afgezegd.
Ondertussen, na alle rekken enzoverder van de tegenpartij, zijn de kosten (aan mijn eigen advocaat) al meer dan de reeds betaalde+nog verwachte tegoeden! Nu wil ik al een tijd af van mijn eigen advocaat, maar lukt niet omdat die geen antwoord meer krijgt van de advocaat van de tegenpartij om de betaling rechtstreeks op mijn rekening te laten gebeuren...dit spelletje hangt eerlijk gezegd mijn kl* uit(sorry voor de verwoording):
de huurder gaat in fout -> krijgt nog een voorstel tot minnelijke schikking (mijn nadeel) -> stemt niet in -> zaak gaat naar rechtbank -> uitspraak op alles 100% in mijn voordeel -> 200€/mnd -> niet akkoord -> minnelijke schikking 100€/mnd (mijn nadeel) -> kostenteller blijft lopen (!) tot meer dan wat op het spel stond... dit gaat over 3 maanden achterstal + 3 maanden verbrekingsvergoeding + door onrechtmatige opzeg 2 maanden niet kunnen verhuren.... de woning moet wel nog door ons afbetaald worden ondertussen...een verhuurder is toch geen melkkoe? en nee de huurprijs is niet van die aard dat we er rijk van worden...
hoe stoppen we de blijvend oplopende kosten? kan onze advocaat blijven geld vragen om enkel een bedrag per maand door te storten, zonder meer? :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 mar 2013 10:45

'De taak van een advocaat kan te allen tijde door de cliënt worden beëindigd.Dit principe volgt uit de juridische verhouding tussen de advocaat en zijn cliënt',(R.v.St. nr.35.506,12 september 1990,J.L.M.B. 1990,1406).

'Het procesmandaat eindigt(in ieder geval) door een definitief vonnis of arrest‘,(Parl.St. Kamer 1984-85,nr.1186/1,p.2;Parl.St.Senaat 1984-85, nr.836/1,p.3).

Het mandaat geldt enkel "vóór alle gerechten"(art.440 Ger.W.) en niet elders.Meer in het bijzonder geldt het niet om in naam van cliënt en voor diens rekening welke bedragen ook(inbegrepen rechtsplegingsvergoedingen) in ontvangst te nemen(Art.1239,B.W.;zie ook DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,nr.514).“Qui paie mal paie deux fois”.

Deel uw advocaat schriftelijk mee dat u zijn mandaat als beëindigd beschouwt en vraag hem teruggave van de UITGIFTEN van uw vonnissen.

"Art.1024.De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.. Art.1393. Overhandiging van de UITGIFTE van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.4.De gerechtsdeurwaarders hebben het recht:4°.het nodige voorschot te eisen alvorens de gevraagde opdrachten te verrichten.”(K.B.30 november 1976). Geef de gerechtsdeurwaarder dan ook geen beslagopdracht indien u weet dat ze niet met succes kan uitgevoerd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

woestijn123
Topic Starter

#3 , 20 mar 2013 21:45

Bedankt voor de reactie,

om geen misverstand te hebben:
het vonnis is zonder officieel te erkennen aanvaard door de tegenpartij, want ze zijn tenslotte aan het betalen.
er is dus (gelukkig) ook nog geen deurwaarder aan te pas gekomen.

als ik het goed begrijp:
moet ik de diensten van mijn advocaat officieel opzeggen, en kan hij mij niets aanrekenen voor het doorstorten van het geld dat voor mij bestemd is?
indien dit klopt, mocht hij dit dan aangerekend hebben de voorbije maanden?kan ik dat terugeisen?

mvg
Davy

Reclame

Terug naar “Huren”