aangezien mijn vriendin en ik voor de eerste keer een serieuze stap gaan zetten richting eigen woonst had ik enkele grote vragen hieromtrent.
Op dit moment wonen we in een appartement met een maandelijkse huurprijs van 470€ en hebben we echt een droom van een huisbaas.
De plaats waar we naartoe gaan is een nieuwbouw appartement (eigenlijk gerenoveerd maar het is echt als nieuw) en de verhuurders zijn een stuk stroever dan onze huidige huurbaas.
Alles staat in de ruwbouw met hier en daar nog plakwerk aan schakelaars dat moet opgestopt worden + het plafond staat nog in het bruin met hier en daar witte lagen verf (geen idee welk materiaal dit is).
Concrete huurprijs voor dit alles is 680€ + 30€ syndic kosten.
Alles moet dus geschilderd worden en de verhuurders stellen voor om 250€ tussen te komen in de kosten voor verf.
Tot slot wensen ze ook nog een plaatsbeschrijving te laten opstellen door, ik vermoed, een deskundige en dit zou ons 200€ kosten.
De vragen die ik hierbij heb:
1) Na even onderhandelen zijn ze bereid om de plaatsbeschrijving zelf te betalen terwijl ik vind dat ze iets meer mogen tussenkomen in de verf.
Met 250€ schilder je misschien de living maar daar stopt het ook.
Na wat opzoekwerk hier kwam ik tot de vaststelling dat ze totaal niet verplicht zijn om tussen te komen in de verf dusja, not much can be done there.
Mijn tegenvoorstel is dat ze voor niks hoeven tussen te komen in de verf en mijn vriendin en ik zouden alle kosten voor de verf dragen.
In ruil daarvoor, hun appartement wordt tenslotte volledig geschilderd en opgedaan, zouden we vragen om de maand april geen huur te hoeven betalen, daar we in die maand het appartement volledig in orde zouden zetten. Er is echt nog veel werk in.
Vraag: Is dit redelijk van ons/hen? Hoe zouden we zo een overeenkomst kunnen opnemen in het contract?
2) De plaatsbeschrijving zal, volgens mij, heel gedetailleerd opgesteld worden aangezien ze hier echt op aandringen.
Ik stel me dan vragen bij het moment dat we daar zouden vertrekken owv. de werken die we er gaan in doen voor we erin trekken.
Als wij alles schilderen (alle ruimtes en plafonds), hoe zit dit dan met de uittredende plaatsbeschrijving?
Sowieso als we daar 3-5-7-...j gaan in wonen gaat die verf op bepaalde plaatsen wel eens een veeg krijgen e.d.
Net als het feit dat we gordijnen gaan moeten hangen (er zijn geen rolluiken) en er dus gaten gaan geboord worden hiervoor, gaten voor de verlichting,...
Kunnen er daar problemen ontstaan wat betreft waarborg terugkrijgen omdat het appartement geschilderd is MAAR er hier en daar "schade" is aan de verf wegens dagelijks gebruik?
En wat met die gaten die ontstaan door het hangen van verlichting, gordijnen,...?
3) Tot slot: waar moeten we echt op letten bij het opstellen van het contract? Alle aandachtspunten zijn welkom

Ik weet dat het mijn eerste post is op het forum en ik veel vraag, maar ik hoop op een paar goeie antwoorden zodoende een goeie beslissing te kunnen maken binnenkort!
Alvast bedankt!