#2 , 12 mar 2013 13:30
Ik heb mijn originele post teruggevonden! Hier is het:
Hallo allemaal,
Ten eerste mijn excuses voor de taalfouten die er zullen zijn, het Nederlands is pas mijn tweede taal en hoewel ik het over het algemeen goed mee weg kan weet ik dat het verre van perfect is. Desondanks hoop ik dat jullie mij toch goed zullen begrijpen.
Ik zit met een probleem die oorspronkelijk niets met mij direct te maken heeft maar dat mij nu wel betreft en waar ik niet weet wat ik moet doen.
Het zit zo: ik huur een appartement sinds 3 jaar al. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, ben altijd tevreden ervan geweest en ik betaalde mijn huur en kosten aan de huisbaas op tijd en zoals het op het contract stond.
Twee weken geleden kreeg ik een aangetekende brief dat ik een exploot van een deurwaarder moest komen afhalen op zijn kantoor. Ik moest even schrikken. Ik wist dat ik niets verkeerd had gedaan en dus begreep ik niet wat dit allemaal wilde zeggen. Ik was van plan om de dag nadien dit exploot te komen afhalen aan het kantoor van de deurwaarder maar tot mijn grote verassing stond het exploot al in mijn brievenbus.
Toen ik het exploot opendeed begreep ik aanvankelijk niet wat er gaande was. Ik geef toe, ik ben echt niet sterk in juridische termen en dus moest ik het goed analyseren voor dat alles duidelijk werd: mijn huisbaas zat ik een rechtszaak verwikkeld en omdat hij zijn proces verloren had en nog geen vergoeding had gestort op de rekening van de aanklager die het proces had gewonnen werden zijn goederen in beslag genomen. Of tenminste, al de huurders van zijn appartementen (ikzelf en twee andere huurders) moeten vanaf nu hun huurbedrag op de rekening van de deurwaarder storten.
Ergens was ik wel opgelucht omdat ik nu echt zeker was dat dit niets met mij te maken had. Maar toch wou ik er meer over weten en dus besliste ik om toch maar langs te gaan bij de deurwaarder voor meer informatie. Maar de avond daarvoor belde mijn huisbaas mij op. Hij zei dat ik dus inderdaad vanaf nu mijn huurbedrag op de rekening van de deurwaarder moest storten maar tegelijkertijd zei hij ook dat ik de kosten van de huur (water, stroom,...) apart op een andere (zijn) rekening moest betalen of aan hem persoonlijk moest geven. Ik vond dit nogal vreemd.
Toen ik de volgende dag de deurwaarder ontmoette was hij echter formeel: ik moet mijn volledige sommen, huur en kosten, aan hem betalen en niets meer aan mijn huisbaas. Dit was precies wat ik dacht en dus belde ik naar mijn huisbaas om hem dit te melden. Hier beginnen mijn zorgen: de huisbaas zei dat ik de kosten niet aan de deurwaarder moet storten want anders krijgt het syndicus de kosten voor het appartement niet en dreig ik zonder stroom en water te vallen.
Nu ben ik radeloos: ik zit met een dilemma waar ik echt niet meer weet wat te doen. Langs de ene kant is het duidelijk voor mij dat ik de wet wil respecteren en alles op de deurwaarder zijn rekening wil storten maar ik wil absoluut vermijden om zonder stroom en water te zitten. En langs de andere kant weet ik heel goed dat als ik de kosten op de rekening van mijn huisbaas stort dat ik het risico neem om dubbel te moeten betalen wat helemaal niet mijn bedoeling is want ik wil correct blijven betalen.
Ik zit dus met heel wat kopzorgen: is wat mijn huisbaas zegt juist? Kan ik echt afgesloten worden omdat ik mijn kosten aan een deurwaarder stort? Ik wil heel graag de wet volgen maar ik kan mij niet inbeelden dat ik op een dag wakker wordt zonder stroom en water.
Wat moet ik nu doen? Ik heb tijd tot donderdag 14/03 om mijn verklaring van het beslag van derden naar de deurwaarder op te sturen.
Ik zal elke antwoord op deze vraag ten zeerste appreciëren!
Hartelijk dank!
M.