SCHIMMEL EN VOCHT inhuis wegens afbraak naastliggende pand

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

Re: SCHIMMEL EN VOCHT inhuis wegens afbraak naastliggende pa

#31 , 07 apr 2013 11:43

kan de eigenaar de huurwaarborg inhouden door de aangerichte schade van het naastliggend pand.Indien wel dan zijn wij terug het slachtoffer van de ganse zaak.groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#32 , 07 apr 2013 12:02

zuiver volgens de letter van de wet niet, het is niet uw schuld waardoor de schade is ontstaan en u heeft vanaf de eerste vaststelling onmiddellijk de verhuurder op de hoogte gebracht. De diverse verslagen van de verzekeringsmaatschappijen zullen dit ondersteunen mocht de verhuurder zo dwaas zijn om op die grond te trachten de waarborg in te houden.

freelance
Berichten: 2615

#33 , 10 apr 2013 22:58

aan freelance,het contract is begonnen op 01 augustus 1989,is naar mijn weten niet geregistreerd,ook geen plaatsbeschrijving,er staat enkel vermeld op het contract dat het huis in perferkte staat is,dit was ook zo tot de afbraak begonnen is van het naastgelegen huis.Wij hebben het huis onderhouden zoals het het onze was.Wij hebben alle kamers volledig opgedaan,goten geschilderd,nieuwe vloer gelegd,reeds 2 nieuwe gasbulexen geplaatst,alle waterkranen zijn vernieuwd,dit allemaal en nog meer op onze kosten.groet
Als er indertijd geen plaatsbeschrijving opgemaakt is , dan kan het pand onmogelijk nog in dezelfde perfecte staat verkeren als in 1989 .
Na meer dan 20 jaar is er zo wie zo allerlei slijtage .
Zonder plaatsbeschrijving kan er u helemaal niets ten laste gelegd .

Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

Een verhuurder die in dit geval de waarborg zou inhouden , heeft geen poot om op te staan op de rechtbank.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#34 , 03 sep 2013 16:37

ik kom terug op onze problemen van de voorbije maanden,ondertussen ben ik verhuist en heb een dokument ontvangen van het stadsbestuur dat de woning ongeschikt en onbewoonbaar is verklaard,kan ik deze onbewoonbaarheidsverklaring gebruiken om enige schade te verkrijgen van mijn gedane onkosten,of kan dit via de verzekeringen.
graag wat uitleg van jullie juristen zodanig dat ik mijn rechten en of plichten kan waarborgen.met dank

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#35 , 03 sep 2013 18:38

Een onbewoonbaar verklaarde woning mag niet worden verhuurd, dat is strafbaar en in strijd met de openbare orde.

Er is dan ook rechtspraak die stelt dat al hetgeen u als huur betaalde, door u kan worden teruggevorderd met intrest.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#36 , 03 sep 2013 19:50

Heb je ondertussen al een reactie ontvangen van de bouwheer en/of aannemer die verantwoordelijk is voor uw probleem? Zij hadden nl alle voorzorgen moeten nemen om uw een ongestoord genot van de huurwoning te kunnen genieten.

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#37 , 04 sep 2013 16:37

dank u,mava105,ik heb nog geen reactie ontvangen van de bouwheer.Ik heb wel een verliesstaat,ten gevolge van de afbraakwerken opgestuurd naar mijn verzekering,maar ik heb de indruk dat alles op de lange baan geschoven word.Tot op heden heb ik enkel documenten ontvangen van het stadsbestuur,afgetekend door de burgemeester(onbewoonbaar verklaart)groeten

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#38 , 04 sep 2013 19:48

Ik denk dat je best onmiddellijk naar de vrederechter trekt. Aannemer heeft er alle belang bij de zaak te rekken

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#39 , 13 nov 2014 21:57

beste forum,doordat ik hier goed advies gekregen heb,waarvoor mijn dank,wil ik niet nalaten u verder op de hoogte te houden.
Ondertussen zijn we reeds geruime tijd verhuist,maar nog steeds is er geen akkoord,wel veel expertises.De schade word geschat op 100.000 euro.Van de gemaakte kosten heb ik nog niets teruggekregen.(ook de eigenaar heeft nog niets ontvangen)Een nieuw feit is nu dat er een andere bouwheer dit gebouw overgenomen heeft,en dat de eigenaar het huis gaat verkopen in de staat dat het zich bevind.Tot zover de situatie,ik wacht verder af voor het vervolg.

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#40 , 23 jul 2015 21:17

Vervolg: er zijn terug(nogmaals) experts aangesteld voor nader onderzoek,ondertussen heb ik nog steeds geen voorstellen van mijn geleden schade ontvangen,noch van mijn verzekering,noch van de tegenpartijen.Ik vrees dat alles op de lange baan geschoven word.

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#41 , 26 jun 2016 16:15

Nog steeds niets gehoord van de verzekering,enkel een mail ontvangen van mijn expert .Naar zijn zeggen zou de tegenpartij" ONS VERGETEN ZIJN"
Wat moet ik daar na 3 jaar nog van geloven!!!

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#42 , 22 jan 2017 17:29

Nog steeds geen regeling ,na enig aandringen ontving ik een schrijven van de verzekering (september16)met de belofte de zaak bij voorrang te behandelen. Tot op heden nog niets ontvangen.Ik kan enkel vaststellen dat ik hier met een zeer slechte verzekering zit,maar vooraleer de zaak opgelost is kan ik moeilijk veranderen van verzekering,dan ben ik zo goed als zeker de schade verloren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#43 , 22 jan 2017 19:50

Mogelijks heeft tegenpartij dezelfde maatschappij als jij, maar is hij een betere klant.

bosprocureur
Berichten: 6858

#44 , 22 jan 2017 19:58

En wat is de rol van uw makelaar in heel deze historie? Kan die niets forceren?

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#45 , 28 jan 2017 00:41

Nee,mava 105,het is een andere maatschappij.Ik mag geen namen noemen.In ieder geval ben ik zeer ontgoocheld in de mijne.

Terug naar “Huren”