Een contract van korte termijn moet schriftelijk verlengd worden. Doe dit best aangetekend. Als u dit niet doet, gaat het automatisch over in een 3-6-9. Een contract van korte duur kan slechts éénmaal verlengd worden met een nieuwe korte termijn, in dit geval 1 of 2 jaar. Het is geen nieuw contract, u vermeldt gewoon dat het oude contract verlengd wordt met ... jaar.Hoi
Wij hebben vorig jaar op 1 juni een woning verhuurd met een contract van 1 jaar.
Nu zouden we dit contract terug willen verlengen met 1 jaar .
Moeten we dit via een brief doen of moeten we niks doen en wordt het dan automatisch met 1 jaar verlengd?
Indien we dit met een brief moeten doen wat moet er dan juist instaan of is het dan een nieuw huurcontract dat we moeten opstellen?
Alvast bedankt
Dirk
Ok bedankt.Zo doen wij het:
Brief opstellen waarin staat dat huurder X en verhuurder Y overeenkomen dat huurcontract dat ingegaan was op xx/xx/xxxx en voor de duur van 1 jaar met 1 jaar verlengd zal worden om af te lopen op xx/xx/xxxx.
Wij hebben dan eerst geïnformeerd bij de huurder of die het contract wel wenste te verlengen (want huurder mag inderdaad ook opzeggen) waarop wij het document in tweevoud samen ondertekenen.
Registratie is niet verplicht voor contracten van beperkte duur. Het is echter wel nuttig om dat toch te doen zodat het geregistreerd is tegen de tijd dat het zou overgaan in een 3-6-9. De éénmalige verlenging hebben wij tot nu toe niet bijkomend laten registreren, het oorspronkelijk huurcontract van beperkte duur altijd.
Wat is het nut om de verlenging te laten registreren VDB?Eenmalige verlenging kan je gratis als bijlage laten registreren op het originele contract.
Of, welk nadeel zou er kunnen zijn als je het niet doet?
Zoals ik hogerop schreef is het nuttig het oorspronkelijke contract van beperkte duur wel te laten registreren sloeberken, maar de eenmalige verlenging zelf? Beide partijen beschikken dan over een bewijs van verlenging en tegen dat het contract zou overgaan in een 3-6-9 geldt het eerste contract als aanvangsdatum. Misschien zie ik iets anders over het hoofd maar ik zie nog niet waarom het nut heeft de verlenging als bijlage te laten registreren.Wat is het nut om de verlenging te laten registreren VDB?Eenmalige verlenging kan je gratis als bijlage laten registreren op het originele contract.
Of, welk nadeel zou er kunnen zijn als je het niet doet?
Ik denk dat dit wel nut heeft als het later moest overgaan in een 3 6 9