Huurcontract van 1 jaar verlengen

dirkp106
Topic Starter

Huurcontract van 1 jaar verlengen

#1 , 24 feb 2013 18:31

Hoi
Wij hebben vorig jaar op 1 juni een woning verhuurd met een contract van 1 jaar.
Nu zouden we dit contract terug willen verlengen met 1 jaar .
Moeten we dit via een brief doen of moeten we niks doen en wordt het dan automatisch met 1 jaar verlengd?

Indien we dit met een brief moeten doen wat moet er dan juist instaan of is het dan een nieuw huurcontract dat we moeten opstellen?

Alvast bedankt

Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 24 feb 2013 18:38

Nieuw huurcontract , zelfde voorwaarden.
WEL tijdig opzeg geven ( 3 maand op voorhand - aangetekend ) .
Zonder opzeg gaat contract automatisch over in een langlopend ( 3-6-9) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg

#3 , 24 feb 2013 18:45

Hoi
Wij hebben vorig jaar op 1 juni een woning verhuurd met een contract van 1 jaar.
Nu zouden we dit contract terug willen verlengen met 1 jaar .
Moeten we dit via een brief doen of moeten we niks doen en wordt het dan automatisch met 1 jaar verlengd?

Indien we dit met een brief moeten doen wat moet er dan juist instaan of is het dan een nieuw huurcontract dat we moeten opstellen?

Alvast bedankt

Dirk
Een contract van korte termijn moet schriftelijk verlengd worden. Doe dit best aangetekend. Als u dit niet doet, gaat het automatisch over in een 3-6-9. Een contract van korte duur kan slechts éénmaal verlengd worden met een nieuwe korte termijn, in dit geval 1 of 2 jaar. Het is geen nieuw contract, u vermeldt gewoon dat het oude contract verlengd wordt met ... jaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Turaki

#4 , 24 feb 2013 20:27

Zoals Oude Belg zie, schriftelijk verlengen (zelfde voorwaarden en prijs), met een totale maximumduur van 3 jaar (verlenging dus maximaal 2 jaar).
Alleen zou ik dit opmaken in 3 exemplaren (1 voor elk van de partijen, en voor de registratie) en door u en de huurder ondertekend, want als u dit via AS doet heeft u geen bewijs van akkoord van de huurder.
Zorg dat dit in orde is voor eind februari, zodat u, als de huurder niet akkoord gaat, eventueel nog tijdig kan opzeggen (opzeg moet betekend zijn voor 1 maart) en niet plots een contract van 9 jaar heeft (wat er gebeurt als er niet verlengd op opgezegd wordt).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2013 22:03

hier ook eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=32554" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

dirkp106
Topic Starter

#6 , 25 feb 2013 07:23

Alvast bedankt .
Ik dacht wel dat ik het moest verlengen.
Bestaat er ergens een model document hiervoor of wat moet er juist in de brief staan?

Dirk

artemis

#7 , 25 feb 2013 11:02

Zo doen wij het:

Brief opstellen waarin staat dat huurder X en verhuurder Y overeenkomen dat huurcontract dat ingegaan was op xx/xx/xxxx en voor de duur van 1 jaar met 1 jaar verlengd zal worden om af te lopen op xx/xx/xxxx.
Wij hebben dan eerst geïnformeerd bij de huurder of die het contract wel wenste te verlengen (want huurder mag inderdaad ook opzeggen) waarop wij het document in tweevoud samen ondertekenen.
Registratie is niet verplicht voor contracten van beperkte duur. Het is echter wel nuttig om dat toch te doen zodat het geregistreerd is tegen de tijd dat het zou overgaan in een 3-6-9. De éénmalige verlenging hebben wij tot nu toe niet bijkomend laten registreren, het oorspronkelijk huurcontract van beperkte duur altijd.

dirkp106
Topic Starter

#8 , 25 feb 2013 12:04

Zo doen wij het:

Brief opstellen waarin staat dat huurder X en verhuurder Y overeenkomen dat huurcontract dat ingegaan was op xx/xx/xxxx en voor de duur van 1 jaar met 1 jaar verlengd zal worden om af te lopen op xx/xx/xxxx.
Wij hebben dan eerst geïnformeerd bij de huurder of die het contract wel wenste te verlengen (want huurder mag inderdaad ook opzeggen) waarop wij het document in tweevoud samen ondertekenen.
Registratie is niet verplicht voor contracten van beperkte duur. Het is echter wel nuttig om dat toch te doen zodat het geregistreerd is tegen de tijd dat het zou overgaan in een 3-6-9. De éénmalige verlenging hebben wij tot nu toe niet bijkomend laten registreren, het oorspronkelijk huurcontract van beperkte duur altijd.
Ok bedankt.
Zal het straks klaarmaken en de huurder laten tekenen.
Hij wil ook blijven wonen heeft hij me vorige week nog laten weten.
Huurcontract is reeds geregistreerd das geen probleem.

Dirk

Vandebos

#9 , 25 feb 2013 12:05

Eenmalige verlenging kan je gratis als bijlage laten registreren op het originele contract.

artemis

#10 , 25 feb 2013 12:22

Eenmalige verlenging kan je gratis als bijlage laten registreren op het originele contract.
Wat is het nut om de verlenging te laten registreren VDB?
Of, welk nadeel zou er kunnen zijn als je het niet doet?

sloeberken

#11 , 25 feb 2013 12:33

Ik denk dat dit wel nut heeft als het later moest overgaan in een 3 6 9
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#12 , 25 feb 2013 13:44

Ik denk dat dit wel nut heeft als het later moest overgaan in een 3 6 9
Zoals ik hogerop schreef is het nuttig het oorspronkelijke contract van beperkte duur wel te laten registreren sloeberken, maar de eenmalige verlenging zelf? Beide partijen beschikken dan over een bewijs van verlenging en tegen dat het contract zou overgaan in een 3-6-9 geldt het eerste contract als aanvangsdatum. Misschien zie ik iets anders over het hoofd maar ik zie nog niet waarom het nut heeft de verlenging als bijlage te laten registreren.

sloeberken

#13 , 25 feb 2013 14:23

Als eigenaar verhuurder is het altijd aangeraden het huurcontract te laten registreren, dit voorkomt moeilijkheden later samen
met een degelijke plaatsbeschrijving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#14 , 25 feb 2013 14:34

Als eigenaar verhuurder is het altijd aangeraden het huurcontract te laten registreren, dit voorkomt moeilijkheden later samen
met een degelijke plaatsbeschrijving.
Sloeberken misschien eens juist lezen wat ik geschreven heb.

Vandebos

#15 , 26 feb 2013 00:07

Heel eenvoudig, als je de bevestiging van verlenging en het huurcontract van bepaalde duur niet laat registreren heeft deze geen vaste dagtekening en kan de huurder die plots tijdens het tweede jaar wenst te vertrekken gaan beweren dat het huurcontract op het einde van het eerste jaar een negenjarig contract is geworden dat niet werd geregistreerd. Indien enkel het contract werd geregistreerd kan hij hetzelfde beweren en onder de gunstige maatregelen van een negenjarig contract proberen op te zeggen.

Als beide zijn geregistreerd zijn er geen spelletjes mogelijk. Door schade en schande ondervonden...

Terug naar “Huren”