Opzegging huurcontract korte termijn (binnen eerste 3 jaar)

Myrthelilith
Topic Starter

Opzegging huurcontract korte termijn (binnen eerste 3 jaar)

#1 , 22 feb 2013 17:28

Beste
Ik heb een contract van korte termijn die loopt van 21 februari 2012 en verstrijkt op 20 februari 2013. Deze is opzegbaar dmv een opzegging van ten minste 3 maanden.
Dit contract werd niet opgezegd en dus stilzwijgend verlengt. Wij verwachten in maart een kindje en dachten het hier nog wat langer uit te houden in dit kleine huisje maar verdrinken een beetje in de meubels en overige rommel. De "kinderkamer", klein kamertje van 6m² werd voordien als berging gebruikt, nu staat alles dus in het rond om toch de kleine een beetje plaats te geven.

Ondertussen hebben wij onze zinnen gezet op het kopen van een woning. De compromis is deze maand getekend. Graag zouden we onze opzeg willen doen maar we zijn niet zo zeker als dit mogelijk is zonder een vergoeding te betalen.
Citaten van het huurcontract:
" Duur: Hetzij: 1 jaar (zogenaamde huurovereenkomst van korte duur en van ten hoogste drie jaar), die ingaat op 21 februari 2012 en op 20 februari 2013, opzegbaar door middel van een opzegging die ten minste 3 manden van tevoren wordt betekend"
dan staat er een hele clausule ivm een huurovereenkomst van 9 jaar (makelaar heeft veel overbodige clausules mooi laten staan die zelfs niets met de woning te maken hebben, oa ook iets ivm gemene delen)
"Een huurovereenkomst van korte duur kan slechts eenmaal, schriftelijk en tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale huurtijd meer dan drie jaar mag bedragen. Bovendien en tenzij een van de partijen een opzegging betekend per aangetekend schrijven ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de overeengekomen korte duur, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een periode van negen jaar vanaf de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst.
Bovendien, indien de huurovereenkomst is gesloten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de overeenkomst beëindiging wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden die aangetekend moeten worden betekend en met betaling, benevens de betaling van de vervallen en nog te vervallen huur, van een vergoeding gelijk aan drie, twee of één maand huur naargelang de overeenkomst verstrijkt tijdens het 1e, 2e of 3e jaar."

Wat ik hieruit versta is dat aangezien niemand een opzegging heeft gedaan het nu een 3-6-9 contract is geworden en indien ik de huur wil opzeggen ik 2 maand vergoeding aan de verhuurder moet betalen.
Ook staat er in het contract iets van het opzeggen voor het verstrijken van de termijn, ik dacht dat men steeds kan opzeggen wanneer men wil maar dan een vergoeding moet betalen.

Nu aangezien we een huis aangekocht hebben en er enkele gebreken aan dit huurhuis zijn zouden we van onder die vergoeding willen uitkomen.
- De verlichting boven werkt niet (zekeringen springen bij aanleggen van de zekering van de verlichting), dit werd in het begin gemeld aan de verhuurder dat er problemen waren maar deze zei dat het aan onze lampen lag die we foutief hebben aangesloten (het waren splinternieuwe lampen en armaturen die beneden wel perfect werken)
- Bij aangifte van gas en elektriciteit kwamen we te weten dat we geen dag en nachttarief hebben, enkel dagtarief => nachtteller telt niet, dit werd ons nochtans verzekerd dat er dag en nachttarief was (in plaatsbeschrijving staat deze teller op 3, vandaag staat deze ook nog steeds op 3, contact opgenomen met verantwoordelijke firma: antwoord was dat deze geen nachttarief aansluiten indien elektriciteit nog niet gekeurd was bij aansluiting, vandaar dat we ons nu ook afvragen als de elektriciteit wel in orde is)
- In de "berging" (beneden) staan kraantjes om je wasmachine op aan te sluiten, er komt water van 50°C uit (blijkbaar heeft een prutser deze aangesloten op de condensatiekachel waardoor onze gasfactuur hoger is uitgevallen dan gepland)
- Er is een pomp voor regenwater (elektrisch), helaas zou deze aangesloten zijn op de overloop van de septische put en hebben we geen regenwater (uit voorzorgen hebben we dus niet uitgetest als we regenwater hebben voor het geval onze buurman gelijk heeft hieromtrent, stekker van die pomp dus maar mooi uitgetrokken)
- Tuin ligt vol steengeruis van toen dit huis gerenoveerd werd, blijkbaar is dat de reden waarom onze tuin hoger is dan dat van beide buren (ene buur heeft zelfs zijn muurtje verhoogd omdat we te gemakkelijk in zijn keuken konden kijken)
- Buitenmuur zou "uitgeplakt" worden zodat je de rode bakstenen niet meer ziet (dit zou de huisbaas doen van zodra het niet meer zoveel regende in 2012, nooit gebeurd)
- EPC is 268 en overal zijn er tochtgaten

Huisbaas werd hier meermaals voor op de hoogte gebracht maar we kwamen nooit tot een datum en tijd om deze problemen te bekijken. Beiden werkten we op weekdagen overdag (mijn vriend weliswaar in shifts, ook in weekends), huisbaas kon blijkbaar alleen maar overdag tijdens weekdagen komen.

Dit is de situatie, en hier volgen mijn vragen
- Kan ik het contract opzeggen wegens dringend verbouwingen (elektriciteit en die muur buiten) zonder een vergoeding te moeten betalen?
- Kan ik omwille van die gebreken het contract opzeggen en geen vergoeding moeten betalen?
Het feit dat we een kind verwachten en een huis hebben aangekocht is volgens mij geen geldige reden om het contract op te zeggen en van onder die vergoeding uit te komen
Wat zouden jullie aanraden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord en het lezen van deze post

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 feb 2013 17:46

Neen, de opgegeven gebreken hebben geen uitstaans met de verbrekingsvergoeding. U had deze gebreken kunnen gebruiken tijdens de looptijd van het contract om een huurkorting te bekomen.

Wat daarentegen wel mogelijk is, is dat het huurcontract niet werd geregistreerd. In de link in onderschrift vindt u terug hoe u uw lokale registratiekantoor kan vinden. Indien blijkt dat het contract niet werd geregistreerd kan u zelf vanaf 01/03/2013 zonder schadevergoeding het pand verlaten wanneer u wenst. U dient wel nog steeds een opzeg te betekenen.

freelance

#3 , 23 feb 2013 00:47

Wanneer wel geregistreerd : opzegtermijn 3 maand op voorhand ( opgelet : opzeg begint pas te lopen op de 1e dag van de maand ) ; en een vergoeding van 2 maand .
Had u die gebreken vroeger ( aangetekend ) gemeld aan verhuurder ; ofwel als u nog langer zou blijven wonen , dan kunnen deze gebreken eventueel aanleiding geven tot het aanvragen van een huurvermindering ( en in het meest extreme geval tot ontbinding van het contract , met schadevergoeding voor u ) .
Doch dit zijn procedures die enige tijd in beslag nemen , en bovendien voor de vrederechter moeten voorkomen .
Met wat geluk ( contract niet geregistreerd ) kunt u op een veel vlottere manier van het contract ( en schadevergoeding ) afraken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Myrthelilith
Topic Starter

#4 , 23 feb 2013 10:37

Bedankt voor beide antwoorden, nu heb ik wat meer zekerheid over de situatie. (twijfelde over hoe het precies in elkaar zit)
de huisbaas werd op de hoogte gebracht maar telefonisch dus geen voet om op te staan.
Zal een aangetekende brief sturen om het contract op te zeggen met opzegtermijn van 3 maand en eens persoonlijk langs gaan om te spreken over een vergoeding (mits de gebreken zou het hier snel verhuurd moeten raken eens deze opgelost zijn)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2013 13:46

Regelgeving best ook een lezen.

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12 ... keuring.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://uwenergiedeskundige.be/elektriciteitskeuring.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”