mag de eigenaar zomaar binnenvallen bij verkoop appartement?

ray
Topic Starter

mag de eigenaar zomaar binnenvallen bij verkoop appartement?

#1 , 12 feb 2013 13:22

Wij huren momenteel een appartement dat intussen te koop staat. Met de eigenaars hebben wij een afspraak gemaakt dat wij hen elke zaterdag toelaten om mensen het appartement te laten bezichtigen. Natuurlijk neemt dat niet weg dat andere dagen ook mogelijk zouden zijn. Vandaag belt de huisbaas plots dat er iemand per se vandaag zou willen komen want hij kan niet voor de rest van de week. Ik was nog aan het slapen dus kon ik niet oppakken.

Bij het 2e voice mailbericht, zei hij plots dat hij sowieso met die mensen zou langskomen, want hij heeft de sleutel. Ik heb hem daarna teruggebeld en gezegd dat vandaag écht niet past en dat ik wil dat hij eender welke dag kiest behalve vandaag. Maar daar had hij geen oren naar en zei dat hij als eigenaar het recht heeft om mensen het appartement te laten bezichtigen zonder mijn toelating, zolang hij mij heeft verwittigd.

Dit kan toch niet? Dat betekent dat hij op elk moment hier kan komen binnenvallen, zolang hij op voorhand mij heeft verwittigd? Is dit geen huisvredebreuk? Ik moet toch ook toestemming geven, niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 12 feb 2013 14:16

Dit is zeker en vast huisvredebreuk.

Sloten veranderen?

freelance

#3 , 12 feb 2013 15:25

Laat eigenaar per aangetekende weten wanneer u toegang verschaft ( bij voorkeur 2 dagen - één op zaterdag , één op een werkdag door u te kiezen , met een maximumduur van 2 uur per dag ) .
Laat eigenaar ook weten , dat bij niet naleving van deze overeengekomen dagen en uren , u dit zal aanzien als huisvredebreuk , eventueel met inbraak van valse sleutel ; en dat daar onmiddelijk politie zal bijgehaald worden om PV op te stellen .

U hebt ook het recht om een ander slot te steken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Turaki

#4 , 12 feb 2013 16:32

Als u vandaag geen slot meer kan steken, steek dan een sleutel op de binnenkant die u wat verdraait (best op alle buitendeuren). Zo kan hij niet binnen. Negeer hem ook, ga op dat moment ook niet met hem in discussie (pak ook de telefoon niet op, en als u dat toch doet, meteen opleggen als hij het is), dit zou de situatie alleen maar doen escaleren in uw nadeel.
Weigert hij om weg te gaan, staat hij te roepen en te schelden, tracht hij binnen te breken, in al die situaties belt u de politie. Geef aan de telefoon dan maar meteen de indruk dat iemand tracht in te breken, dat u thuis bent (met eventuele kinderen), dat u schrik heeft voor uw leven, en dat u niet weet wie het is.

ray
Topic Starter

#5 , 12 feb 2013 18:56

Om de algemene situatie met mijn huisbaas niet tr doen escaleren, heb ik toch beslist om hem binnen te laten, je weet maar nooit dat ik zelf ook nog een gunst zou nodig hebben. Maar als hij mij in de toekomst dit nog eens probeert, dan zal ik het ook hard spelen. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn privacy op die manier zomaar kan worden geschonden.

Terug naar “Huren”