verhuurder wil waarborg niet vrijgeven
Geplaatst: 06 feb 2013 21:37
Hallo,
Ik ben Engels en mijn vrouw is Nederlands. Sorry voor dit lange verhaal maar ik denk dat het belangrijk is alles te melden voor de context van ons probleem.
We besloten om te verhuizen van Frankrijk naar België. Op 1 november huurden we een huis met een 3-6-9 contract. In de advertentie stond dat het een ideale plek zou zijn voor dieren zoals schapen, kippen en ganzen, en dat is precies wat we zochten. We namen een aantal meubels en accessoires over (waar we 650 euros voor hebben betaald) van de vorige huurder zoals verlichtingsarmaturen, een inductiekookplaat en keukenkastjes die hingen aan de muren. Bovendien liet hij enkele dingen gratis voor ons achter. Een plaatsbeschrijving werd gemaakt op 10 november door een deskundige/expert geselecteerd door de verhuurder. De verhuurder was niet aanwezig bij de plaatsbeschrijving. Hoewel we de expert op de hoogte hadden gebracht van de verlichtingsarmaturen en het keukenmeubilair die dus aan ons toebehoorde, waren die toch nog in de plaatsbeschrijving vermeld. Als gevolg van deze en andere details konden we het niet eens worden met de verhuurder over een definitieve versie van de plaatsbeschrijving. In bijna alle muren in het huis waren gaten nog zichtbaar de meeste wel dichtgemaakt met plamuur.
Inmiddels hoorden we van de vorige huurder dat de verhuurder hun waarborg niet wilde vrijgeven omdat de huurder had geweigerd om de helft van de makelaarskosten te betalen (de huurder had zijn 9 jarig contract normaal beëindigd en was voor het betalen van de makelaar dus niet verplicht), een zaak die inmiddels door de huurder is voorgelegd bij de vrederechter.
De verhuurder probeerde ons beperkingen op te leggen wat betekende dat we het huis, het tuinhuis en de tuin niet konden gebruiken zoals we wilden, eg ze wilde geen kippen op het gazon. Ze wilde ook de kookplaat laten verwijderen om deze te vervangen door een echt oude kooktoestel: ze stelde voor dat we dan ons geld moesten terugvragen van de vorige huurder. Het is duidelijk dat ze probeerde ons te gebruiken om de vorige huurder te pesten.
Ze verzon telkens maar meer voorwendsels om ons te komen bezoeken, om te komen kijken. Wij voelden dat als een inbreuk op onze privacy. Ze had de gewoonte telkens maar afspraken te maken en was beledigd als we ze weigenden omdat ze niet goed uitkwamen. Een keer stond haar man voor de deur zonder een bevestging van ons dat het OK was te komen (wij hadden die dag niet naar onze mails gekeken).
Op 2 november stuurde ze ons een e-mail waarin ze zei dat alle elektriciteit in orde was en dat de septic tank was schoongemaakt. Op 18 november in de nacht raakte de wasmachineafvoer verstopt met het gevolg dat we water hadden in de bijkeuken, de keuken en de woonkamer. We vroegen de buurman voor hulp/ hij is de neef van de verhuurder. Hij kwam langs en schepte kilo's residu uit de rioolput. Dit was dus de oorzaak van dat het water van de wasmachine niet wilde wegstromen. Tien dagen later gebeurde hetzelfde, dus stelde de neef voor dat we een ontstoppingsveer zouden gebruiken die de vorige huurder voor ons had achtergelaten. We konden de veer niet vinden. De buurman merkte op dat Jos de man van de verhuurder deze waarschijnlijk had meegenomen. Hij zei, hij doet dat soort dingen. Dat is ook een waarschijnlijke verklaring waarom de kruiwagen die voor ons was achtergelaten door de vorige huurder er niet meer was. Het is duidelijk dat ze gelogen had over het legen en reinigen van de sceptic tank.
De verhuurder had ons een 3 maanden huur waarborg laten betalen. Later leerden we dat dat niet is toegestaan volgens de Belgische wetgeving dus stuurden we haar een mail met de vraag om dit recht te zetten. Ze weigerde.
Het was duidelijk dat we in dit huis nooit de rust en de stilte zouden kunnen vinden, die we gehoopt hadden te vinden, dus, zodra we ontdekten dat de verhuurder het contract nog niet had geregistreerd, stuurden we haar op 16 januari een aangetekende brief met de melding dat we het huurcontract op 31 januari zouden beëindigen. We verhuisden terug naar Frankrijk.
We hebben alle verlichtingsarmaturen en de meubels die we hadden gekocht van de vorige huurder meegenomen. Met de makelaar, die ons al had gebeld voor een bezoek van een nieuwe potientiele huurder, hadden we overeengekomen dat we de sleutels bij hen zouden mogen achterlaten. Na onze laatste lading met een gehuurde bestelwagen op 30 januari, brachten we de steutel dus bij hen langs en hoorden wij dat er een plaatsbeschrijving was geregeld voor de volgende dag. Aangezien de bestelwagen de die dag voor 19h00 terug moest zijn in Frankrijk en we daarvoor nog 800 kilometer moesten rijden, was het voor ons dus onmogelijk om bij de PB aanwezig te zijn.
De verhuurder weigert nu onze waarborg vrij te geven. In de keuken hebben we de kastjes weggehaald die we hadden overgenomen van de vorige huurder en er zitten gaten in de muur die dateren van voor onze komst in het huis. Zij wil dat wij het opvullen van deze gaten en ook het schilderwerk van de muur in de keuken, betalen. Veel zaken , zoals gereedschap in het tuinhuis maar ook oud tuinmeubilair voor kinderen zijn achtergebleven van de vorige huurder. Zij wil dat wij betalen voor de verwijdering hiervan/kosten afval ophalen.
Wij willen uiteraard onze hele waarborg terug. Wij vinden niet dat wij aansprakelijk zijn voor gaten in de muur die door anderen gemaakt zijn. Wat kunnen we het beste doen volgens jullie om dit probleem op te lossen?
Wij hebben overwogen om naar de vrederechter te gaan. Wij wonen nu in Frankrijk. Dat betekent dat we terug moeten komen voor als de zaak wordt besproken? Mogen we dan de reiskosten (brandstof/overnachting/snelweg-tols) terugvorderen?
Mvg,
Nigel
Ik ben Engels en mijn vrouw is Nederlands. Sorry voor dit lange verhaal maar ik denk dat het belangrijk is alles te melden voor de context van ons probleem.
We besloten om te verhuizen van Frankrijk naar België. Op 1 november huurden we een huis met een 3-6-9 contract. In de advertentie stond dat het een ideale plek zou zijn voor dieren zoals schapen, kippen en ganzen, en dat is precies wat we zochten. We namen een aantal meubels en accessoires over (waar we 650 euros voor hebben betaald) van de vorige huurder zoals verlichtingsarmaturen, een inductiekookplaat en keukenkastjes die hingen aan de muren. Bovendien liet hij enkele dingen gratis voor ons achter. Een plaatsbeschrijving werd gemaakt op 10 november door een deskundige/expert geselecteerd door de verhuurder. De verhuurder was niet aanwezig bij de plaatsbeschrijving. Hoewel we de expert op de hoogte hadden gebracht van de verlichtingsarmaturen en het keukenmeubilair die dus aan ons toebehoorde, waren die toch nog in de plaatsbeschrijving vermeld. Als gevolg van deze en andere details konden we het niet eens worden met de verhuurder over een definitieve versie van de plaatsbeschrijving. In bijna alle muren in het huis waren gaten nog zichtbaar de meeste wel dichtgemaakt met plamuur.
Inmiddels hoorden we van de vorige huurder dat de verhuurder hun waarborg niet wilde vrijgeven omdat de huurder had geweigerd om de helft van de makelaarskosten te betalen (de huurder had zijn 9 jarig contract normaal beëindigd en was voor het betalen van de makelaar dus niet verplicht), een zaak die inmiddels door de huurder is voorgelegd bij de vrederechter.
De verhuurder probeerde ons beperkingen op te leggen wat betekende dat we het huis, het tuinhuis en de tuin niet konden gebruiken zoals we wilden, eg ze wilde geen kippen op het gazon. Ze wilde ook de kookplaat laten verwijderen om deze te vervangen door een echt oude kooktoestel: ze stelde voor dat we dan ons geld moesten terugvragen van de vorige huurder. Het is duidelijk dat ze probeerde ons te gebruiken om de vorige huurder te pesten.
Ze verzon telkens maar meer voorwendsels om ons te komen bezoeken, om te komen kijken. Wij voelden dat als een inbreuk op onze privacy. Ze had de gewoonte telkens maar afspraken te maken en was beledigd als we ze weigenden omdat ze niet goed uitkwamen. Een keer stond haar man voor de deur zonder een bevestging van ons dat het OK was te komen (wij hadden die dag niet naar onze mails gekeken).
Op 2 november stuurde ze ons een e-mail waarin ze zei dat alle elektriciteit in orde was en dat de septic tank was schoongemaakt. Op 18 november in de nacht raakte de wasmachineafvoer verstopt met het gevolg dat we water hadden in de bijkeuken, de keuken en de woonkamer. We vroegen de buurman voor hulp/ hij is de neef van de verhuurder. Hij kwam langs en schepte kilo's residu uit de rioolput. Dit was dus de oorzaak van dat het water van de wasmachine niet wilde wegstromen. Tien dagen later gebeurde hetzelfde, dus stelde de neef voor dat we een ontstoppingsveer zouden gebruiken die de vorige huurder voor ons had achtergelaten. We konden de veer niet vinden. De buurman merkte op dat Jos de man van de verhuurder deze waarschijnlijk had meegenomen. Hij zei, hij doet dat soort dingen. Dat is ook een waarschijnlijke verklaring waarom de kruiwagen die voor ons was achtergelaten door de vorige huurder er niet meer was. Het is duidelijk dat ze gelogen had over het legen en reinigen van de sceptic tank.
De verhuurder had ons een 3 maanden huur waarborg laten betalen. Later leerden we dat dat niet is toegestaan volgens de Belgische wetgeving dus stuurden we haar een mail met de vraag om dit recht te zetten. Ze weigerde.
Het was duidelijk dat we in dit huis nooit de rust en de stilte zouden kunnen vinden, die we gehoopt hadden te vinden, dus, zodra we ontdekten dat de verhuurder het contract nog niet had geregistreerd, stuurden we haar op 16 januari een aangetekende brief met de melding dat we het huurcontract op 31 januari zouden beëindigen. We verhuisden terug naar Frankrijk.
We hebben alle verlichtingsarmaturen en de meubels die we hadden gekocht van de vorige huurder meegenomen. Met de makelaar, die ons al had gebeld voor een bezoek van een nieuwe potientiele huurder, hadden we overeengekomen dat we de sleutels bij hen zouden mogen achterlaten. Na onze laatste lading met een gehuurde bestelwagen op 30 januari, brachten we de steutel dus bij hen langs en hoorden wij dat er een plaatsbeschrijving was geregeld voor de volgende dag. Aangezien de bestelwagen de die dag voor 19h00 terug moest zijn in Frankrijk en we daarvoor nog 800 kilometer moesten rijden, was het voor ons dus onmogelijk om bij de PB aanwezig te zijn.
De verhuurder weigert nu onze waarborg vrij te geven. In de keuken hebben we de kastjes weggehaald die we hadden overgenomen van de vorige huurder en er zitten gaten in de muur die dateren van voor onze komst in het huis. Zij wil dat wij het opvullen van deze gaten en ook het schilderwerk van de muur in de keuken, betalen. Veel zaken , zoals gereedschap in het tuinhuis maar ook oud tuinmeubilair voor kinderen zijn achtergebleven van de vorige huurder. Zij wil dat wij betalen voor de verwijdering hiervan/kosten afval ophalen.
Wij willen uiteraard onze hele waarborg terug. Wij vinden niet dat wij aansprakelijk zijn voor gaten in de muur die door anderen gemaakt zijn. Wat kunnen we het beste doen volgens jullie om dit probleem op te lossen?
Wij hebben overwogen om naar de vrederechter te gaan. Wij wonen nu in Frankrijk. Dat betekent dat we terug moeten komen voor als de zaak wordt besproken? Mogen we dan de reiskosten (brandstof/overnachting/snelweg-tols) terugvorderen?
Mvg,
Nigel