opzeg huur

annemarie
Topic Starter

opzeg huur

#1 , 02 mei 2007 11:03

Wij hebben een appartement gekocht voor mijn moeder.
Dit appartement is momenteel verhuurd.
Wij hebben een aangetekende brief gestuurd om de huur op te zeggen en dus heeft de huurder 6 maanden tijd om iets anders te zoeken.
Nu laat hij ons weten dat hij een appartement gekocht heeft dat pas volgend jaar maart-april zou klaar zijn en dat hij niets anders kan vinden om te huren. Dus wil hij niet vertrekken.
Mijn moeder woont in een huurhuis dat verkocht wordt een van de volgende maanden.
Wij hebben dit appartement gekocht omdat moeder 77 jaar is en het wat gemakkelijker en rustiger wil hebben (kleiner wonen, geen tuin)
Ook is de verwarming in het huurhuis stuk en als zij daar tot volgend jaar moet blijven zitten moet deze nog vervangen worden.
Wat kunnen wij doen om de huurder toch uit het appartement te krijgen of heeft hij recht om te blijven wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent

#2 , 02 mei 2007 15:51

Wij hebben een appartement gekocht voor mijn moeder.
Dit appartement is momenteel verhuurd.
Wij hebben een aangetekende brief gestuurd om de huur op te zeggen en dus heeft de huurder 6 maanden tijd om iets anders te zoeken.
Nu laat hij ons weten dat hij een appartement gekocht heeft dat pas volgend jaar maart-april zou klaar zijn en dat hij niets anders kan vinden om te huren. Dus wil hij niet vertrekken.
Mijn moeder woont in een huurhuis dat verkocht wordt een van de volgende maanden.
Wij hebben dit appartement gekocht omdat moeder 77 jaar is en het wat gemakkelijker en rustiger wil hebben (kleiner wonen, geen tuin)
Ook is de verwarming in het huurhuis stuk en als zij daar tot volgend jaar moet blijven zitten moet deze nog vervangen worden.
Wat kunnen wij doen om de huurder toch uit het appartement te krijgen of heeft hij recht om te blijven wonen?

Beste,

Hij heeft niet het recht om te blijven wonen (ik vermoed dan wel dat er geen bijzondere clausules in de huurovereenkomst werden opgenomen?).

Wat de huurder wel kan doen is een verlenging van de overeenkomst aanvragen op grond van buitengewone omstandigheden. Hij moet dit doen ten laatste 1 maand voor het einde van de overeenkomst. Indien u (wat in dit geval moest hij het vragen zo zou zijn) niet akkoord gaat kan hij het aan de rechter voorleggen. Deze zal dan in het belang van beide partijen de voordelen afwegen en beslissen. Nu weinig mensen weten dit, dus de kans is klein dat dit zal gebeuren.

U heeft terecht een opzeg met een opzegperiode van 6 maanden betekend.
Wat wel zeer belangrijk is, is dat u de opzeg op een rechtsgeldige manier heeft geformuleerd. Ik verduidelijk; de opzeg moet zeer zeker het motief en de identiteit van de persoon vermelden die het goed daadwerkelijk zal betrekken. Best voegt u al een bewijs van graad van verwantschap toe. Dit omdat de huurder in geval van opzeg voor eigen gebruik dit kan vragen. Bij gebreke aan een correcte opzegging en bij gebreke aan een bewijs van verwantschap (indien gevraagd door de huurder) is de opzegging NIETIG. Dus, voldoet uw initi?le opzeg niet aan deze voorwaarden, beteken dan opnieuw zo snel als mogelijk een rechtsgeldige opzeg. De opzegtermijn van deze laatste begint dan wel pas te lopen op het ogenblik dat de huurder de nieuwe opzeg ontvangt. Schrijf er zeker ook in dat de tweede de voorgaande vervangt en verwijs er eventueel naar.

Is dit gebeurd, dan kan u na het verstrijken van de opzegtermijn de huurder via de rechtbank dwingen om het pand te verlaten. Komt het zover, probeer dan eerst via een verzoening bij de vrederechter. Deze procedure is gratis en u heeft er geen advocaat voor nodig. Lukt dit niet, dan zal u moeten dagvaarden.

Mocht het zo'n vaart lopen en u heeft een goede advocaat nodig, dan kan ik u hiermee wel in contact brengen.

Succes.
Mvg.

j.demoor

#3 , 04 mei 2007 11:53

?Art.11.Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Indien u van de huurder voornoemd verzoek om verlenging aangetekend ontving,dan kan u dit verzoek gemotiveerd schriftelijk afwijzen.Het is dan aan de huurder om zich tot de rechter te wenden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”