gevolgen niet betalen van opzegvergoeding?

MarcellaH
Topic Starter

gevolgen niet betalen van opzegvergoeding?

#1 , 29 jan 2013 21:40

Hallo,

Mijn vriend en ik huren een studentenverblijf bestaande uit 1 kleine living, een slaapkamer , een badkamer en een gedeelde keuken met verhuurster...
Ik studeer nog maar mijn vriend (die werkt) mocht ook ook huren, mits een verhoging van de huur...
Het contract ziet er zo uit [b]http://brik.be/sites/default/files/H ... L.pdf [/b]
Het gaat dus om een contract van bepaalde duur van een jaar.

Het contract is waarschijnlijk al geregistreerd,Brik, de huisvestigingsdienst voor Vlaamse studenten in Brussel, zal dat wel gedaan hebben...

Nu hebben wij het contract opgezegd omdat het hier achteraf gezien toch te klein is, en het samenwonen met de mevrouw niet vlot verloopt (geen privacy, en altijd bemoeienis). We hebben haar op de hoogte gebracht van deze beslissing gebracht en ze zei direct dat we haar 2 of 3 maanden schadevergoeding moeten betalen. 2 indien we een nieuwe huurder vinden en 3 als het niet zo is. Ze heeft al gezegd dat ze eventueel een afbetaalplan zou aanvaarden van 300 euro per maand ...

Nu vroegen we ons wat er eigenlijk kan gebeuren als we deze schadevergoeding niet betalen? Moet dat ECHT? Komt het eerst tot een verzoeningsprocedure? En dan een dagvaarding? En dan een gerechtelijke procedure? Of kan ze direct overgaan tot een dagvaarding met een deurwaarder? En wat zijn de gevolgen (ik heb op internet al gekeken, maar er zijn daar zoveel antwoorden op als er websites zijn).

We zijn eventueel bereid om deze schadevergoeding (van 2 of 3) maanden volgens een afbetaalplan te betalen maar dan van 100 euro ipv 300 per maand.... Is het een goed idee om te wachten tot ze eventueel naar een vrederechter stapt en dan tijdens de verzoeningsprocedure onmiddelijk te melden dat we voor een afbetaalplan kiezen? Of zouden mss beter de eerste stap naar de vrederechter zetten, het probleem uitleggen, met meer kans op een afbetaalplan dat goed voor ons is?

alvast bedankt voor het antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 jan 2013 22:30

Wat is de aanvangsdatum van u huurcontract van korte duur 1 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

freelance

#3 , 29 jan 2013 22:35

U w huurcontract bevat het volgende :

"Indien een nieuwe huurder, aanvaardbaar door de verhuurder, het huurcontract overneemt, kan in samenspraak de schadevergoeding beperkt blijven tot de werkelijke huurderving van deze huurovereenkomst.
De opzegging gaat in op de eerste dag van de huurmaand volgend op de maand van betekening van de opzegging.
De opzegging moet in alle gevallen per aangetekend schrijven worden verstuurd met opgave van de (eventuele) reden en bijvoegen van de bewijsstukken. Een kopie van dit schrijven wordt aan de “Centrale Huisvestingsdienst Br(ik” overgemaakt.
De overeenkomst wordt ontbonden bij overlijden van de huurder."

U bent gehouden tot een schadevergoeding voor de maanden die de verhuurder geen huur ontvangt , tot maximaal 3 maand vergoeding .
Wat uw verhuurder zegt klopt dus niet helemaal . Indien u een nieuwe huurder aanbrengt zal de schadevergoeding niet méér bedragen dan hetgene de verhuurder heeft moeten derven .

Alvorens juridische stappen ondernomen worden , moet het huurgeschil voorgelegd worden aan de organisatie brik , die als bemiddelaar dient op te treden .

"Art. 16. Bemiddelingsopdracht van Br(ik
De huurder dient te studeren aan één van de partnerinstellingen van Br(ik en de verhuurder dient geregistreerd te zijn als huiseigenaar bij Br(ik. De partijen verbinden zich ertoe elk geschil over de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging van deze huurovereenkomst aan Br(ik voor te leggen, vooraleer het bij de rechtbank aanhangig te maken. Deze dienst doet zo snel mogelijk een voorstel om de partijen tot verzoening te brengen. Het initiatief tot verdere stappen, desgevallend gerechtelijke, ligt bij de partijen zelf "

Vooraleer zelf naar de vrederechter te stappen zult u dus eerst deze procedure moeten doorlopen ,zo niet zal uw vordering of vraag bij de rechtbank afgewezen worden.
Ook de verhuurder kan u verplichten om de verzoening bij te wonen , zo niet dagvaarden voor de rechtbank , waar u dan helemaal in het ongelijk gesteld word.
Over een afbetalingsplan kan in verzoening overeen gekomen worden . Indien niet wordt dit wellicht beslecht op de rechtbank , die mogelijks uitspraak kan doen om onmiddelijk te betalen , tenzij u gegronde redenen zou hebben om dit te betwisten ( en die reeds in de verzoening moeten ter sprake gekomen zijn ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

MarcellaH
Topic Starter

#4 , 30 jan 2013 07:57

Wat is de aanvangsdatum van u huurcontract van korte duur 1 jaar.
@sloeberken het contract verloopt van negentien/ 08 -'12 tot één/ 09 - '13(n paar dagen eerder in getrokken)

MarcellaH
Topic Starter

#5 , 30 jan 2013 08:03

U w huurcontract bevat het volgende :

U bent gehouden tot een schadevergoeding voor de maanden die de verhuurder geen huur ontvangt , tot maximaal 3 maand vergoeding .
Wat uw verhuurder zegt klopt dus niet helemaal . Indien u een nieuwe huurder aanbrengt zal de schadevergoeding niet méér bedragen dan hetgene de verhuurder heeft moeten derven .

Alvorens juridische stappen ondernomen worden , moet het huurgeschil voorgelegd worden aan de organisatie brik , die als bemiddelaar dient op te treden .

Vooraleer zelf naar de vrederechter te stappen zult u dus eerst deze procedure moeten doorlopen ,zo niet zal uw vordering of vraag bij de rechtbank afgewezen worden.
Ook de verhuurder kan u verplichten om de verzoening bij te wonen , zo niet dagvaarden voor de rechtbank , waar u dan helemaal in het ongelijk gesteld word.
Over een afbetalingsplan kan in verzoening overeen gekomen worden . Indien niet wordt dit wellicht beslecht op de rechtbank , die mogelijks uitspraak kan doen om onmiddelijk te betalen , tenzij u gegronde redenen zou hebben om dit te betwisten ( en die reeds in de verzoening moeten ter sprake gekomen zijn ) .
@freelance: maar er staat er niet in dat ze die vermindering van schadevergoeding MOET aanvaarden als we een nieuwe huurder vinden?

En als we naar de vrederechter gaan, moet er toch EERST een verzoeningsprocedure bij ? (of niet meer, omdat we al naar Brik zijn gestapt?)
Zijn de kosten van zo'n verzoeningsprocedure hoog?

Is er enige kans dat ze me dagvaart met een huurmaand van vijfhonderd euro? (dus 3 maal als we niemand vinden...)

Bedankt voor alle antwoorden!!

freelance

#6 , 30 jan 2013 14:08

a/ in het contract staat niet dat dit MOET . Er staat dat dit KAN . Wat geen verplichting inhoudt . Bovendien moet de nieuwe huurder ook aanvaard worden door de verhuurder.
b/De verzoeningsprocedure is bij het Brik . en er staat dat partijen er zich toe verbinden EERST het Bric in te schakelen , vooraleer naar de rechtbank te stappen . Dit is dus een verplichting .
-- Als de verzoening bij het Brik mislukt , zal een verzoening bij een rechtbank waarschijnlijk afgewezen worden. ( als partijen blijk geven van zich niet te kunnen/willen verzoenen ).
Waarschijnlijk is deze procedure kosteloos , aangezien het een studentenorganisatie is . Dat moet u zelf checken .
c/Pas als de verzoeningspoging op niets uitdraait ( waar dus ook de verhuurder toe verplicht is ) , kunnen partijen een procedure opstarten bij de rechtbank .
Of er kans is dat verhuurder dit zal doen , kunnen we niet beoordelen . Maar de mogelijkheid bestaat natuurlijk.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jan 2013 18:48

Inzake de privacy had u best ook Brik ingeschakeld ipv direct opzeg te geven.
Nu geeft u een wapen uit handen.

Terug naar “Huren”