voortijdige opzegging huurcontract

stephan1982
Topic Starter

voortijdige opzegging huurcontract

#1 , 22 jan 2013 09:45

Hallo iedereen,

mijn situatie:
wij zijn genoodzaakt ons appartement dat we al meer dan 3 jaar huurden te verlaten omdat (nieuwe) eigenaar wil verbouwen.

Nu waren wij ondertussen al aan het zoeken naar een vaste woning om te kopen.
Gezien de dringendheid van dit alles (we hebben nog maar 2 maanden...) besloten we best nog 'even' een appartement te huren.

Mijn vraag: stel dat wij bv deze zomer een woosnt willen kopen en dus het appartement willen verlaten, welke kosten zijn daaraan verbonden dan?

ik had gelezen dat de opzeg 3 maanden bedraagt (dus 3 maanden huurgeld betalen) en dat er een schadevergoeding was van 3 maanden huur.
(is deze schadevergoeding dan de 3 maanden huurgeld, of is het totale kostplaatje dan 3maanden huur (opzeg) + 3 maanden huur (schadevergoeding) = 6 maanden huurgeld?

Of kan ik vragen voor een ander contractopstelling ofzo...?

graag jullie advies.

alvast bedankt!

mvg,
stephan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 22 jan 2013 09:48

Je kan altijd vragen voor een contract van bepaalde duur: bv 1 jaar
Alle informatie: http://justice.belgium.be/fr/binaries/L ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ik had gelezen dat de opzeg 3 maanden bedraagt (dus 3 maanden huurgeld betalen) en dat er een schadevergoeding was van 3 maanden huur.
(is deze schadevergoeding dan de 3 maanden huurgeld, of is het totale kostplaatje dan 3maanden huur (opzeg) + 3 maanden huur (schadevergoeding) = 6 maanden huurgeld?
Zolang de opzeg loopt, heb je nog steeds genot van de woning.
Enkel indien je opzegt in het eerste jaar, dien je 3 maanden huur schadevergoeding te betalen (2de jaar 2 maanden en 1ste jaar 1 maand)

Met een tijdelijk contract, moet je gewoon min 3 maand op voorhand laten weten, dat je dit contract niet wilt verlengen / laten overgaan in een 3-6-9 en dient er geen schadevergoeding betaald te worden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

stephan1982
Topic Starter

#3 , 22 jan 2013 10:20

Flore, alvast bedankt voor je snelle reactie.

Dus als ik het goed begrijp kan ik bijvoorbeeld overeenkomen met verhuurder om een contract van bv 1 jaar te ondertekenen (tijdelijk contract).
Dan dien ik enkel 3 maanden vooraf te laten weten dat we binnen 3 maanden uittrekken en dat we aldus enkel deze 3 maanden verschuldigd zijn. (we mogen dan deze 3 maanden blijven inwonen).

Maar denk je niet dat weinig verhuurders zo een contract willen opstellen?

dank!

mvg,
stephan

Reclame

freelance

#4 , 22 jan 2013 19:17

Normaal kan een contract van korte duur niet voortijdig opgezegd worden ( tenzij anders werd overeengekomen ) .
Dit wil zeggen , bij een contract van 1 jaar , moet u een vol jaar blijven huren .
Opzegtermijn is 3 maand voor het einde huur . ( uiteraard mag u tijdens de opzegperiode blijven wonen ) .
Halfweg het jaar opzeggen , met de bedoeling van 3 maand later buiten te zijn kan niet .
Of veel verhuurders een contract van 1 jaar zien zitten is een andere vraag , net zoals het wellicht nog moeilijker zal zijn om kortere termijnen onderling af te spreken . ( wat in principe altijd mogelijk is ).

Uw huidig huurcontract : is dit reglementair opgezegd ?
Een verhuurder kan niet zomaar opzeg geven , wegens verbouwingen . ( kan wel , maar dan zeer specifiek onder voorwaarden ).
Dit is vermoedelijk een 3-6-9 contract ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor

#5 , 24 jan 2013 10:20

“Art.3...§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :- worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningsbepalingen inzake stedebouw;- worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte en - meer kosten dan drie jaar huur van het verhuurde goed ofwel, indien het gebouw waarin dit goed gelegen is uit verscheidene verhuurde woningen bestaat die aan dezelfde verhuurder toebehoren en die van de werkzaamheden ongerief hebben, meer kosten dan twee jaar huur voor al die woningen samen. Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene woningen in eenzelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd. De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst. De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder. Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de werken niet uitvoert, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken overeenkomstig de bij deze paragraaf gestelde voorwaarden zijn uitgevoerd. De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘omdat (nieuwe) eigenaar wil verbouwen.’

Onderzoek vooraf of aan voornoemde voorwaarden voldaan is.

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.”(Woninghuurwet)
Tijdens de opzeggingstermijn wordt u geacht te blijven wonen en betaalt u huur. BOVENDIEN betaalt u desgevallend de vergoeding uit voornoemde bepaling.

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...”(Woninghuurwet).
Dit laatste houdt in dat in principe dit soort huur niet voor haar einde opzegbaar is.

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet).
Dit houdt in dat er niet VOORAF bij overeenkomst kan van afgeweken worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stephan1982
Topic Starter

#6 , 25 jan 2013 16:41

Halfweg het jaar opzeggen , met de bedoeling van 3 maand later buiten te zijn kan niet .

M.a.w: indien je bij een standaard contract (eenders welk type), na een half jaar wil opzeggen, moet je altijd een boete betalen van 3 maanden huurgeld?

Of concreet: kan iemand mij zeggen of het volgende kan:
Ik sluit vandaag een huurcontract af voor 1 jaar, ik beslis in juni om te verhuizen en doe aldus mijn opzeg, de opzeg bedraagt 3 maanden zodus blijf ik nog 3 maanden wonen(tot en met september), bij het verlaten (eind september) dien ik geen extra boete meer te betalen.

mvg,

Fore

#7 , 25 jan 2013 17:45

Beste stephan1982

Ik zou die folder die ik eerder poste eens goed doornemen. Daar vind je alle informatie terug.

Maar eens kort samenvatten:

Bij contracten van lange duur (3-6-9), dien je eens schadevergoeding te betalen, indien je vertrekt in de eerste 3 jaar.
Bij contracten van korte duur (max 3 jaar). Dien je geen schadevergoeding, indien het contract afloopt, en je dit niet wenste te verlengen. Contracten van korte duur kunnen (in principe) niet vroeger worden opgezegd. Ze dienen volledig uitgedaan te worden.

Voorbeeld:
Contract korte duur (1 jaar).
Begin 1 feb 2013. Als je het contract niet wilt laten overgaan in een 3-6-9 (of indien je overeenkomt met de verhuurder: nog eens met een jaar verlengen), dan moet je een opzeg versturen voor 1 november 2013, dat je het contract wilt beëindigen op 31jan 2013. Er dient geen schadevergoeding betaald te worden.

Indien het een contract van lange duur was (3-6-9). Dan geld er een opzegvergoeding van 2 (of 3 maand, tis net een jaar, grijze zone)

freelance

#8 , 25 jan 2013 18:00

Om even mezelf te corrigeren in wat ik voordien schreef :
"Opzegtermijn is 3 maand voor het einde huur ." MOET ZIJN : " Opzegtermijn is 3 maand voor het einde CONTRACT "
m.a.w. Indien een contract van 12 maanden MOET u 12 maanden huren . ( tenzij andere termijnen afgesproken zijn met verhuurder . In principe kan men een contract van 6 maand afsluiten , maar daar moet u wel een bereidwillige verhuurder voor vinden ) .
Zie Art. 3 § 6 bij j.demoor.

In praktijk , worden dergelijke gevallen ( vroegtijdig opzeggen )soms minnelijk overeengekomen met de volgende bepaling .
" De huurder betaald de maanden die nodig zijn tot er een nieuwe huurder gevonden wordt " . ( op die manier lijdt de verhuurder geen schade door min inkomsten ) .
Maar dit moet WEL op voorhand overeengekomen zijn ( en dus op contract staan ) .
U kunt in dit geval uiteraard ook zelf voor een nieuwe huurder zorgen.
M.a.w: indien je bij een standaard contract (eenders welk type), na een half jaar wil opzeggen, moet je altijd een boete betalen van 3 maanden huurgeld?

,
Hierbij laat u zich waarschijnlijk in de war brengen door wat j.demoor schrijft .
De Art. 3 en 5 gaan alleen over 3-6-9 contracten ( dus niet van toepassing op uw vraag voor een éénjarig contract ) .

freelance

#9 , 25 jan 2013 18:21

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...”(Woninghuurwet).
Dit laatste houdt in dat in principe dit soort huur niet voor haar einde opzegbaar is.

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet).
Dit houdt in dat er niet VOORAF bij overeenkomst kan van afgeweken worden.
Hier kan ik het absoluut NIET mee eens zijn .
In de wetgeving staat absoluut NIET dat er op een huurovereenkomst van korte duur , NIET kan afgeweken worden , noch wat de duur betreft ( zolang ze de 3 jaar niet overschrijdt ) noch wat de opzeg modaliteiten zijn , noch wat de schadevergoeding is .
( alle andersluidende clausules dienen WEL in het contract te staan ) .
Wat er NIET in staat , kan ook NIET van DWINGEND recht zijn .

Wat van dwingend recht is , is de huurwetgeving ( die standaard gaat over 3-6-9 contracten ) .
Art. 3 §6 is een duidelijke afwijking . ( "behalve als zij er anders over beschikken " is hier van toepassing ) .

artemis

#10 , 25 jan 2013 18:33

a)M.a.w: indien je bij een standaard contract (eenders welk type), na een half jaar wil opzeggen, moet je altijd een boete betalen van 3 maanden huurgeld?

b)Of concreet: kan iemand mij zeggen of het volgende kan:
Ik sluit vandaag een huurcontract af voor 1 jaar, ik beslis in juni om te verhuizen en doe aldus mijn opzeg, de opzeg bedraagt 3 maanden zodus blijf ik nog 3 maanden wonen(tot en met september), bij het verlaten (eind september) dien ik geen extra boete meer te betalen.

mvg,
a) Bij een 3-6-9 zal je dan een schadevergoeding van 3 maanden moeten betalen.

b) Is een heel andere situatie. Als u vandaag een contract van bepaalde duur aangaat van bv 1 jaar dat ingaat op 1 februari dan heeft dat contract de bedoeling dat het onverbreekbaar is door beide partijen. Tenzij er contractueel toch een voortijdige opzegprocedure werd overeengekomen kan u dan in principe niet voortijdig opzeggen. De enige mogelijkheid is dan een onderlinge overeenkomst met de verhuurder te bekomen waarin u als huurder zwak staat, u bent dan immers de verbrekende partij.
Als u dan toch een voortijdige opzeg zou wensen te geven van 3 maanden ingaande op 1 juli dan mag de verhuurder die simpelweg weigeren. Een meegaande verhuurder kan de situatie dan gelijktrekken met een 3-6-9 en de opzeg aanvaarden mits schadevergoeding van 3 maanden bovenop. Ah ja, u vertrekt dan immers tijdens het eerste jaar. Ik denk dat geen vrederechter hem ongelijk zal geven.
Dus jawel, u zal dan een extra schadevergoeding dienen te betalen, tenzij u een ander akkoord kan bereiken met de verhuurder die daartoe niet verplicht is.

Fore

#11 , 25 jan 2013 18:43

b) Is een heel andere situatie. Als u vandaag een contract van bepaalde duur aangaat van bv 1 jaar dat ingaat op 1 februari dan heeft dat contract de bedoeling dat het onverbreekbaar is door beide partijen. Tenzij er contractueel toch een voortijdige opzegprocedure werd overeengekomen kan u dan in principe niet voortijdig opzeggen. De enige mogelijkheid is dan een onderlinge overeenkomst met de verhuurder te bekomen waarin u als huurder zwak staat, u bent dan immers de verbrekende partij.
Als u dan toch een voortijdige opzeg zou wensen te geven van 3 maanden ingaande op 1 juli dan mag de verhuurder die simpelweg weigeren. Een meegaande verhuurder kan de situatie dan gelijktrekken met een 3-6-9 en de opzeg aanvaarden mits schadevergoeding van 3 maanden bovenop. Ah ja, u vertrekt dan immers tijdens het eerste jaar. Ik denk dat geen vrederechter hem ongelijk zal geven.
Dus jawel, u zal dan een extra schadevergoeding dienen te betalen, tenzij u een ander akkoord kan bereiken met de verhuurder die daartoe niet verplicht is.
Enkel indien je het contract voortijdig verbreekt. blijf je tot 31 januari het jaar erop. Dan dient er geen schadevergoeding betaald te worden.

Ik vrees als iedereen hetzelfde post, maar anders geschreven, dat het enkel alleen meer ingewikkelder wordt voor de TS ;)

freelance

#12 , 25 jan 2013 19:12

Ik vrees als iedereen hetzelfde post, maar anders geschreven, dat het enkel alleen meer ingewikkelder wordt voor de TS ;)
Dat mes kan langs 2 kanten snijden .
De ene kan een verduidelijking geven op de andere. ( wat Artemis goed begrepen heeft ) .
het staat de TS dan nog altijd vrij verduidelijking te vragen , indien niet duidelijk genoeg .

Het voordeel van verschillende reacties ( gelijklopend ) , is dat er ook telkens een andere nuance aan bod komt , en dat is m.i. niet overbodig .
De brochure "huurwetgeving " ( die alleen maar een brochure is , en géén wetgeving ) is allerminst duidelijk voor een vraagsteller , juist omdat de materie zo ingewikkeld is .

artemis

#13 , 25 jan 2013 19:18

Klopt Fore maar misschien zit er een versie tussen die de TS wil begrijpen.

Als Stephan de intentie heeft om misschien maar 4 of 7 of 9 maanden te willen huren, afhankelijk van wanneer hij in zijn nog te vinden koopwoning kan instappen dan blijft elk type nieuw aan te gaan huurcontract problematisch (lees: duur) zowel een 3-6-9 als een contract van beperkte duur.
Theoretisch kan Stephan net zo goed een contract van 6 maanden afsluiten (als hij een verhuurder vindt die zoiets wil) maar ook dan blijft het probleem dat hij niet in de toekomst kan kijken en eigenlijk niet weet wat hij wil.
Een oplossing zou een contract gemeen huurrecht kunnen zijn wat veel soepeler qua opzegmogelijkheden is, maar bij dergelijke contracten wordt domicilie uitgesloten.

freelance

#14 , 25 jan 2013 19:54

@artemis :
Uit welke wet blijkt dat een domiciliëring niet zou kunnen in het gemeen huurrecht ?
Als het natuurlijk uitdrukkelijk in het contract zou staan dat domiciliëring niet mogelijk is , dan is het niet mogelijk . Daarvoor dient de TS zich dan op voorhand wel goed te informeren.
Indien een verhuurder kan gevonden worden die dit toestaat , dan kan er ook gezocht worden naar een verhuurder die bereid is een contract van 6 maand af te sluiten , EN bereid is eventueel een verlenging van het contract toe te staan met nogmaals 6 maand .
Of bereid is een één jarig contract vroegtijdig te beëindigen , mits de huurder voor een andere huurder zorgt .

Toegegeven , met al die eisen , zullen de kandidaten eerder schaars zijn , maar er zijn praktijkgevallen op het forum . Dus het bestaat .

Overigens heeft onze vraagsteller nog altijd niet geantwoord op de vraag of het huidige huurcontract wel reglementair opgezegd is .
Mischien zitten daar ook nog mogelijkheden in verborgen .

stephan1982
Topic Starter

#15 , 30 jan 2013 16:25

Beste,

alvast bedankt voor jullie reacties.

@freelance: het huurcontract werd volgens mij wel reglementair opgezegd. Een offerte van de uit te voeren werken werd heeft hij kunnen voorleggen en het bedrag was hoog genoeg.

Wat ik mij nog afvraag is het volgende:
een kennis van mij vertelde mij dat ze ooit eens zelf het appartement verliet en ze enkel een andere huurder moest vinden.

Is deze regel nog van toepassing of is dit verleden tijd?

dank bij voorbaat.

mvg,
stephan

Terug naar “Huren”