Zolang de opzeg loopt, heb je nog steeds genot van de woning.ik had gelezen dat de opzeg 3 maanden bedraagt (dus 3 maanden huurgeld betalen) en dat er een schadevergoeding was van 3 maanden huur.
(is deze schadevergoeding dan de 3 maanden huurgeld, of is het totale kostplaatje dan 3maanden huur (opzeg) + 3 maanden huur (schadevergoeding) = 6 maanden huurgeld?
Hierbij laat u zich waarschijnlijk in de war brengen door wat j.demoor schrijft .M.a.w: indien je bij een standaard contract (eenders welk type), na een half jaar wil opzeggen, moet je altijd een boete betalen van 3 maanden huurgeld?
,
Hier kan ik het absoluut NIET mee eens zijn .“
“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...”(Woninghuurwet).
Dit laatste houdt in dat in principe dit soort huur niet voor haar einde opzegbaar is.
“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet).
Dit houdt in dat er niet VOORAF bij overeenkomst kan van afgeweken worden.
a) Bij een 3-6-9 zal je dan een schadevergoeding van 3 maanden moeten betalen.
a)M.a.w: indien je bij een standaard contract (eenders welk type), na een half jaar wil opzeggen, moet je altijd een boete betalen van 3 maanden huurgeld?
b)Of concreet: kan iemand mij zeggen of het volgende kan:
Ik sluit vandaag een huurcontract af voor 1 jaar, ik beslis in juni om te verhuizen en doe aldus mijn opzeg, de opzeg bedraagt 3 maanden zodus blijf ik nog 3 maanden wonen(tot en met september), bij het verlaten (eind september) dien ik geen extra boete meer te betalen.
mvg,
Enkel indien je het contract voortijdig verbreekt. blijf je tot 31 januari het jaar erop. Dan dient er geen schadevergoeding betaald te worden.
b) Is een heel andere situatie. Als u vandaag een contract van bepaalde duur aangaat van bv 1 jaar dat ingaat op 1 februari dan heeft dat contract de bedoeling dat het onverbreekbaar is door beide partijen. Tenzij er contractueel toch een voortijdige opzegprocedure werd overeengekomen kan u dan in principe niet voortijdig opzeggen. De enige mogelijkheid is dan een onderlinge overeenkomst met de verhuurder te bekomen waarin u als huurder zwak staat, u bent dan immers de verbrekende partij.
Als u dan toch een voortijdige opzeg zou wensen te geven van 3 maanden ingaande op 1 juli dan mag de verhuurder die simpelweg weigeren. Een meegaande verhuurder kan de situatie dan gelijktrekken met een 3-6-9 en de opzeg aanvaarden mits schadevergoeding van 3 maanden bovenop. Ah ja, u vertrekt dan immers tijdens het eerste jaar. Ik denk dat geen vrederechter hem ongelijk zal geven.
Dus jawel, u zal dan een extra schadevergoeding dienen te betalen, tenzij u een ander akkoord kan bereiken met de verhuurder die daartoe niet verplicht is.
Dat mes kan langs 2 kanten snijden .
Ik vrees als iedereen hetzelfde post, maar anders geschreven, dat het enkel alleen meer ingewikkelder wordt voor de TS