verven en behangen....

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

verven en behangen....

#1 , 07 jan 2013 17:33

Ik ben verhuurder en ga een contract maken voor minder dan 3 jaar(type testaankoop met bijpassingen)voor een verhuring van een half open bebouwing. Ik wens mij een beetje te wapenen tegen het behangen en of schilderen (vb blauw) van de woning bouwjaar 2007.
hoe zet ik dit het best in een contract.Natuurlijk in de staat gelijk het zich bevindt en met fotos.
Nog een vraagske?Wat te doen met het volgende.
Contract zegt duidelijk huurder zal de woning bij het einde terug geven in zijn oorspronkelijke staat.
slp was blauw geschilderd en in oorspronkelijke staat was deze wit.
huurder had geen toestemming gevraagd om die te schilderen . Bij einde huurovereenkomst stel ik vast dat een slp blauw is.
Huurder weet dat de volgende dag reeds nieuwe huurders hun intrek zouden nemen.
Huurder geeft sleutels pas af na ondertekening van teruggave waarborg.Indien je dan als verhuurder dan niet toegeeft aan de waarborg
dan kunnen de nieuwe huurders er niet in.
Hoe los ik dit in de toekomst op?
Dank u bij voorbaat voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 07 jan 2013 20:49

Reserve sleutels voor nieuwe huurder . Huurwaarborg inhouden als daar reden toe is . Huurder zal wel eieren voor geld kiezen , en sleutels terugbezorgen .

" In de staat waarin het zich bevindt " is een pure formaliteit . Kleuren opnemen in pb / + foto's .
Een goede plaatsbeschrijving van een woning beslaat makkelijk 40 bladzijden . Gedetailleerd is belangrijk.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 07 jan 2013 21:41

Huurder weigert sleutel te overhandigen bij gebrek aan toegeving op huurwaarborg? Geen probleem. De dag zelf dat hij dit oppert verzend u hem aangetekend een schrijven waarin u het gehele incident overneemt. U besluit dat nota neemt van zijn intenties en deelt hem vervolgens mee dat bij het uitvoeren van deze dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich bijgevolg verplicht zal zien de zaak op zijn kosten voor de vrederechter te brengen. Dat u de nieuwe huurders die door zijn eenzijdige beslissing het pand niet kunnen betrekken van zijn intenties op de hoogte brengt en hen zal aanraden dezelfde weg middels advocaat te bewandelen om een volledige schadevergoeding voor de door hen geleden schade te bekomen.

Dat u steeds bereidt bent om zijn bezwaren bij het uittreden uitgebreid te documenteren en nadien de vrederechter of de aangestelde expert hierover onafhankelijk te laten oordelen maar dat u absoluut geen enkel respect hebt voor ordinaire chantage. Dat als hij zich hiertoe wenst te verlagen dan ook maar de bereidheid moet tonen de bijkomende financiële gevolgen hiervan te dragen.

U sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om wettelijke kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Weer eentje die begint te grommen en te blaffen voordat hij beseft dat de andere grotere tanden heeft...

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 07 jan 2013 21:47

Niet teruggave sleutels los je de dag zelf op met een tweede ingebrekestelling voor de niet teruggave en met het vervangen van de cilinder(s) in de deuren. Op die wijze lijden de nieuwe huurders niet onder het dispuut.

Franciscus
Berichten: 38730

#5 , 07 jan 2013 22:15

Uiteraard fototoestel bij om alles te fotograferen en een digitaal geluidsopnametoestel dat alles opneemt.
(Alleen zien dat het lichtje niet zichtbaar is in vb de borstzak).
En mag dat ja u mag steeds uw eigen gesprek opnemen ... een van de deelnemers nl uzelf geeft zijn toestemming.
Daarna de foto's op een dvd of zo branden en aangetekend naar uzelf sturen en zending dicht laten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 jan 2013 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore
Berichten: 1298

#6 , 07 jan 2013 23:50

@ Vandebos, stel dat die persoon er nog steeds zou wonen, en je vervangt zomaar de sloten, lijkt mij huisbredebreuk
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 08 jan 2013 00:38

Er is een verschil tussen nog ergens wonen en de sleutels niet willen overdragen uit onwil omdat men niet bereid is de integrale waarborg vrij te geven. De huurder in kwestie zal het pand wel in zijn geheel ontruimd hebben.

Maar je hebt natuurlijk een punt mocht blijken dat dit niet zou zijn gebeurd. In dat geval is het zaak al je documenten voorbereid te hebben zodat je verzoekschrift inclusief stukkenbundel nog de dag zelf naar de vrederechter kan voor het vastleggen van een datum. De nieuwe huurders komen dan wel in voor een problematische situatie te staan. Vaak helpt het als je de huurders één à twee weken voor het ingaan van op de hoogte brengt van het mogelijke probleem mocht je zien dat de verlatende huurder deze weg opgaat ... Niets zo efficiënt als als de echtgenoot van de nieuwe huurders om eventueel een paar punten te verhelderen bij de verlatende huurder... (het vuur aan de schenen langs twee kanten kan wonderen verrichten...)
Proper is anders maar dan moet de verlatende huurder het spel ook maar eerlijk spelen.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#8 , 08 jan 2013 13:20

De woning was de laatste dag volledig ontruimd, ik heb er toen niet aan gedacht om de cilinders te veranderen, dus integraal waarborg terug gegeven.
Stom maar ja,ik ben nog een leek i.v.m. het verhuren. En leer elke dag veel bij op dit forum.
Dank u wel iedereen, ik heb mijn lesje ondertussen geleerd
ah ja, i.v.m. het verven en behangen, mag men in het contract zetten alleen verven met lichte tinten en niet behangen (zeker geen glasvegel) of mag dit niet?

freelance
Berichten: 2615

#9 , 08 jan 2013 13:32

Waarom zou u dit er niet kunnen inzetten ? Is niet verboden.
Maar wat zijn lichte tinten ? Beter is om een aantal RAL kleuren op te geven die toegelaten zijn .
Ook vermelden dat huurder toelating moet vragen vooraleer schilderwerken uit te voeren .
Ook bij een PB kunnen beter de bestaande kleuren opgenomen worden .
Zie ook deze :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=43896" onclick="window.open(this.href);return false;
waar sprake is van schilderwerken en discussies omtrent .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 08 jan 2013 13:43

Persoolijk plaats ik steeds de RAL code en het merk gebruikte verf erin. Op die wijze is er geen discussie mogelijk.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 08 jan 2013 20:27

Persoolijk plaats ik steeds de RAL code en het merk gebruikte verf erin. Op die wijze is er geen discussie mogelijk.
Geldt dit dan niet enkel bij vertrek? Volgens mij hoort het verven of behangen bij het normale gebruik van de woning, en is dus niet te verbieden.
Dat hij op het einde van het contract de contractueel vastgelegde kleuren moet achterlaten is dan weer (volgens mij toch) problematisch gezien de slijtagetijd van verf of behang: na 9 jaar of langer kan je moeilijk gaan eisen dat de huurder alles opnieuw verft op zijn kosten, daar de oorspronkelijk aanwezige verf dan al afgeschreven is.

freelance
Berichten: 2615

#12 , 08 jan 2013 20:45

Persoolijk plaats ik steeds de RAL code en het merk gebruikte verf erin. Op die wijze is er geen discussie mogelijk.
Geldt dit dan niet enkel bij vertrek? Volgens mij hoort het verven of behangen bij het normale gebruik van de woning, en is dus niet te verbieden.
Dat hij op het einde van het contract de contractueel vastgelegde kleuren moet achterlaten is dan weer (volgens mij toch) problematisch gezien de slijtagetijd van verf of behang: na 9 jaar of langer kan je moeilijk gaan eisen dat de huurder alles opnieuw verft op zijn kosten, daar de oorspronkelijk aanwezige verf dan al afgeschreven is.
Bij vertrek kun je alleen nagaan wat er bij aanvang was . ( alleen bij vertrek kleuren vastleggen heeft dus geen zin ) .
Waarom zou het niet kunnen verboden worden ? Als je een professioneel schilder alles laat opknappen ( duur appartement ) , dan moet de huurder daar niet zelf aan gaan knoeien ( tenzij hij achteraf alles terug in originele staat brengt ) .
Tussen "slijtage " en "schade " is groot verschil. Slijtage is vervagen van kleuren . Schade is totaal andere kleuren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 08 jan 2013 21:18

Tussen "slijtage " en "schade " is groot verschil. Slijtage is vervagen van kleuren . Schade is totaal andere kleuren .
Weet ik wel, maar hoe ga je dit (eventueel) aan een rechter uitleggen? "Mijn verf, die na 9 jaar geen enkele waarde meer had, en waar ik dus geen vergoeding meer voor kan vragen, is beschadigd door de huurder die hier een andere kleur opzette."
Enige reden die ik kan zien, is dat de huurders met donkerpaars, zwart, of een andere kleur verfden die moeilijker (dus in meer lagen dan normaal) te bedekken is.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#14 , 08 jan 2013 21:41

na negen jaar geen vergoeding meer , maar na 2 of 3 jaar kan je dus verplichten om alle kamers terug te schilderen indien ze een andere kleur hebben dan de oorspronkelijk beschreven in de pb.
Hetzelfde geldt voor het behangen denk ik dan.
of zet ik er in verboden te behangen.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 08 jan 2013 21:44

Kwaliteit van verf kan enorm verschillen, dus ook de prijs... Als huurder kleuren aanpast zonder toestemming, wel dan kan hij zorgen voor dezelfde tint in dezelfde kwaliteit wanneer hij het kot verlaat. Heb een dergelijk vonnis nog in 2007 bekomen, pand 7 jaar bewoond geweest.

Terug naar “Huren”