Huurindexatie

treeflame
Topic Starter

Huurindexatie

#1 , 17 dec 2012 11:44

Mijn vader verhuurt een appartement, al sinds 2001. Aangezien het een heel vriendelijke huurster is dat altijd op tijd haar huur betaald, en er nog nooit klachten zijn geweest, heeft mijn vader ook nog maar één keer geïndexeerd. De andere jaren heeft hij dit niet gedaan.

Nu zou hij opnieuw willen indexeren, omdat de laatste jaren de kosten van de syndicus nogal gestegen zijn (die betaalt hij).

Maar wanneer hij de berekening van de indexatie uitvoert (basishuurprijs x nieuwe indexcijfer/aanvangsindexcijfer), dan kom je wel op een hoog bedrag dat er ineens bijkomt.

Dus de vraag is eigenlijk, kan mijn vader dit op de één of andere manier zelf aanpassen (en minder vragen dan waar hij wettelijk recht op heeft?).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 dec 2012 12:10

Dit kan hij perfect is de verhuurder die beslist of hij de indexatie vraagt of niet, indien het bedrag minder is dan de indexatie die hij wil vragen is dat volledig wettelijk.
Zou niet spreken van huurverhoging maar van een kleine index verhoging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

treeflame
Topic Starter

#3 , 17 dec 2012 13:20

Ok, bedankt voor de info!

Reclame

Vandebos

#4 , 17 dec 2012 15:54

Je vader kan bijvoorbeeld enkel het index verschil van het laatste jaar erbij tellen.

artemis

#5 , 17 dec 2012 17:13

Of de laatste 'enkele jaren' van na de vorige indexering, of tot een bedrag dat hem billijk lijkt.

Terug naar “Huren”