prive verhuring - huurder failliet

Paco
Topic Starter

prive verhuring - huurder failliet

#1 , 14 dec 2012 12:18

heb sinds 1/1/2010 mijn woning verhuurd voor privé bewoning. in het verhuurcontract staat uitdrukkelijk dat de uitoefening van handel en nijverheid of van beroepswerkzaamheden van welke aard ook uitgesloten zijn.

Op het ogenblik van afsluiting verhuurcontract waren beide partners werknemers.

nu ontvang ik van een curator een aangetekend schrijven met de mededeling dat de huurder failliet is verklaard door de handelsrechtbank en het huurcontract einde deze maand opgezegd wordt. Tevens ontving ik een formulier waarop ik mijn schuldvorderingen moet invullen.

vraag:
normaal moet een huur contract 3 maanden op voorhand opgezegd worden. kan ik dan in dit geval als schuldvordering indienen:
- achterstand maandhuur december?
- wederverhuuringsvergoeding van 3 maanden wegens laattijdige opzeg.
- eventuele huurschade nog te begroten indien van toepassing.

gezien de huurder blijkbaar - na het afsluiten van het huurcontract - een zelfstandige activiteit - maar niet in de woning - heeft opgestart, en hij nu failliet is, zal ik van deze vorderingen denkelijk niets zien.
Kan ik zelf - via de vrederechter - deze schuldvordering indienen en eventueel op de partner van de huurder verhalen gezien zij ook een inkomen als werknemer heeft? Hoeveel moet het inkomen minimum zijn van iemand om beslag op loon kunnen te laten leggen?

bedankt voor jullie hulp en advies! :) :idea:
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 dec 2012 12:38

Misschien staat hier iets bruikbaars

http://www.juridischforum.be/forum/view ... r+failliet" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 14 dec 2012 12:56

Heeft u verhuurd aan de huurder of aan diens bedrijf?

Reclame

sloeberken

#4 , 14 dec 2012 13:01

Ik denk dat ze toen nog niet zelfstandig waren

Op het ogenblik van afsluiting verhuurcontract waren beide partners werknemers.

Vandebos

#5 , 14 dec 2012 13:10

Beide huurders hebben het contract als privépersoon ondertekend? Betreft het een negenjarig contract of eentje van bepaalde duur? Werd het geregistreerd?

Is slechts één van beide persoonlijk failliet verklaard of werd enkel diens bedrijf failliet verklaard?

sloeberken

#6 , 14 dec 2012 16:50

Is er een huurwaarborg. want indien ze verschoonbaar verklaard worden wat tegenwoordig 9 op de 10 gevallen gebeurd kun je geen loonbeslag leggen. Zeker u aanmelden bij curator als schuldeiser.

Paco
Topic Starter

#7 , 15 dec 2012 11:11

enkele toelichtingen en verduidelijkingen :
1) huurcontract afgesloten voor privé woning voor 9 jaren (3-6-9)
2) huurcontract is geregistreerd
3) door beide partners ondertekend
4) bij ondertekening waren beide partners werknemer
5) in huurcontract staat duidelijk dat er geen handelsactiviteit mag plaatsvinden.
6) veronderstel - maar moet dit nog navragen bij curator - dat alleen de man een handelsactiviteit had. de vrouw werkt nog als verkoopster in een kledingzaak. Gezien dit niet fameus betaald wordt, zal loonbeslag bij haar denkelijk weinig zin hebben.

vragen:
1) de curator schrijft dat er een huurwaarborg - 2 maanden - op aparte rekening werd betaald wat ook waar is. Kan ik deze voorbehouden voor de
a) huurachterstand december '12
b) eventuele huurschade
c) volgens art. 13 kan de huurder/verhuurder een schadevergoeding vorderen van 6 maanden huur bij ontbinding door een van de partijen! kan ik dit hier inroepen?
2) moet de curator instaan voor het overhandigen van de sleutels en de eventuele huurschade mee controleren?
3) moet de curator er voor zorgen dat de huidige huurder geschrapt wordt op dit adres?
Paco

Vandebos

#8 , 15 dec 2012 11:45

1.
a) ja, eventueel na uitspraak van vrederechter indien de curator tracht de waarborg aan te slaan voor alle schulden. Deze waarborg is er enkel voor u.
b) ja
c )Ja, deze vervangt de opzeg en wederverhuringsvergoeding. (verwacht echter niet er veel van te zien)

2. De sleutels zal u per enveloppe toegezonden krijgen. Verwacht niet dat een curator zich moeit met een uittredende plaatsbeschrijving. Best spreekt u de curator hier aangetekend over aan, kwestie van een bewijs te hebben.
3. In theorie wel, in praktijk stapt u twee weken na einde opzeg best zelf naar de dienst bevolking en laat u desnoods een procedure ambtelijke schrapping opstarten.

sloeberken

#9 , 15 dec 2012 11:59

Je kan het ook anders oplossen ( dit is gebeurd met mijn schoonzoon) Huurder en verhuurder zijn overeen gekomen om de kleine achterstand van 1 maand te betalen en een nieuw huurcontract opgemaakt en niemand heeft daar schade geleden. Misschien eens praten met de huurder want het zal voor hem ook in vele gevallen een groot probleem zijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 dec 2012 12:01

Je kan het ook anders oplossen ( dit is gebeurd met mijn schoonzoon) Huurder en verhuurder zijn overeen gekomen om de kleine achterstand van 1 maand te betalen en een nieuw huurcontract opgemaakt en niemand heeft daar schade geleden. Misschien eens praten met de huurder want het zal voor hem ook in vele gevallen een groot probleem zijn.
En waar is de curator in dit plaatje?

sloeberken

#11 , 15 dec 2012 12:08

De curator ontbind het huurcontract, en de verhuurder heeft met mijn schoonzoon een nieuw huurcontract opgemaakt.

Terug naar “Huren”