we wonen sinds 2011 in een vrijstaand huis met EPC waarde van 539. Sinds September 2011 tot op heden hebben we al 6000LTR mazout moeten laten komen. Welteverstaan dat wij allebei full time werken en onze chauffage amper 6 uren per dag opstaat op een temperatuur van 21 graden. We verwarmen onze woning op twee plaatsen. Eetkamer en keuken. Enkel in de koude wintermaanden worden de andere kamers minimaal meeverwarmd.
Ook ons water verwarmen we met dezelfde brander. We hebben geen bad, maar een douche.
We hebben dubbele beglazing en de zolder is geïsoleerd.
Begin dit jaar kwam ik tot conclusie dat we 50 dagen deden met 1000LTR mazout. Na twee keer dit gemeten te hebben en alles in het oog te houden, ben ik verder gaan zoeken. Na een vacuumtest van de ondergrondse mazouttank, werd duidelijk dat we met een mazoutlek zitten van ongeveer 10cm. Dit werd direct gemeld aan de huurbaas met alle certificaten voor handen. Hij reageerde heel nuchter en stelde ons voor dat we dit in de dovenpot moesten steken en hij zou een nieuwe ketel plaatsen. Dit werd ook gedaan na een paar weken. Doch blijven we met die mazoutlek zitten en ondertussen hebben we al een rode dop op de mazouttank. De huurbaas heeft dit opgelost door als wij mazout nodig hebben, wij zijn groene dop kunnen lenen en zo 500LTR mazout kunnen laten komen. DIt omdat we denken dat de lek boven de 800LTR zit.
Nu heeft de huurbaas beslist om aardgas te nemen. Na veel geruzie en wachten heb ik het hef in eigen handen genomen en zelf naar INFRAX gebeld. zodra ik belde, hebben ze pas de aanvraag in werking gesteld. Vandaag heeft de huurbaas gebeld dat de aardgas één van de weken wel zal komen. Het nadeel is, ik zit nu zonder mazout. Werk momenteel met bidons om toch niet zonder mazout te vallen. Vertrouw de mazouttank voor geen meter.
Wat mijn vraag is: Kan ik mijn huurbaas verplichten om een deel van mijn verloren mazout terug te betalen?
Moet ik terug een vacuumtest laten uitvoeren om alle attesten terug op tafel te leggen?
Moet onze grond gesaneerd worden? Voor wie is deze rekening dan? Ookal dat we wisten vanaf Maart 2012 dat we met een mazoutlek zitten?
Ik zit in zak en as. 6000LTR kost mij heel veel geld en moeite om altijd maar naar mijn huurbaas te bellen en te smeken dat hij iets moet gaan doen.
Dank u