huurder dagvaardt mij

koen999
Topic Starter

huurder dagvaardt mij

#1 , 11 dec 2012 12:11

hallo ,

ik ben verhuurder en een huurder van me wil vroeger dan contractueel bepaald vertrekken zonder schadevergoeding te betalen, wat ik weigerde.
ik kreeg op 28/11 een aangetekend schrijven van de dienst bouw en woontoezicht die blijkbaar was langsgeweest die adviseert de woning ongeschikt te verklaren op basis van het technisch onderzoeksverslag.

volgens het schrijven heb ik tijd tot 25 januari om de gebreken in het technisch verslag weg te werken.
dit is op zich doenbaar,
maar de huurder heeft me nu al gedagvaard om de ontbinding van de huurovereenkomst te eisen met schadevergoeding.

dit is mijns inziens wat vroeg, hoe ga ik beste te werk?
gewoon naar de zitting gaan en uitstel vragen gezien de woning nog niet ongeschikt verklaard is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 dec 2012 12:51

Zolang de burgemeester de woning niet ongeschikt verklaard is er nog niks beslist, de burgemeester heeft een hoorplicht en als je daar vermeld dat je de gebreken op korte ttermijn oplost zal deze u woning niet ongeschikt verklaren. Zeker naar de zitting gaan en melden dat u de gebreken op korte termijn gaat wegwerken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

freelance

#3 , 11 dec 2012 12:53

hallo ,

gewoon naar de zitting gaan en uitstel vragen gezien de woning nog niet ongeschikt verklaard is?
Welke zitting is dit ? Burgemeester , vredegerecht ?
Heeft huurder u voordien per AS op de hoogte gesteld van de gebreken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

koen999
Topic Starter

#4 , 11 dec 2012 13:33

vredegerecht, huurder heeft mij vooraf op de hoogte gesteld van de gebreken en k heb m per email laten weten dat de nodige werken zouden uitgevoerd worden

freelance

#5 , 11 dec 2012 13:57

Huurbrochure Pag. 17
Wat gebeurt er indien de woning niet beantwoordt
aan deze minimumvoorwaarden op het
ogenblik dat de huurder in het genot ervan treedt?
De huurder heeft de keuze hetzij de ontbinding
van de huurovereenkomst met eventuele schadevergoeding
te vragen, hetzij de uitvoering van de
werken te eisen die noodzakelijk zijn om het goed
in overeenstemming te brengen met de elementaire
vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
In afwachting van de uitvoering
van de werken kan de rechter een vermindering
van de huurprijs toestaan.

Zie antwoord sloeberken .
Vrederechter kan tijdelijke vermindering huur uitspreken . Voor het opzeggen van huur , of schadevergoeding , is huurder wel een beetje te gehaast . De woning is officieel nog niet ongeschikt verklaard . Mogelijks dat vrederechter verzoek huurder als ongegrond verklaard , en u de tijd geeft om de nodige aanpassingen te doen .

pukje

#6 , 11 dec 2012 14:25

Huurbrochure Pag. 17

is een uitleg van art 2 huurwet
dit artikel heeft niets te maken met onbewoonbaar ja/nee

Indien woning sinds aanvang huur niet voldoet aan de eisen kan huurder
ontbinding van huurcontract vragen met schade vergoeding.

Met het verslag van woondienst heeft huurder zelfs een bewijs van het
niet voldoen van de woning.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2012 15:19

, huurder heeft mij vooraf op de hoogte gesteld van de gebreken
Hoeveel tijd is er verlopen vanaf het moment dat de huurder u heeft op de hoogte gebracht van de gebreken? Had hij toen reeds een woningsonderzoek aangevraagd? Indien ja, heeft hij u niet tijdig op de hoogte gebracht van de problemen. Hij gHad u best op de hoogte gebracht ALVORENS een onderzoek te vragen.
Hoeveel tijd is er verlopen tussen zijn kennisgeving en de dagvazarding? Huurder moet u namelijk voldoende tijd geven om aan de problemen te verhelpen.
Nu zeker niet wachten met uitvoering van werken topt NA de zitting. Als je aan de VR kan zeggen dat al een deel van de werken werd uitgevoerd ebn je al op de goede weg, en heb je uw goede wil getoond.

pukje

#8 , 11 dec 2012 19:01

,
Hoeveel tijd is er verlopen tussen zijn kennisgeving en de dagvazarding? Huurder moet u namelijk voldoende tijd geven om aan de problemen te verhelpen.
De keuze is bij de huurder of die herstellingen wil of ontbinding met schade vergoeding

art.2
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

freelance

#9 , 11 dec 2012 19:48

Zolang er geen beslissing is dat de woning onbewoonbaar verklaard is , blijft de huurwet van toepassing ( en dus ook de opzegtermijn ).
Beslissing wordt genomen door de burgemeester . Wonen Vlaanderen ADVISEERT .

Bedoelde passage brochure huurwet komt van het Koninklijk Besluit 8 Juli 1997 , en deze is gebaseerd op Art. 2 Huurwet

1.) Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. (Onverminderd de normen betreffende de woningen, opgesteld door de Gewesten bij het uitoefenen van hun bevoegdheden, moet het verhuurde goed beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Deze voorwaarde wordt beoordeeld door te verwijzen naar de staat van het verhuurde goed op het moment dat de huurder ervan in het genot.); <W 2007-04-25/38, art. 101, 1§, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Of deze voorwaarde is vervuld wordt beoordeeld aan de hand van de staat van het goed op het ogenblik dat de huurder in het genot ervan treedt.
(De Koning stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid.
(De in het vorige lid beoogde minimumvoorwaarden zijn van dwingend recht en moeten bij de huurovereenkomst worden gevoegd.) <W 2007-04-25/38, art. 101, 2§, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden nier zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.) <W 1997-04-13/43, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W

Dit is het enige artikel in de huurwet waarop een huurder zich kan beroepen , in geval een woning onbewoonbaar zou verklaard worden ( en dit artikel is dan ook voldoende duidelijk ) .
De passage in de huurbrochure pag. 17 zoals boven aangehaald heeft dus wel degelijk hiermee te maken .
is een uitleg van art 2 huurwet
dit artikel heeft niets te maken met onbewoonbaar ja/nee

De keuze is bij de huurder of die herstellingen wil of ontbinding met schade vergoeding

art.2
De keuze is aan de huurder , de beslissing behoort echter aan de vrederechter om OFWEL herstelling op te leggen OF ontbinding met...
OF de vordering ongegrond wegens ontbreken beslissing onbewoonbaarheid.
Uiteraard houdt vrederechter ook rekening met de antwoorden van verhuurder.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2012 10:48

Van dat soort huurders kan ik meespreken.
Heb er ooit zo een gehad (vader moeder, 3 kinderen, 2 honden, een onbeslist aantal katten en 2 papegaaien)
Bij een laatse uithuiszetting door de deurwaarder zegde die me dat het al de 5de (VIJFDE) maal was dat hij dezelfde familie moest uitdrijven.
Telkenmale hetzelfde senario: Bij inhuurname mooi opgekleed (geld voor mooie kleding hadden ze want ze betaalden geen huur), veel mooie praatjes en een vervalst loonbriefje. Ze betaalden netjes de HWB en de eerste maand huur, en dan was de sleutel van hun geldkluis waarschijnlijk verloren. Na 3 maanden oproeping in verzoening, waarop ze natuurlijk niet komen opdagen, dan dagvaarding. Na een aantal vertragingsmanoevers worden ze dan uiteindelijk na 1 jaar toch veroordeeld tot uithuiszetting.
Bij de uitzetting natuurlijk niemand aanwezig, zodat er ook nog eens slotenmakerskosten bijkomen.
Bij de inboedel behoorden het nieuwste model flatscreenTV, honderden DVD's en computerspellen, verschillende Xboxen, een heleboel elektrische keukentoestellen, en kleerkasten vol kleding.
Voor de aanwezige dieren moest dan ook nog eens de deirenbescherming worden opgetrommend.
Een week na oplading werden de meubels en inboedel openbaar verkocht, en raad eens bie ze heeft gekocht met KONTANT geld: juist: de uitgedreven huurders. Natuurlijk aan een veel lagere som dan de opgelopen huurachterstand. Voor hun kassa, kassa, en op naar het volgende slachtoffer.
Gelukkig speelde dit alles zich af in een eigendom van mijn werkgever waarvoor ik het pandenbeheer deed.

koen999
Topic Starter

#11 , 12 dec 2012 12:26

Maar laat ik mij richten tot mijn kameraad, koen999. Mijn advies is zo snel mogelijk alles in orde te brengen. U moet een forse tegeneis formuleren en een schadevergoeding eisen voor het tergende karakter van de dagvaarding, aangezien u niet eens de kans het gehad om te tegemoet te komen aan het technisch verslag.
ok bedankt ik maak er werk van

Terug naar “Huren”