Opzeggen huur

KVC
Topic Starter

Opzeggen huur

#1 , 05 dec 2012 21:26

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm met het opzeggen van huurovereenkomst.
We hebben een contract van 9 jaar. gestart op 01-03-2010.
Graag zouden wij die willen opzeggen.Nu zitten we nog in het 2de jaar, dus als we nu het huis zouden verlaten moeten we een schadevergoeding van 1 maand huur betalen.
Als we nu onze opzegbrief opsturen, start de opzeg op 01-01-2013 en de opzeg zou eindigen op 31-03-2013.
Moeten wij dan ook de opzegvergoeding betalen van 1 maand? wij vertrekken inmiddels na 3 jaar en moet er geen schadevergoeding betaald worden, of telt dit dan al vanaf 1 januari bij het ingaan van de opzeg ?

Ik vind het nergens duidelijk terug en hopelijk heeft er iemand hier ervaring mee.

Bedankt

Groetjes KVC

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 dec 2012 22:26

Mis, u zit nu in het 3e jaar (1 maand schadevergoeding is wel correct). U bent echter te laat om op te zeggen voor vertrek in het 3e jaar, dus kan u ten vroegste in het 4e jaar vertrekken. En vanaf het 4e jaar is er geen schadevergoeding meer verschuldigd, dus moet u niets betalen.

freelance

#3 , 05 dec 2012 22:44

Artikel 3 .5 van de huurwet
5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

3 maand opzeg , één maand schadevergoeding ( huurder zit in 3 e jaar )
Opzeg NA 1/3/13 is 3 maand , zonder schadevergoeding .
Indien niet geregistreerd , onmiddelijke opzeg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

KVC
Topic Starter

#4 , 05 dec 2012 22:49

ok, ik had me misrekend dus zitten we in ons 3de jaar.

Dus als men NU opzegt, (opzeg 3 maanden) ingaand op 01-01-2013 en eindigend op 31-03-2013, valt de laatste maand opzeg al in het 4de jaar. kunnen we dan vertrekken zonder vergoeding?.

Zo begrijp ik het nu toch :?

GR KVC

Turaki

#5 , 05 dec 2012 23:14

Correct.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2012 23:38

Is het geregistreerd zie antwoord freelance.
Controleer dat ZELF via kadaster.(registratie van akten)
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe dit net voor u de opzeg verstuurt.

freelance

#7 , 06 dec 2012 01:13

ok, ik had me misrekend dus zitten we in ons 3de jaar.

Dus als men NU opzegt, (opzeg 3 maanden) ingaand op 01-01-2013 en eindigend op 31-03-2013, valt de laatste maand opzeg al in het 4de jaar. kunnen we dan vertrekken zonder vergoeding?.

Zo begrijp ik het nu toch :?

GR KVC
Ook weeral een neen , en niet correct .... :mrgreen:
Opzeg op 1/1/13 valt nog in het derde jaar ( = 1 maand schadeverg.) ( het is BEGIN datum opzeg die telt , want anders geef je opzeg TIJDENS de driejarige periode .)
Zonder schadeverg. = opzeggen NA 1/3/13
En nu maar berekening maken wat het voordeligst uitvalt.( en niet misrekenen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#8 , 06 dec 2012 07:41

Verkeerd!

Het is het einde van de opzeg die telt! Lees art 3 par 5 eerste lid woninghuurwet na.
... naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, tweede of derde jaar.
KVC is correct.

KVC
Topic Starter

#9 , 06 dec 2012 08:02

Opzeg valt volgens mij nog steeds binnen de huur periode.

Het is zoals een contract bij je werkgever als je je opzeg doet, ben je ook betaald tot op het einde, tenzij je plots vroeger vertrekt.

Turaki

#10 , 06 dec 2012 09:56

Opzeg valt volgens mij nog steeds binnen de huur periode.

Het is zoals een contract bij je werkgever als je je opzeg doet, ben je ook betaald tot op het einde, tenzij je plots vroeger vertrekt.
Niet moment van opzeg telt, maar wanneer het contract eindigt. Zie antwoord Vandebos voor de wettelijke basis.

Terug naar “Huren”