Onvoldoende verwarmingselementen

jpl
Topic Starter

Onvoldoende verwarmingselementen

#1 , 03 dec 2012 14:11

Wij huren sinds anderhalf jaar een ruim appartement met een zeer grote woonkamer (ca. 100m²). Het appartement is echter bijzonder slecht geïsoleerd: wij hebben geen bovenburen, noch buren aan linker- of rechterzijde (de woonkamer bevindt zich in een achterbouw), en de muren houden de kou amper buiten. In deze grote ruimte zijn slechts twee kleine centrale verwarmingselementen bevestigd aan één zijmuur, die de ruimte in koude periodes onvoldoende kunnen verwarmen.

Dit zorgt voor problemen: wanneer de buitentemperatuur onder de vijf graden zakt, krijgt de centrale verwarming ons huis niet warmer dan 15 graden, (i.e. met een boiler die 24u per dag draait), waardoor we a) belachelijk veel gas verbruiken, en b) genoodzaakt zijn om bij te stoken met petroleumvuurtjes (en dure brandstof, a rato 50 euro per twee weken).

We hebben dit al meermaals gemeld aan de verhuurder, maar die stuurt ons telkens wandelen. Is dit inderdaad ons eigen probleem, of kunnen we de verhuurder op één of andere manier iets harder aansporen om tussenbeide te komen, en ervoor te laten zorgen dat wij een verwarmbaar huis bewonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 dec 2012 14:24

Hem in gebreke stellen via AS, met petrolium vuurtje in een woonkamer verwarmen is verboden en zeer onveilig, zowel voor brand als voor u gezondheid. Volgens mij beantwoord het pand niet aan de woonkwaliteit van Wonen vlaanderren.
http://viwc.vlaanderen.be/static/Pages/ ... iteit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hier kun je ook de brocure downloaden

http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties ... -voldoen-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#3 , 03 dec 2012 14:49

Controleer ook de instellingen van de verwarmingsketel : op welke watertemperatuur is hij ingesteld? Het komt vaak voor dat die te laag staat.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

jpl
Topic Starter

#4 , 03 dec 2012 14:55

Dank voor de tip @ Oude Belg. Ik heb de temperatuur net nagekeken. De CV-aanvoertemperatuur staat op maximaal (max. te bereiken waarde = 90°), wat dus helaas onvoldoende blijkt.

Lightning

#5 , 03 dec 2012 15:01

Hem in gebreke stellen via AS, met petrolium vuurtje in een woonkamer verwarmen is verboden en zeer onveilig, zowel voor brand als voor u gezondheid. Volgens mij beantwoord het pand niet aan de woonkwaliteit van Wonen vlaanderren.
En dat blijkt uit?

Als alternatief voor de petroleumkacheltjes (die inderdaad ongezond en gevaarlijk zijn) zijn er neem ik aan wel wat stopcontacten hier en daar die U van extra warmte kunnen voorzien? Wettelijk moeten er enkel aansluitpunten voorzien zijn om verwarmingstoestellen kunnen aan te sluiten. Genoemde stopcontacten kunnen hiervoor doorgaan.
Laatst gewijzigd door Lightning op 03 dec 2012 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

jpl
Topic Starter

#6 , 03 dec 2012 15:07

Bedankt, Lightning. Maar elektrisch bijverwarmen hebben we vorig jaar geprobeerd: dat brengt niet op in een niet geïsoleerde ruimte van die omvang. Bovendien is ons gasverbruik 3800m³ per jaar (met een aardig prijskaartje, om 's winters amper 15 graden te halen). Ik wil me niet inbeelden wat dat wordt als we nog eens elektriciteit gaan gebruiken om die bodemloze koudeput proberen te vullen.

artemis

#7 , 03 dec 2012 15:17

Was er een EPC bij het huurcontract?

jpl
Topic Starter

#8 , 03 dec 2012 15:21

Er was geen EPC bij het contract, artemis. In het vroege voorjaar van 2012 is er wel eentje opgesteld, omdat de verhuurder toen van plan was het volledige pand te verkopen. De EPC-waarde werd toen voor onze wooneenheid, als ik me goed herinner, vastgesteld rond de 600...

Oude Belg

#9 , 03 dec 2012 15:30

600 is niet goed, maar ook niet dramatisch. Oorzaak zijn waarschijnlijk inderdaad de te kleine radiatoren. Is dit bespreekbaar met de verhuurder?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jpl
Topic Starter

#10 , 03 dec 2012 15:36

We hebben bij de verhuurder geïnformeerd of er meer verwarmingselementen konden komen, maar daarvoor was de kostprijs te hoog. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat hierop nog wordt teruggekomen. De vraag is: hoort dat inderdaad bespreekbaar te zijn met een huisbaas (ergo: hebben we een stok achter de deur), of moeten we ons als huurder eender hoe zelf behelpen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 dec 2012 15:50

U huurt sedere anderhalf jaar. Dat wil dus zeggen dat er een EPC aanwezig moest zijn op dat ogenblik aan u.
overhandigd. Verplicht sedert 01.01.2009
http://www.eegema.org/index.php/faqs/te ... regulation" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 13.4.10, §3/1. van het Energiedecreet van 8 mei 2009, ingevoegd bij het decreet van 18 november
2011, bepaalt :
“§3/1 Als bij de controle blijkt dat voor een te koop of te huur gesteld gebouw waarvoor een energieprestatiecertificaat
beschikbaar dient te zijn, het kengetal, het adres van het gebouw of de unieke code van
het energieprestatiecertificaat niet worden vermeld in de publiciteit die wordt gemaakt, of indien het vermelde
kengetal, het vermelde adres van het gebouw of de vermelde unieke code van het energieprestatiecertificaat
niet met de werkelijkheid overeenstemt, kan het Vlaams Energieagentschap de eigenaar of
gebruiker een administratieve geldboete opleggen, die niet lager mag zijn dan 500 euro, noch hoger dan
5.000 euro, afhankelijk van het type gebouw, het beschermd volume of de bruikbare vloeroppervlakte.
In afwijking van het eerste lid legt het Vlaams Energieagentschap de sanctie, vermeld in het eerste lid, op
aan de lasthebber of gevolmachtigde in het geval de eigenaar of gebruiker gebruikmaakte van deze
lasthebber of gevolmachtigde in het kader van het te koop of te huur stellen van het gebouw.
Die administratieve geldboete kan voor de eigenaar of gebruiker niet worden gecumuleerd met de sanctie,
vermeld in paragraaf 2 of 3.” ;
versie mei 2012
VEA 6
EPC

Je zou uw verhuurder kunnen laten kiezen: bijkomende radiatoren plaatsen of een boete van de overheid riskeren.

artemis

#12 , 03 dec 2012 16:01

Tja, een EPC houdt dan ook totaal geen rekening met het feit of de ruimtes onder, boven, naast de woning verwarmd worden.

freelance

#13 , 03 dec 2012 17:21

Quote : "Je zou uw verhuurder kunnen laten kiezen: bijkomende radiatoren plaatsen of een boete van de overheid riskeren."
Quote : " Er was geen EPC bij het contract, artemis. In het vroege voorjaar van 2012 is er wel eentje opgesteld, omdat de verhuurder toen van plan was het volledige pand te verkopen. De EPC-waarde werd toen voor onze wooneenheid, als ik me goed herinner, vastgesteld rond de 600..."

Verhuurder zal geen boete krijgen . Er is nl. een EPC .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”