opzeg 1 jarig huurcontract

J84
Topic Starter

opzeg 1 jarig huurcontract

#1 , 30 nov 2012 11:17

Recent kocht ik een studio die verhuurd is. Ik heb het huucontract overgenomen van de vorige eigenaar daar de huurder hier in blijft wonen.

In het huurcontract heeft de vorige huurder een "addendum" toegevoegd met een aantal bijkomende bepalingen, dit is eveneens toegevoegd bij het contract en ondertekend door beide partijen.

Dit zegt ondermeer:
"Het appartement is verhuurd voor een periode van 12 maanden, vanaf xx tot xx. Dit contract wordt niet automatisch verlengd. De huurprijs bedraagd xx euro per maand, de waarborg xx euro. Opzeg is wederzijds mogelijk mits aangetekend schrijven en een opzegperiode van drie maanden, ingaande op de eerste van de volgende mand."
Mijn vraag: heeft die clausule enige waarde of is het contract na 1 jaar automatisch een 9 jarig contract met de standaard opzegvoorwaarden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 nov 2012 11:36

Ik denk dat u verlenging verkeerd interpreteert. Verlenging wil zeggen dat men de duur van het contract verlengd, met een (wettelijk) maximum van totaal (dus oorspronkelijk contract en verlenging) 3 jaar.
Indien niet verlengd, en niet tijdig opgezegd (dus 3 maanden voor einde), gaat dit dan automatisch over in een 3-6-9 contract.

Het enige dat deze clausule toevoegt is de mogelijkheid om om vervroegd op te zeggen tijdens de duur van het originele contract (en eventuele verlenging), iets dat normaal niet mogelijk is bij een contract korte duur.
Bij overgang naar 3-6-9 blijven de voorwaarden van het contract korte duur wel gelden, dus ik vermoed dat deze clausule ook geldig blijft, en hier dus ook een opzeg door de verhuurder mogelijk is, ook buiten de wettelijk voorziene.
Ik vrees wel dat, mocht dit voor de vrederechter komen, deze de clausule nietig kan verklaren. Deze geeft namelijk enkel maar een bijkomend voordeel aan de verhuurder (en dus nadeel aan de huurder), zonder een gelijkaardig voordeel aan de huurder te geven.

freelance

#3 , 30 nov 2012 23:00

De oorspronkelijke clausule was indertijd geldig :
"Noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de
overeenkomst vroegtijdig beëindigen tenzij
contractueel anders werd overeengekomen."

( clausule zegt duidelijk : wederzijds , wat dus overeenkomt met : " tenzij contractueel anders werd overeengekomen ").

Brochure huurwetgeving stelt ook :
"indien geen opzegging werd betekend drie
maand voor de vervaldag of indien de huurder
na de overeengekomen duur in het goed is blijven
wonen zonder verzet van de verhuurder
(zelfs met een nieuw contract), dan wordt de
oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet
tegen dezelfde voorwaarden (ook dezelfde
huurprijs) maar wordt deze verondersteld van
bij het begin te zijn gesloten voor een periode
van negen jaar."

Indien indertijd géén opzeg werd gegeven , gaat de overeenkomst automatisch over in een 3-6-9 te rekenen vanaf het allereerste begin .
Maar wel onder dezelfde voorwaarden , dus INCLUSIEF de wederzijdse opzeg van 3 maand . ( en niet de standaard opzegvoorwaarden ) .
Als er niets vermeld is over de opzegVERGOEDINGEN , dan gelden deze van een Type 9 jaar .

Ik denk niet dat vrederechter dit nietig zou verklaren , omdat HUURDER dit ADDENDUM zelf voorzien heeft , en dus verzaakt heeft aan een "gelijkaardig voordeel " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”