wat met huuropzeg bij verlaten huurapp wegens dringende rede

huurderb
Topic Starter

wat met huuropzeg bij verlaten huurapp wegens dringende rede

#1 , 26 nov 2012 21:40

Goede avond,

Een half jaar geleden ben ik een appartement gaan huren. Dit appartement was nog niet instapklaar maar alles zag er in orde uit. Een maand en 2 maanden later zijn er ook andere huurders het gebouw ingetrokken. Alle huurders hebben problemen in hun appartement en op het begin zijn de huisbazen af en toe gekomen om wat te herstellen. Het was meestal het verdoezelen van het probleem, niet het oplossen ervan.

Na 2-3 maanden hebben we de huurders nog meermaals gecontacteerd maar konden hen nauwelijks bereiken en kwamen nooit af ook al werd dit telefonisch afgesproken. Intussen zaten wij op elk verdiep met problemen, voornamelijk vochtproblemen.

- ik heb een vochtplek in de slaapkamer die de helft van mijn muur in beslag neemt
- een grote vochtplek in de living
- onderburen hebben vochtplek in slaapkamer en badkamer (zelfs paddestoelen in de douche)
- er was een waterlek in de berging vanuit de lichtpunten waardoor er dus gevaar was voor elektrocutie. Er was dan wel een werker afgekomen maar die verdoezelde weer het probleem en heeft nooit de oorzaak van de vochtplek aangepakt.
- er zijn vochtplekken in de gang
- 2 weken geleden hebben we 2 maal na elkaar een lek gehad in onze gootsteen waardoor we persoonlijke beschadiging hadden van goederen
- 2 maanden geleden was er ook een lek juist op dezelfde plaats in de keuken van de onderbuur
- het gebouw naast ons werd onbewoonbaar verklaard door verschuivingen ten koste van dit appartement en onze andere buren hebben ook vochtschade en problemen door dit appartement
- .... ik kan zo blijven doorgaan.

Het waterlek aan de gootsteen was letterlijk de druppel die de emmer deed overlopen dus ik heb gemaild dat ik mijn contract wou opzeggen omdat ik geen vertrouwen meer heb in een verdere samenwerking met hen. Natuurlijk hebben ze hier niet op gereageerd.
Ik ben naar de huurdersbond geweest en daar hebben ze aangetekende brief opgesteld die ik vorige week heb opgestuurd maar nog altijd heb ik niets gehoord. Ze wisten nochtans dat deze brief op komst was. Bij de huurdersbond zeiden ze dat ik bij geen reactie best blijf doorbetalen om contractueel in orde te zijn en het later via het vredegerecht proberen terug te krijgen. Deze vochtproblemen kunnen ten slot van rekening enorme gezondheidsrisico s veroorzaken en als dringende reden gezien worden. Ook heb ik in mijn geregistreerd contract laten bijnoteren dat mijn extra maanden betaling huur vervallen als ik een andere huurder voor hen vindt, maar wie wil nu dit appartement met al de problemen die ze niet willen oplossen??

Ik vroeg in de huurdersbond om het op een geblokkeerde rekening te storten maar ze raadden me aan om zoals voordien rechtstreeks te blijven storten. Ik had daar vrede meegenomen maar gisteren heb ik ontdekt op mijn contract dat zij een verkeerd emailadres en telefoonnummer hebben opgegeven. Ik kan dit ook aantonen want ik heb met een ander nummer en emailadres contact gehad. Ook bij aanvang van de huurovereenkomst hadden ze al verkeerd rekeningnummer gegeven!

Ik begrijp dat ik me aan mijn contract moet houden. Maar moet ik zomaar mijn geld blijven storten naar mensen die nog niet eens correcte gegevens kunnen doorgeven? Gaat het storten op een geblokkeerde rekening mij later zelf problemen geven?

Groetjes
Laatst gewijzigd door huurderb op 01 dec 2012 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 26 nov 2012 22:44

Burgerlijk wetboek en woning huurwet .

Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.

Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.

Art. 2. Staat van het gehuurde goed.
(§ 1.) Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. (Onverminderd de normen betreffende de woningen, opgesteld door de Gewesten bij het uitoefenen van hun bevoegdheden, moet het verhuurde goed beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Deze voorwaarde wordt beoordeeld door te verwijzen naar de staat van het verhuurde goed op het moment dat de huurder ervan in het genot.); <W 2007-04-25/38, art. 101, 1°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Of deze voorwaarde is vervuld wordt beoordeeld aan de hand van de staat van het goed op het ogenblik dat de huurder in het genot ervan treedt.
(De Koning stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid.
(De in het vorige lid beoogde minimumvoorwaarden zijn van dwingend recht en moeten bij de huurovereenkomst worden gevoegd.) <W 2007-04-25/38, art. 101, 2°, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden nier zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.) <W 1997-04-13/43, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997;

In ieder geval :
Huur reglementair blijven betalen is een dwingende voorwaarde .
ALLE gebreken oplijsten en aangetekend versturen naar verhuurder ( degene wiens handtekening onder het contract staat ).
Bij voorkeur verschillende aangetekende ( belangrijk voor rechtbank ) .
Gedetailleerd dossier opstellen ( desnoods geconstateerd door vaklui of deurwaarder ) met foto's .
In aan getekend schrijven een datum limiet vastleggen , waarbij alle gebreken moeten opgelost zijn , zoniet vrederechter .
Eventueel "Wonen Vlaanderen " een inspectie laten uitvoeren . Let wel , dit kan als gevolg hebben dat ganse gebouw ( tijdelijk )onbewoonbaar verklaard wordt .
Bij niet naleving : verzoekschrift indienen vredegerecht . Contract kan wettelijk ontbonden worden bij zware fouten , met eventuele toekenning schadevergoeding .
Is er een plaatsbeschrijving opgesteld ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2012 22:54

http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... _eigenaars" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenenwonen.be/home/concre ... ie_u_huurt" onclick="window.open(this.href);return false;

Tevens kunnen via de gemeentelijke of politionele milieudienst al info inwinnen. In grote steden doen die trouwens al controle.
Indien ernstige gevallen ( bepaalde schimmelsoorten of structurele problemen) kan men zelfs onmiddellijk ingrijpen.

Reclame

Tope

#4 , 26 nov 2012 23:25

Woonkwaliteitsonderzoek Antwerpen: http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/2 ... zOTMz.html" onclick="window.open(this.href);return false;

huurderb
Topic Starter

#5 , 27 nov 2012 11:55

Alvast hartelijk bedankt voor de informatie!

Nee tot mijn grote spijt geen plaatsbeschrijving opgesteld aangezien het over een vernieuwde woning ging (lees: volledig platgemeten, enkel voordeur laten staan en opnieuw opgebouwd) en wij waren de eerste huurders. Van dergelijke problemen was dus nog geen sprake, enkel het feit dat het appartement nog niet instapklaar was. Een plaatbeschrijving leek me dan ook onnodig aangezien er nog kleine werken moesten uitgevoerd worden en het dus niet over een correct document ging gaan. We zullen het maar toeschrijven aan naïviteit bij een eerste huurwoonst zeker…

Aanstaande vrijdag zullen wij het appartement verlaten. De huurbazen hebben al 4 maanden kennis van de vochtplek in de slaapkamer, doch hier werd tot op heden niets aan gedaan. Mijn vriend heeft beduidend meer hoofdpijn sinds we hier wonen maar dit kan ik natuurlijk niet bewijzen. Hiernaast hebben we al waterschade gehad met als gevolg ook schade aan persoonlijke bezittingen en de vochtplekken worden groter en steeds talrijker. Op mijn aangetekende brief werd niet gereageerd, telefoonoproepen en mails werden genegeerd dus voor mij is het vertrouwen in de huurbazen volledig weg. Ik zal niet toekijken op het moment dat aan mijn nieuwe meubels ook schade wordt toegebracht door deze vochtplekken.

Wij hebben gelukkig steun van de buren die ook het gerechtelijke pad willen opgaan tegen onze huurbazen. Dit neemt nog altijd niet weg dat wij aan onze contractuele verplichtingen vasthangen. Ik zou vrijdag opnieuw een aangetekende brief versturen met fotos om aan te tonen dat het appartement zichtbaar werd verlaten en erbij vermelden dat ze ons moeten contacteren voor teruggave van de sleutels. Ik wil ook eisen dat de herstellingen binnen de week moeten starten (want ze hebben al 4 maanden weet van de problemen) om mijn deel van het contract te kunnen naleven nl. zoeken naar een nieuwe huurder om van mijn kosten verlost te geraken. Iets waar ik natuurlijk zelf tegen ben aangezien de mensen niet weten waar ze in zullen terechtkomen. Kan ik dit doen?

Ik heb wel schrik dat ze na mijn vertrek dingen zouden saboteren waardoor ze aan mij schadevergoeding kunnen vragen. Kan ik ook kijken door een plaatsbeschrijving door een expert, bij voorkeur gratis aangezien je kan begrijpen dat ik al veel kosten heb door verhuis, meubelbewaring, nieuw appartement en contractuele kosten? Via het gemeentehuis zoals hierboven beschreven?

Alvast bedankt

Turaki

#6 , 27 nov 2012 12:06

Indien geen ingaande PB, wordt verondersteld dat de toestand bij vertrek is zoals bij intrek. Maw, uw huisbaas kan maar zeer moeilijk bewijzen dat eventuele schade aan u te wijten valt, daar hij geen document heeft om mee te vergelijken. In uw voordeel dus.

mava105

#7 , 27 nov 2012 12:39

Nee tot mijn grote spijt geen plaatsbeschrijving opgesteld
Je zou blij moeten zijn, want nu kunnen verhuurders u geen huurscahde aanrekenen.
Gezien alles vernieuwd was, hetgeen ze waarschijnlijk met fakturen kunnen aantonen, moet je al vloeren, toestellen of binnendeuren ernistg hebben beschadigd. Maar bij een normale bewoning zou er aarschijnlijk geen aanwijsbare HUURschade zijn.
Om huurovereenkomst te verbreken had je via de vrederechter moeten gaan. Ik vrees dat verhuurder u via juridische weg nog de huur zal kunnen aanrekenen totdat de overeenkomst door de vrederechter alsnog wordt verbroken, en dat kan nog een paar maanden duren, zeker als er een gerechterlijke expert moet worden aangesteld om de oorzaken van de schade te bepalen.

Franciscus

#8 , 27 nov 2012 12:44

Als bij een 3-6-9 het huurcontract geregistreerd is.
Vraag dat niet aan de verhuurder maar vraag dat zelf na bij de dienst registratie
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en de regelgeving huurwet
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance

#9 , 27 nov 2012 14:40

Het ontbreken van een plaatsbeschrijving is hoe dan ook een groot voordeel voor huurder .
Dat huurder het pand verlaat a.s. vrijdag kan ook goedgepraat worden ( wegens ongezonde woning , en voortdurende schade ) .
Toch dient er op gewezen dat huurder het best al een verzoekschrift kan indienen bij griffie vrederechter .
Wanneer dit niet gedaan wordt , en huur zou niet meer betaald worden , kan verhuurder in actie komen door de huurder te laten opdraaien voor eenzijdige verbreking van huurcontract , met schadevergoeding en kosten voor zoeken nieuwe huurder .

Quote : "Ik zou vrijdag opnieuw een aangetekende brief versturen met fotos om aan te tonen dat het appartement zichtbaar werd verlaten en erbij vermelden dat ze ons moeten contacteren voor teruggave van de sleutels."
Quote : " Ik heb wel schrik dat ze na mijn vertrek dingen zouden saboteren waardoor ze aan mij schadevergoeding kunnen vragen"

Zoals voordien al geschreven , kunt u best AS sturen voor alle mogelijke schade , maar BEST geen huuropzeg geven , en GEEN sleutels teruggeven .
Zolang het huurcontract NIET WETTELIJK ontbonden is , bent u nog steeds verantwoordelijk voor het pand .bij het afgeven sleutels kan vanalles gebeuren waar u geen controle meer over hebt .

Quote : " Kan ik ook kijken door een plaatsbeschrijving door een expert, "

Een plaatsbeschrijving dient WETTELIJK te gebeuren in aanwezigheid van huurder en verhuurder .
Maar zoals gezegd hebt u het meeste voordeel , als er GEEN plaatsbeschrijving is .

Een inspectie "Wonen Vlaanderen " heeft niets te maken met een plaatsbeschrijving .
Woning wordt grondig gecontroleerd op allerlei gebreken , en kan , indien ernstig genoeg , onbewoonbaar verklaard worden . Dit kunt u wel aanvragen op gemeente .

huurderb
Topic Starter

#10 , 27 nov 2012 17:26

Ok bedankt, hier kan ik al heel wat mee. Mag ik juist nog vragen wat precies met onderstaande wordt bedoeld?

Als bij een 3-6-9 het huurcontract geregistreerd is.
Vraag dat niet aan de verhuurder maar vraag dat zelf na bij de dienst registratie
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en de regelgeving huurwet
http://justitie.belgium.be/nl/publicati" onclick="window.open(this.href);return false; ... -179698-64

Grts

Franciscus

#11 , 27 nov 2012 17:44

Als u het aan de verhuurder vraagt ...is het contract geregistreerd dan gaat die dat direct registreren. Een niet geregistreerd contract type 3-6-9- geeft de mogelijkheid om quasi onmiddellijk op te zeggen dag op dag.
Bij een kortlopend contract dus eentje van een jaar of van 2 of 3 jaar daar heeft dat geen invloed op.
De eerste link geeft aan waar u die info kan opvragen nl op het dienst registratie van de akten.
Dit wel in het kantoor dat instaat voor de plaats waar u huurt.
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Tak ... tratie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De tweede link is een brochure huurwetgeving. http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
u dient wel te klikken op de tekst onder gratis downloaden.
Vooral pag 7
en de zoekfunctie gebruiken met woord: opzeg , registratie, plaatsbeschrijving.

Franciscus

#12 , 27 nov 2012 19:16

Is het dus een contract van korte duur ....dan zeker blz 26 eens lezen en de schema's vanaf blz 60
Staat dat uitdrukkelijk in het contract dat er kan opgezegd worden?
Staat op contract de naam en adres verhuurder?
Aan wie behoord het telefoonnr en e-mail adres? of geen aansluiting en komt dat terug als onbekend?

Brandverzekering : verhuurder verzekerd het pand
Uzelf verzekerd uw inboedel en de schade aan derden ( appartement zelf en alle mogelijke anderen)

Misschien toch de brochure eens lezen.

huurderb
Topic Starter

#13 , 28 nov 2012 12:36

Nog 1 vraag.

Ik betaal verder en de vrederechter geeft mij later gelijk. Zij moeten terugbetalen maar doen het niet. Wat dan?

Ben bijna zeker dat het zo zal gaan.

freelance

#14 , 28 nov 2012 12:54

Tenzij verhuurder een onbemiddeld persoon is die in schuldbemiddeling zou zitten , is het weinig waarschijnlijk dat de arm der wet de uitvoering van het vonnis niet zou kunnen verplichten .
Er bestaan ook nog deurwaarders die beslag kunnen leggen op eigendommen , bij niet betaling .

hebt u trouwens al zekerheid over de juiste naam en adres van verhuurder , gezien de telefoon en e-mail perikelen ?
Bij het indienen van een verzoekschrift bij de vrederechter hebt u wel degelijk een attest nodig ( gemeentelijk ) van naam en adres tegenpartij.

huurderb
Topic Starter

#15 , 30 nov 2012 16:04

Een van de huurbazen heeft mij gebeld!

Willen jullie dit lezen en eventueel aanvullen/verbeteren indien nodig?

....,

Zoals ik voordien al heb gemaild en in aangetekende brief heb opgestuurd zal ik vandaag het appartement op de 3de verdieping verlaten. Elektriciteit, gas en telenet werden al afgesloten. Voor het eindigen van het contract met de watermaatschappij heb ik echter jullie gegevens en handtekening nodig. Dit weekend stuur ik het document voor WaterLink door waarvan ik verwacht dat jullie dit ASAP ondertekenen en mij terug bezorgen hetzij elektronisch, hetzij via brief.

... (andere huisbaas) heeft mij net opgebeld. Hij zei dat een werker van jullie morgen MISSCHIEN zal komen om te kijken naar de problemen en dat jullie eindelijk de architect hebben kunnen contacteren. Deze belofte werd ons 2 weken geleden ook al gemaakt maar voor de zoveelste keer heb ik niets meer van jullie gehoord. Het is dan ook wel heel frappant dat jullie op de dag van mijn vertrek komen polsen als ik effectief het appartement verlaat. ...(andere huisbaas) vertelde mij ook dat mijn extra maanden huur vervallen en ik dus niet meer mijn 3 maanden opzeg moet betalen. Zolang ik dit niet in aangetekende brief opgestuurd krijg heeft dit gesprek in mijn ogen nooit plaatsgevonden.

Daarom vraag ik dus met aandrang OPNIEUW:
- Ik krijg een aangetekende brief opgestuurd waarop vermeld staat dat ik de extra maanden huur + eventuele boete die ik jullie contractueel nog verplicht ben, niet moet betalen.
- We regelen met de bank dat het geld van de huurwaarborg ten gunste komt van mij, de huurder. Dit wordt door jullie ondertekend.
- Jullie ondertekenen het document van waterlink.
- Het bedrag van 575 euro (de huur die ik al heb betaald voor december en die maandag op jullie rekening gestort wordt, wordt mij terugbetaald op hetzelfde rekeningnummer.
- Jullie klagen ons achteraf niet aan voor eventuele schade aan het appartement. Dit moet op de aangetekende brief vermeld staan.
Willen jullie toch een plaatsbeschrijving laten plaatsvinden dan mogen jullie dit ook in de aangetekende brief vermelden. Ik zorg dan zelf voor iemand die samen met jullie deze plaatsbeschrijving opstelt.

Zijn aan al bovenstaande voorwaarden voldaan dan:
- Zal ik voor de diverse problemen in het gebouw en jullie nalatigheid geen aangetekende brieven meer opsturen.
- Klaag ik jullie niet aan voor de reeds gemaakte beschadiging van mijn persoonlijke bezittingen waarvan mijn verzekeringsmakelaar al op de hoogte is.
- Vraag ik geen schadevergoeding voor de verhuisfirma die al mijn meubels heeft moeten verhuizen. Dit is een kostplaatje van 274 euro.
- Neem ik geen verdere stappen meer voor het onbewoonbaar verklaren van dit gebouw in het stadhuis waar er trouwens al een klachtenformulier voor dit adres bestaat.
- Neem ik geen gerechtelijke stappen tot een gerechtsdeurwaarder en advocaat.

Op de vraag wanneer jullie de sleutels terugkrijgen: Als er aan al mijn voorwaarden is voldaan, geef ik jullie de sleutels terug. Zoniet beschouw ik me nog altijd de verantwoordelijke van dit appartement en moet ik van alle bezoeken voor gelijk welk doeleinde op de hoogte zijn.

De aangetekende brief mag je opsturen naar Sint-Franciscusstraat 52 3de verdiep. Ik behoud de sleutel en zal de aangetekende brief ophalen in de post bij mijn afwezigheid.

Een spijtige zaak dat onze samenwerking op deze manier moest eindigen

..........

Terug naar “Huren”