Barst in raam huurappartement

Wonderland
Topic Starter
Berichten: 3

Barst in raam huurappartement

#1 , 22 nov 2012 15:01

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag. Mijn vriend en ik huren sinds bijna 4 jaar een appartement. Maar nu is het zo dat we een huis hebben gekocht en het appartement gaan verlaten op 31/01/2013 (opzeg is reeds correct gebeurd). Maar nu hebben we het volgende probleem: wij hebben pas gezien dat er in een raam in de living een barst zit (dubbel glas, barst aan de binnenkant van het raam). Dit doet er waarschijnlijk niet toe maar wij hebben dit niet gedaan (schrok dan ook enorm als ik de barst zag). Wij hebben 2 grote afzonderlijke ramen en dit is dan ook nog eens het raam dat we nooit openen...

Nu ik was overal wat aan het lezen en ik vind overal terug dat glasbreuk in de meeste gevallen ten laste is van de huurder. Daarop contacteerden we onze brandverzekering en daar vertelden ze dat we verzekerd zijn voor glasbreuk maar dat het in dit geval toch ten laste zal zijn van de verhuurder gezien wij maar huurders zijn en de verhuurder is verzekerd voor het gebouw...

Dus, je hoort me al komen, nu weet ik niet goed wat we best ondernemen. De verhuurder is nog niet op de hoogte (ik wil me eerst voldoende informeren en onze relatie is ook niet zo schitterend). Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 22 nov 2012 15:46

Is er een intredende plaatsbeschrijving? Zoja, dan zal uit vergelijking tussen intredende en uittredende plaatsbeschrijving waarschijnlijk volgen dat de schade aangericht is tijdens de periode dat u de woning huurde.

Gevolg hiervan is dat de verhuurder de kosten hiervan op u zal proberen te verhalen.

Indien u verzekert bent voor glasbreuk, dan dient de verzekering deze kosten ook effectief te dekken en zich niet te verbergen achter een uitspraak die waarschijnlijk voor meer discussie zal zorgen dan nodig.

Gezien u de schade hebt vastgesteld, dient u zowel uw verzekering als uw verhuurder op de hoogte te stellen. Dit is ten opzichte van de verhuurder zelfs een plicht als huurder.

Contact met verzekeringen: telefonisch? Stuur een mail (desnoods met verhuurder in cc nadat u hem al op de hoogte gesteld hebt) en laat hen dan maar per mail antwoorden met een grondig argument om niet te betalen...

lucas123
Berichten: 483

#3 , 22 nov 2012 16:24

Had ook zojuist een glasbreuk van dubbel glas. Standaard verzekering is tussengekomen, behalve voor de vrijstelling van 220 euro.
De eerste 220 euro moest ik dus zelf betalen. Totale herstelprijs was een 450 euro voor een glas van ongeveer 80 cm bij 200 cm (gezandstraald dubbel glas).

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 nov 2012 16:47

Hoe oud zijn de ramen? Indien nog recent is het mogelijks door een thermische schok en dan is het voor 100 % de verhuurder.

Delilah
Berichten: 2

#5 , 28 nov 2012 22:48

Hoe oud zijn de ramen? Indien nog recent is het mogelijks door een thermische schok en dan is het voor 100 % de verhuurder.

Heel toevallig heb ik precies hetzelfde probleem en gister ontdekt dat er een barst aan de binnenkant van mijn raam zit!!! Het lijkt wel dat de barst groter wordt als ik de verwarming aanzet en het raam wordt dan ook heel vochtig. De verzekering zegt ook dat het voor de verhuurder is, maar mijn huisbaas neemt zijn telefoon niet op en heeft ook niet op mijn mail gereageerd. Kan de barst door een thermische schok zijn?

Tope
Berichten: 916

#6 , 29 nov 2012 01:35

Ik heb onlangs ontdekt dat mijn verzekering bij glasbraak geen franchise aanrekent als het raam vervangen wordt door een door hen erkende firma.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 29 nov 2012 06:49

Ook bij ons een raam gebarsten (binnenkant). Valt gelukkig nog onder de waarborg die in ons geval 10 jaar is. Wordt door plaatser dan ook gratis hersteld.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Wonderland
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 04 dec 2012 15:44

Iedereen alvast bedankt voor de vele antwoorden :)
@ Xhasteron. er is idd een intredende plaatsbeschrijving gebeurd dus dan zullen ze dit idd op ons trachten te verhalen. Het contact met de verzekering is telefonisch gebeurd; we hebben nog eens contact opgenomen en ze zeggen dat aangezien we niet verantwoordelijk zijn voor de schade, de verhuurder zijn verzekering zal moeten aanspreken...
@mava 105: we wonen bijna 4 jaar in het appartement en de ramen zijn er altijd geweest dus recent geplaatst zijn ze niet...
@ Delilah. wij merken eigenlijk geen veranderingen aan de barst, er is ook geen sprake van vochtigheid

We gaan alles nog eens goed moeten bekijken en nagaan bij de verzekering hoe de vork nu werkelijk in de steel zit :)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 04 dec 2012 15:56

Het contact met de verzekering is telefonisch gebeurd; we hebben nog eens contact opgenomen en ze zeggen dat aangezien we niet verantwoordelijk zijn voor de schade, de verhuurder zijn verzekering zal moeten aanspreken...
:)
Niet verantwoorderlijk? Wat staat er juist in uw huurovereenkomst ivm glasbraak? Het is niet omdat jullie zeggen het niet gedaan te hebben, dat jullie niet verantwoordelijk zijn. Als ingaande PB niet spreekt van een gebarsten ruit, en uitgaande PB wel, en er is in de huurovereenkomst voorzien dat glasbraak tlv de huurder, zal niets uw verantwoordelojkheid kunnen tegenhouden..

Wonderland
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 04 dec 2012 16:28

Ja dat heb ik dan een beetje verkeerd verwoord. Ze zeiden ons omdat wij het niet gedaan zouden hebben, onze verzekering bijgevolg niet zou tussenkomen... Dit zijn niet mijn woorden, maar die van de verzekeringsagent

sproetjebail
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jun 2017 10:08

@ Tope
bij welke verzekering ben je aangesloten? ik heb nl hetzelfde voor en mijn verzekering (KBC) heeft hier nooit van gesproken, enkel het eigenrisico...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 jun 2017 11:34

Post van 4 jaar oud. Zeer twijfelachtig dat die persoon hier nog eens komt kijken.
Contacteer uw verhuurder als de oorzaak thermische is. Anders uw eigen brandverzekering (als je die tenminste hebt)

Terug naar “Huren”