nieuwe eigenaar

Greet501
Topic Starter

nieuwe eigenaar

#1 , 20 nov 2012 23:15

Ik zou naar het vredegerecht willen gaan, omwille van niet terugbetaling van huurwaarborg door de nieuwe eigenaar van het appartementsgebouw.

Hij eist in zijn afrekening oa de prijs en installatiekost van nieuwe ijskast (ter vervanging van 18 jaar oude waar schade aan was), kost van nieuwe warmwaterboiler (moet, indien werkelijk stuk, in de laatste week zijn gebeurt toen ik reeds niet meer in het appartement verbleef, maar wel officieel ingeschreven was) en meer zaken. Tevens weigert hij intrest te betalen op de huurwaarborg (contract van juni '95, hem op 1 augustus 2012 per AS in gebreke gesteld voor het niet plaatsen op geblokkeerde rekening). Uiteindelijk eiste hij €500 bovenop de waarborg.

Enkele zaken in zijn afrekening ga ik wel mee akkoord (bijkomend kuiswerk), en wil ook een schadevergoeding van €50 voor de ijskast betalen, maar voor het overige ga ik niet akkoord.

Ik heb hem dit gemeld, tevens met vermelding van de wettelijke bepaling ivm intrest, maar hij blijft hardnekkig bij zijn eerste eis.
Ik heb hem daarna een AS gestuurd met de vraag het (resterend) bedrag van de huurwaarborg en de intrest te storten op mijn rekening voor een bepaalde datum, maar ik vermoed dat hij dit niet zal doen. Na mijn AS kreeg ik zelfs een email dat het verwarmingselement ook stuk is, al beweert hij in de afrekening dat het wel werkt en dat er ondertussen reeds nieuwe huurders zijn, met de vraag of hij dit ook aan mij moest gaan doorrekenen.
Tevens heeft hij bij een van de eerste keren dat wij elkaar ontmoet hebben gezegd dat ik nooit mijn waarborg zou terugzien, en dit heeft hij zelfs toegegeven in een AS, al beweert hij dat het "anders bedoeld" was.

Nu heb ik het verzoekschrift gedownload (art. 1344bis ger w), maar daar staan vele zaken in die niet van toepassing zijn. Moet ik deze alle verwijderen of niet invullen? Of heeft men op het vredegerecht standaard documenten die je daar kan afhalen voor specifieke zaken?

Ook voor het attest van woonst van de nieuwe eigenaar heb ik een vraag. Aangezien het niet zijn naam is die op het huurcontract staat vermeld, hoe kan ik dan aan dit attest komen? Ik heb wel een attest van een notaris als bewijs dat hij en zijn echtgenote de nieuwe eigenaars zijn. Is dit, samen met het huurcontract, voldoende voor het attest van woonst?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 21 nov 2012 00:03

U vermeld hééél veel zaken . Dat kan perfect . Antwoorden geven vereist echter een serieuze studie ( en bijkomende inlichtingen ) .
Maar we kunnen alvast een begin maken .
* Kunt u vertellen wat soort huurcontract u had ,( mondeling , schriftelijk) en of daar specifieke clausules instonden die al of niet nageleefd zijn .
* In welke omstandigheden is het contract opgezegd ( door u of door verhuurder ) . Welke opzegtermijnen zijn er gevolgd , en eventueel opzegvergoedingen gevraagd of betaald .
* Wat bedoeld u met afrekening ? Is er een uitgaande plaatsbeschrijving opgesteld , in aanwezigheid van beide partijen , en is die ondertekend door beiden .
* Waar stond de huurwaarborg al die tijd ( een geblokkeerde rekening op uw naam , rekening eigenaar ) .
* Is de nieuwe eigenaar een erfgenaam van de vorige die overleden is , of is het pand verkocht geweest .
* Datum einde contract , en/of definitief verlaten van het pand .

Gezien uw uitgebreid relaas totaal geen duidelijkheid verschaft over een aantal cruciale punten , is het wenselijk hier wat meer over te vertellen .

Het attest woonst van tegenpartij ( zoals bedoeld in 1344 bis ) is bedoeld om tegenpartij per gerechtsbrief op te roepen om op de zitting te verschijnen .
Uiteraard moet u dus een geldig adres hebben , en als het attest van de notaris dit niet vermeld is dit ook niet bruikbaar .
Wettelijk gezien dient u dit aan te vragen bij de gemeente :
"Een getuigschrift van de woonplaats van de onder 3 vermelde persoon wordt bij het verzoekschrift gevoegd. (...) Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur. <W 1992-08-03/31, art. 59, 020; Inwerkingtreding : 01-01-1993>"
Bedenk echter wel dat een huurgeschil voor de vrederechter , zal gaan tussen de huurder en de verhuurder . D.w.z. De partijen die vermeld staan in het huurcontract , of hun wettelijke erfgenamen , of eventueel bewindvoerders indien deze aangesteld zijn .
Als u een voorbeeld verzoekschrift hebt , dan vult u in wat van toepassing is , meer niet .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron

#3 , 21 nov 2012 08:15

Enkele zaken die u wel opweg kunnen helpen:
Een 18-jaar oude ijskast is afgeschreven, oud schroot, mogelijk zelf nog van het type met CFKs dat niet meer hersteld/verkocht mag worden indien ik me het goed herinner.
Een stookketel/boiler vervangen is geen last voor de huurder maar voor de verhuurder op voorwaarde dat de huurder de periodische nazichten en onderhouden correct en tijdelijk gedaan heeft.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2012 10:38

Was er een ingaande plaatsbeschrijving? Indien niet kan verhuurder niets vragen, zelf geen extra kuiswerk.

Greet501
Topic Starter

#5 , 21 nov 2012 18:58

Alvast bedankt voor jullie reactie.

schriftelijk huurcontract van 3-6-9. Door mij opgezegd 3 maanden op voorhand. Geen opzegvergoeding gevraagd of betaald. Er stond enkel als "specifiek" vermeld dat ik geen recht had op intrest. Maar zoals ik ondertussen hier al vernomen heb in vorige post, heeft de wet van 2007 een dwingend karakter, en aldus hij verplicht is intrest te betalen. Maar u mag corrigeren indien verkeerd.
De waarborg was gestort op rekening vorige eigenaar.
De nieuwe eigenaar heeft het gebouw gekocht van zijn schoonouders.
Einde contract 30 september '12, tevens definitief verlaten.
Er is een uitgaande PB. Met de afrekening bedoel ik dat hij mij ge-emailt heeft over welke kosten hij wil afhouden van de waarborg. In dit geval wil hij nog extra geld. Ik heb hem terug gemailt met mijn opmerkingen, maar hij blijft bij zijn originele "afrekening", waar ik in het geheel niet mee akkoord kan gaan. (oa nieuwe ijskast, nieuwe boiler (eveneens 18 jaar oud).
Maar eigenlijk gingen mijn vragen enkel over de volgende onderwerpen. Maar natuurlijk meer informatie is welkom.

Ik heb het voorbeeld van het verzoekschrift hier via de link van vandebos. Dus gewoon invullen, en wat niet van toepassing is

Ik begrijp dat het huurgeschil gaat tussen de huurder en verhuurder, maar ik lees hier in verschillende posts dat je het eerste blad van het huurcontract moet meenemen (namen en adressen). Maar in mijn geval staat daar niet de naam van de huidige verhuurder op, maar van de vorige. Dus hoe moet ik wel op het gemeentehuis dit attest van woonst bekomen van de huidige verhuurder, waar ik het geschil mee heb?

Franciscus

#6 , 21 nov 2012 19:07

Was er een INGAANDE PB.... indien niet .... heeft de eigenaar geen poot om op te staan.
(Behalve natuurlijk als u de uitgaande zou getekende hebben voor akkoord)
Maar dan nog is het betwistbaar wat de hoegrootheid van de schade betreft.

U kan via Akred (is dienst registratie en domeinen de gegevens van de nieuwe eigenaar bekomen)
Maar hebben de oude eigenaars u de gegevens van de nieuwe eigenaar niet gegeven?
Als u daar niet van op de hoogte bent gebracht .... Hoe weet u dan wie de nieuwe eigenaar is... ?

http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Greet501
Topic Starter

#7 , 21 nov 2012 23:29

Er was een ingaande PB.

Het gaat mij niet over de grootheid van de schade. Maar geen nieuwe ijskast en boiler betalen om een 18 jarig model te vervangen. Ik geloof dat ik daar wel sterk in sta.

Ik heb nooit van de vorige eigenaars iets over de verkoop vorig jaar vernomen. Toen de huidige eigenaar mij contacteerde heb ik dan ook om een bewijs gevraagd. Na dreigementen van zijn kant, heb ik uiteindelijk het attest van de notaris bekomen omdat ik klacht zou gaan indienen bij politie wegens poging tot oplichting. Daarom ook zijn dreigement dat ik nooit nog mijn waarborg zou weerzien.

Ik heb de uitgaande enkel ondertekend met de vermelding "gelezen".
Ik heb natuurlijk wel zijn adres, aangezien er reeds vele AS over en weer gegaan zijn. Maar zoals hier vaak vermeld wordt, naar gemeente gaan voor het attest van woonst met het huurcontract. Maar ik heb geen huurcontract met de huidige verhuurder zijn naam en adres op. Dus hoe moet ik dit wel aanvragen op de gemeente? Is enkel mijn vraag voor het attest voldoende? Of de attest van de notaris?

Franciscus

#8 , 21 nov 2012 23:34

Met attest notaris en uw huurcontract zal gemeente dat wel geven.

freelance

#9 , 21 nov 2012 23:51

Art. 10. Waarborg. <W 2007-04-25/38, art. 103, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.

Feit is wel , dat waarborg op rekening van VORIGE verhuurder staat . Alhoewel de nieuwe eigenaar in dezelfde rechten en plichten treedt als de oorspronkelijke verhuurder . (Art. 11 Art. 15 huurwet ) .

Quote : " .....dat ik nooit mijn waarborg zou terugzien, en dit heeft hij zelfs toegegeven in een AS, al beweert hij dat het "anders bedoeld" was."
Wat is er dan gezegd in deze AS ? Geeft verhuurder hier een motivatie ?

Plaatsbeschrijving ( belangrijk in het dispuut over niet vrijgeven van waarborg , en eindafrekening ) :
Staan daar opmerkingen in ivm. de schade ( ijskast enz..) . ( dus gedetailleerd )
Alles wat NIET vermeld is in plaatsbeschrijving , kan achteraf niet ingeroepen worden als zijnde schade ( bvb. verwarmings element ) .
Ondertekend : "gelezen " zonder handtekening is géén akkoord . Doch e-mails naderhand kunnen dit doorkruisen . U hebt al toegegeven van 50 € te willen betalen voor ijskast .

1344 bis :
Zoals gezegd : opvragen dienst registratie ( of gemeente ) . Best huurcontract , en attest notaris meenemen als bewijs , ingeval men u een attest zou weigeren te geven .
Officieel attest woonst is wel vereist ( zie mijn eerste post ) .
Voor indienen vredegerecht : ook attest notaris als bewijs van authentieke overdracht .
Eveneens kopie plaatsbeschrijving , aangezien dit cruciaal document is in dispuut , en alle AS die betrekking hebben op .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”