plaatsbeschrijving zelf opmaken via foto's ==> kosten?

JTTT
Topic Starter
Berichten: 26

plaatsbeschrijving zelf opmaken via foto's ==> kosten?

#1 , 20 nov 2012 10:20

Beste medeforumleden,
Ik heb al gezocht via de zoekfunctie maar vind geen antwoord op mijn vraag.

Ik zou een woning willen verhuren.
Voor de plaatsbeschrijving zou ik willen gebruik maken van (heel veel) foto's met enkele extra commentaren daarbij.
Deze foto's zouden op een kleiner formaat als bijlage bij het contract gevoegd worden.

Ik zou deze foto's door een vriend laten nemen en dus de plaatsbeschrijving volledig zelf opmaken.
Mag daarvoor een kleine kost (100 euro??) aangerekend worden aan de huurder (zonder dat er dus een factuur is)?
Ik veronderstel dat dit in het huurcontract moet vermeld worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 nov 2012 11:08

Ik maak ook al mijn PB zelf op en reken daar in princiepe niets voor aan. Enkel mijn print en papierkosten breng ik in rekening aan de huurder (20 € ) Dit staat ook zo zwart op wit vermeld in de huurovereenkomst. Er wordt hiervoor geen faktuur gemaakt, gezien het maar een onkostenvergoeding is.

justwanttomove
Berichten: 151

#3 , 20 nov 2012 11:43

100 euro is toch aan de erg hoge kant voor zelfs heel veel fotos en ik zou er als huurder toch bezwaar tegen maken. Je voelt je al direct opgelicht voor je nog maar de woning betreedt.

De meer beleefde situatie is dat de verhuurder en de huurder de kosten van de plaatsbeschrijvingen delen. Dan zou jouw voorstel al op een de facto kost van 200 euro neerkomen?

Als huurder zou ik dan al snel mijn eigen camera meenemen en de fotos aangetekend naar mezelf opsturen

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 nov 2012 11:44

Een expert rekent in onze buurt gemiddeld 150€ dit door bijde partijen te betalen dan is 100€ om het zelf te doen toch veel geld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

billie3
Berichten: 88

#5 , 21 nov 2012 10:21

Ik maak altijd zelf mijn plaatsbeschrijving met foto's en commentaar (tip neem foto's van de wc-pot, frigo, binnenkant oven, dampkap, douche, bad,.....). Ik laat de plaatsbescrhijving een weekje liggen bij de huurders om ze rustig na te kijken, er is plaats voorzien waar de huurder zelf nog opmerkingen mag bijschrijven. Sommige huurders denken dat ik bij het verlaten van het appartement met een vergrootglas ga rondlopen (wat niet het geval is). Ik laat de huurders daarom de mogelijkheid, indien ze het zelf willen elk barstje, plooitje of oneffenheid,.... te noteren. Voor dit alles reken ik niets aan.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 nov 2012 10:59

Ikzelf maak de PB op VOOR de huurders intrekken en ZONDER hun aanwezigheid. Ik geeft hun dan 14 dagen de tijd om PB na te zien en opmerkingen bij te voegen. In de huurovereenkomst zelf staat, dat indien ze PB niet goedgekeurd hebben en ondertekend binnen de gestelde periode, deze van rechtswege aanvaard wordt, zelfs zonder hun handtekening.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 21 nov 2012 15:35

Gezien de prijs neem ik aan dat de foto's in een kader geleverd worden. Verguld, uiteraard.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JTTT
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 22 nov 2012 10:09

OK, ik begrijp dat 100 euro overdreven is. Maar als je dit op een degelijke manier wil doen (foto's met de nodige commentaren bij) kruipt daar toch redelijk wat tijd in.
Ik wil de huurder niet extra nodeloos op kosten jagen (en ook mezelf natuurlijk wat kosten besparen).
Anders kan ik het beter toch uitbesteden...

Die 150 euro waarover sprake is door Sloeberken, is dat 150 euro voor zowel huurder als verhuurder (dus 300), want ik vind dat toch veel geld voor een PB (voor een halfopen bebouwing, die 40jaar oud is) als je weet dat een EPC kan gedaan worden voor 150 euro (en zelfs minder).

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 nov 2012 10:58

Die 150 euro waarover sprake is door Sloeberken, is dat 150 euro voor zowel huurder als verhuurder (dus 300), want ik vind dat toch veel geld voor een PB (voor een halfopen bebouwing, die 40jaar oud is) als je weet dat een EPC kan gedaan worden voor 150 euro (en zelfs minder).
Als je goed leest zal je verstaan dat het 150 € in totaal is, te betalen door verhuurder en huurder ieder voor de helft.
En waarom zou je je eigen uren voor het opstellen van de PB aanrekenen aan de huurder? Tenzij je op dat ogenblik beroepsmatig bezig bent, kosten die uren u toch niets. En hoe ga je een faktuur opmaken voor de huurder? Anders is het zwartwerk, en ik ergens eens gelezen dat dat niet mag. :)

huurderium
Berichten: 26

#10 , 22 nov 2012 13:49

OK, ik begrijp dat 100 euro overdreven is. Maar als je dit op een degelijke manier wil doen (foto's met de nodige commentaren bij) kruipt daar toch redelijk wat tijd in.
Ik wil de huurder niet extra nodeloos op kosten jagen (en ook mezelf natuurlijk wat kosten besparen).
Anders kan ik het beter toch uitbesteden...

Die 150 euro waarover sprake is door Sloeberken, is dat 150 euro voor zowel huurder als verhuurder (dus 300), want ik vind dat toch veel geld voor een PB (voor een halfopen bebouwing, die 40jaar oud is) als je weet dat een EPC kan gedaan worden voor 150 euro (en zelfs minder).
Stel huurder heeft opmerkingen bij jouw plaatsbeschrijving.
Mag hij jou hiervoor dan ook een factuur sturen? Hij zal er dan immers ook tijd hebben ingestoken.

Serieus nu, hoelang kan een plaatsbeschrijving duren? 15 min.
Internet staat vol modelformulieren, wat foto's zal ook niet lang duren.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 22 nov 2012 16:44

[
Serieus nu, hoelang kan een plaatsbeschrijving duren? 15 min.
Internet staat vol modelformulieren, wat foto's zal ook niet lang duren.
Heb jij ooit al eens een degelijke plaatsbeschrijving gezien? OIk geloof het niet.
Een goede PB zal zeker ongeveer 10 à 15 bladzijden tellen, en omschrijft in detail ieder aspekt van het gehuurde goed.
Het volstaat zeker niet een voorgetypt formulier aan te vullen met: goed of slecht ernaast te schrijven, zoals jij waarschijnlijk bedoeld met uw formulieren van het internet. Een vrederechter zal dat niet meer aanvaarden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 22 nov 2012 20:08

Beste Mava dan moet er toch veel fout zijn, is het niet dat enkel de punten opgenomen worden die betrekking hebben op fouten alle zo heeft de expert dat hiet toch gedaan.
Maar zijn er nog veel verhuurders die niet begrijpen dat iets verslijt bij normaal gebruik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 22 nov 2012 20:30

Het gaat hem er niet alleen om de dingen die stuk of beschadigd zijn te vermelden.
Alle materialen van muren, zolderingen en vloeren dienen vermeld te worden, aantal stopkontakten, lichtpunten en schakkelaars + merk ervan. Type van koelkast, kookvuur, dampkap enz . Kortom EEN VOLLEDIGE BESCHRIJVING van de woonst, ook al wat goed is. Dat is een PB, en dus niet alleen maar een opsomming van al wat slecht is.
Wat ga je anders doen als een spiksplinternieuwe ijskast, oven of ander tostel wed uitgebroken en meegenomen? Wat ga je doen als je huurder alle binnendeuren opstookt, alle radiatoren uitbreekt en verkoopt voor oud ijzer? Zeg niet dat dat niet voorkomt, want je zou je vergissen. Ik markeer zelf de kleur op muren en deuren, met merk en verfnummer. Je zal maar voorhebben dat uw huurder alle muren zwart schilderd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 22 nov 2012 22:45

Is het niet zo dat een foto meer zegt dan een geschreven blad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dinno
Berichten: 33

#15 , 23 nov 2012 01:42

http://www.smartphoto.be" onclick="window.open(this.href);return false; 100 foto's voor 11 € snelle levering goede kwaliteit

Terug naar “Huren”