Beste,
Wij vertrekken binnenkort uit ons appartement. We verbreken de facto een 3-jarig contract. De verhuurder eist 3 maand vergoeding ondanks het feit dat er onmiddellijke wederverhuring is. Dat is volgens de letter van de wet correct maar druist enigszins in tegen alle logica. We vroegen of het mogelijk was om die vergoeding terug te brengen naar 2 maand wat gelijk is aan onze waarborg en ons dus financieel minder last bezorgd en de verhuurder ook ruimschoots vergoed. Dit voorstel weigerde de verhuurder en dat is zijn volste recht.
Maar op zijn website staat het volgende te lezen onder algemene huurinfo:
"U kan steeds vroeger opzeggen maar dan wordt u verondersteld de huur te blijven betalen tot het vinden van een nieuwe huurder."
Zijn contract meldt het volgende
Wederverhuringsvergoeding: bij ontbinding van de huurovereenkomst ten laste zal deze aan de verhuurder gehouden zijn een forfaitaire en onveranderlijke schadevergoeding van 3 maanden huurgeld te betalen.
Nu vroeg ik me af of schadevergoeding in dit geval kan geëist worden gezien de verhuurder geen schade lijdt. Als ik het goed heb moet een schadevergoeding altijd proportioneel zijn met de geleden schade. We spreken hier over 1800euro schadevergoeding voor een pand dat geen dag leeg zal staan.
Alvast bedankt voor jullie mening,
Met vriendelijke groeten,