Beëindigen huurcontract korte duur

Knollius
Topic Starter

Beëindigen huurcontract korte duur

#1 , 12 nov 2012 14:59

Ik heb een vraag rond de einddatum van een huurcontract van korte duur.

Mijn huurbaas heeft mij meegedeeld dat hij mij binnenkort uit het appartement wil omdat hij het wil verkopen.
Ik heb een contract van korte duur, dit loopt af op 1 april 2013.
Indien hij mij 3 maanden van te voren schriftelijk meldt dat deze overeenkomst niet verlengd wordt, is hij niet in gebreke.
Heb ik in dit geval ook recht op een tegenopzeg van 1 maand?

Wij hebben nu een vrij korte tijdspanne om iets nieuws te zoeken, dus als ik nu iets vind, wil ik daar zo snel mogelijk op in kunnen gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 nov 2012 15:03

Er is geen sprake van opzeg, het contract loopt gewoon ten einde. Bijgevolg ook geen tegenopzeg mogelijk

artemis

#3 , 12 nov 2012 15:53

Verhuurder moet dan wel degelijk voor 1 januari schriftelijk laten weten dat hij het huurcontract niet wenst te verlengen. In feite is dat geen opzeg maar wordt het huurcontract niet verlengd. Ik denk dat een tegenopzeg dan niet mogelijk is

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2012 18:07

ter info :
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance

#5 , 12 nov 2012 20:41

Als huurcontract NIET opgezegd wordt , dan gaat het automatisch over in een lange termijn contract. Huuropzeg ten laatste op 31 dec.
Geen recht op tegenopzeg of vergoeding bij geldige opzeg verhuurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron

#6 , 13 nov 2012 08:02

Indien de verhuurder u dit aangetekend verstuurd heeft (of misschien per mail, dat kan aanzien worden als begin van bewijs), dan moet u het contract als opgezegd aanzien.

Indien het mondeling gemeld is, kan u gewoon "van den domme" spelen en hopen dat hij dit niet schriftelijk doet. Dan dient u ofwel een opzegvergoeding te krijgen (eenzijdig opgezegd 9-jarig contract voor einde 3-jarige periode) ofwel kan de koper u opzeggen met als reden "eigen bewoning" met opzegtermijn van 6 maanden. Hier kan u dan wel een tegenopzeg doen.

Het hangt er dus van af van hoe snel/makkelijk je denkt een nieuwe woonplaats te vinden welke optie je het beste neemt.

Terug naar “Huren”