opzegvergoeding

EVP
Topic Starter

opzegvergoeding

#1 , 10 nov 2012 22:03

hoi,

Ik heb eind oktober 2012 mijn opzeg van mijn huurappartement via aangetekend schrijven medegedeeld aan mijn huisbazin. Ik beschik over een 3-6-9 contract, ik heb nog niet nagehoord of het een geregistreerd huurcontract is, maar de huisbazin kennende zal dit zeker zo zijn. Dit Contract is ingegaan in juli - 2006. Volgens haar moet ik een opzeg vergoeding betalen van 3 maand omdat ik terug in het begin van mijn 6j zit. Klopt dit? ik ging van de veronderstelling dat dit niet maar van toepassing is vanaf het 4de jaar.
Het appartement staat nu op immoweb en zij verwacht dat ik opdraai voor de plaatsingskosten. Klopt dit ook?

mvg
Evp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 10 nov 2012 22:25

U bent geen opzegvergoeding verschuldigd. Dit is enkel in het eerste, tweede en derde jaar. Ik zie ook geen enkele reden waarom u zou moeten opdraaien voor de plaatsingskosten op immoweb.

freelance

#3 , 10 nov 2012 22:47

Huurcontract van lange duur ( 3-6-9-) :
Art. 3 § 5
van de huurwet :

d. Hoe kan de huurder de huurovereenkomst
beëindigen?
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op
voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging
van drie maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst
moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan:
• drie maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;
• twee maand huur indien hij tijdens het tweede
jaar vertrekt;
• één maand huur indien hij tijdens het derde jaar
vertrekt.

Opzegging na de eerste drie jaar is 3 maand . Géén vergoeding verschuldigd. Kosten immo zijn niet voor u .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Turaki

#4 , 11 nov 2012 01:00

Ook enige extra kosten (zoals plaatsingskosten immo of internet) zijn niet voor u. Uw enige verplichting is huur betalen tot einde opzeg, en vergoeden van huurschade (dus niet slijtage).

EVP
Topic Starter

#5 , 23 nov 2012 20:22

Nog 2 bijkomende vragen:

Mijn 2 elementen van mijn kookplaat hebben het begeven. Volgens de verhuurder zijn de kosten voor mij, klopt dit?

Er is hier een linoleumvloer. Na + 6 jaar waarvan 5j met een opgroeiend kind zijn er wel wat strepen opgekomen die niet gemakkelijk te verwijderen zijn. Tot hoever kan ze mij verplichten om dit terug in de originele staat te krijgen?

mvg

EVP
Topic Starter

#6 , 23 nov 2012 20:24

ik heb ondertussen wel een nieuwe kookplaat besteld want als ik op de verhuurder moet wachten gaat dat lang duren. Kan ik de kosten achteraf naar haar doorrekenen?

Xastheron

#7 , 26 nov 2012 10:46

Kookplaat: afhankelijk van de leeftijd van dat ding, maar als het door slijtage kapot gegaan is, is dit een kost voor de verhuurder. De kookplaat die je nieuw besteld hebt, kan je gewoon meenemen. Enige mogelijkheid om de kosten terug te krijgen via de verhuurder is bij onderling akkoord (je kan het dus niet eisen).

Linoleumvloer: weeral afhankelijk van hoelang hij daar ligt. Mava heeft een goed idee over hoelang bepaalde dingen dienen mee te gaan, dacht dat dit voor de lineoleumvloer 12 jaar was. Als we veronderstellen dat de vloer er nieuw lag wanneer je er in trok en dus 6 jaar oud is, dan dien je maar 6/12 of de helft van de nieuwprijs te vergoeden (tenminste als hij dient vervangen te worden en niet met een fixe poetsbeurt opgelapt kan worden).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2012 14:37

Indien de verhuurster met een hoge schadevergoeding afkomt.
In eerste instantie WAT staat er in INGAANDE plaatsbeschrijving.
Lang geleden hebben we ook zoiets aan de hand gehad ...verhuurder vroeg toen enkele 10 duizenden franken.
Het uiteindelijk verdict - expert aangesteld voor vrederechter - was enkele tientallen franken ... badkamer plafons schilderen en aan een deur een kras wegwerken.
U dient verhuurder wel onmiddellijk in kennis te stellen van defecte kookplaat.

EVP
Topic Starter

#9 , 13 jan 2013 17:21

Morgen komt de verhuurster langs voor de controle van het appartement.
Ik heb alles geschilderd (wit) en netjes opgekuist. ( vorige huurder had niets geschilderd )
Persoonlijk vind ik dat alles netjes wordt opgeleverd. Maar ik heb nogal schrik van de verhuurster.
Wat moet ik doen bij een discussie over iets? Want ik wil niets tekenen waar ik niet akkoord mee ga.
Ik heb het hier voornamelijk over de vloer. Dat is een fel gele linoleum, maar op sommige plekken zie je nog licht zwarte strepen van schoenen.

Mvg

freelance

#10 , 13 jan 2013 18:14

Als je met iets niet akkoord gaat , dan onderteken je met akkoord , alsook NIET akkoord met .....de zaken waar je niet mee akkoord gaat .
Je moet zeker een kopie hebben .
Gevolg is géén huurwaarborg terug .
Dan procedure vrederechter , die deskundige plaatsbeschrijving aanstelt ( op beider kosten ) en eventuele schade begroot .
Procedure vrederechter is in eerste instantie verzoeningspoging ( dus geen advocaat kosten ) ( uw kosten ongeveer 40 € )
Huurwaarborg wordt vrijgegeven ( mits eventuele aftrek schadepost ) .
Linoleum : bij discussie : vragen naar originele factuur . ( zie post Xastheron ) .
Zou geen procedure aanvatten alleen voor linoleumschade ( deskundige kost paar honderd € ) .Tenzij verhuurder volledig nieuwe linoleum eist .
Hangt ook allemaal vanaf WAT er in uw Plaatsbeschrijving staat . Als er staat : " vloerbekleding in goede staat " dan zijn zwarte strepen slijtage door normaal gebruik .
Als er niets in staat , dan is het duidelijk.....
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#11 , 13 jan 2013 18:22

Dat is normaal na een aantal jaren gebruik.
Ten eerste maakt u vandaag of morgen een hele reeks foto's van het gehele pand en zeker alle pijnpunten. Gebruik in die foto's een bijv de voorpagina van een krant om deze te dateren. Verzend deze foto's op electronische drager (usb stick/sd kaartje/cd/dvd) aangetekend aan uzelf. Bij terugkomst van de enveloppe bewaart u deze ongeopend.

Als de verhuurster hier moeilijk over doet is het in feite heel eenvoudig, u tekent niets waar u niet akkoord mee bent. Als er geen akkoord met de dame mogelijk is wat betreft de waarborg en de vrijgave ervan vanwege vermeende schade of te hoge vergoedingen voor schade noteert u deze vriendelijk, vertelt haar bij afloop dat u nota heeft heeft genomen van haar eisen en dat u haar deze aangetekend nog de volgende dag zal bezorgen met een laatste tegenvoorstel. Dat, als zij dat voorstel onaanvaardbaar vindt u geen andere keuze heeft dan het vredegerecht in te schakelen en op kosten van beide partijen een expert te laten aanstellen.

Het blazen zal wel snel minderen...

EVP
Topic Starter

#12 , 18 jan 2013 06:43

Nog een ander vraagje. Er zijn2 schakelaars die niet meer werkten. 1 ervan is hersteld. Een contactje zat gewoon los. De andere schakelaar staat achter een Radiator. Nu weet ik zelf niets van loodgieterij en kan ik de radiator dus niet verwijderen. En dien ik daarvoor een loodgieter aan te spreken. De kosten van de loodgieter zijn deze voor mij of de verhuurder?

Mvg
evp

Turaki

#13 , 18 jan 2013 07:51

Tenzij u de schakelaar beschadigd heeft (wat mij sterk lijkt), zijn de kosten hiervoor voor de verhuurder. Een probleem met een schakelaar is vaak het gevolg van een slechte aansluiting (bijvoorbeeld losgekomen contactje), en dus is het voor de verhuurder (tenzij u deze zelf eens losgemaakt heeft en terug aangesloten).

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 jan 2013 11:04

Indien je voor de herstelling het halve huis moet demonteren, is dat ook iets voor de verhuurder. Had hij maar geen radiator voor dat stopkontakt moeten (laten) plaatsen. Tenzij jij natuurlijk die radioator zelf hebt laten plaatsen.

EVP
Topic Starter

#15 , 21 jan 2013 07:12

De oplevering is het voorbije weekend gebeurd. Alles was in orde buiten 2 zaken, een nazicht van de boiler en het vriesvlakklep dat kapot was.
De boiler komen ze vandaag controleren en ik heb een nieuw vriesvlakklep besteld.
Ze zei dat ze de waarborg ging vrijstelllen. Nu had ze geen papieren bij om het zwart op wit te schrijven. En ik ook niet. Ze ging het vandaag in orde brengen. Ik heb haar dit weekend een mail gestuurd met gedetailleerde foto's van het appartement en de vraag voor een schriftelijke bevestiging dat het appartement in goede staat is opgeleverd. In bijlage waren de foto's, het bewijs van de bestelling van het vriesvlakklep en de bevestiging dat het nazicht vandaag gaat gebeuren.

Nu hebben de nieuw huurders dit weekend ook vanalles al verhuisd. Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de schade die zij hebben gemaakt met het verhuizen van de meubels?

Terug naar “Huren”