Afrekening waterverbruik

Poki
Topic Starter

Afrekening waterverbruik

#1 , 03 nov 2012 13:45

Ik heb vorige week na drie jaar huren mijn huurcontract opgezegd, en mijn probleem is het volgende.

In mijn huurcontract staat: "Onderhavige verhuring wordt toegestaan voor de maandelijkse huurprijs van €525 (€500 huurprijs + €25 voorschot water). Verklaring voorschot water: €25 is de bijdrage voor privatief water van het appartement. De afrekening zal overhandigd worden aan de huurder door de eigenaar, en dit zal jaarlijks gebeuren nadat de eigenaar dit ontvangen heeft van de syndicus."

Ik heb in die drie jaar nooit een afrekening voor mijn waterverbruik ontvangen, maar was me daar eerlijk gezegd niet van bewust. Nu pas besef ik dat ik VEEL TE VEEL voorschot heb betaald voor mijn water, want ik heb in die drie jaar slechts enkele (!!!) m³ water verbruikt (ik doe mijn was bij mijn ouders en ga ook meestal bij hen douchen). Ik heb mijn eigenaar hierover gemaild, maar hij reageert niet.

Ik heb intussen eens contact opgenomen met de vorige huurder van mijn appartement, en hij zei me dat ook hij nooit een tussentijdse afrekening had ontvangen. Hij had ook veel minder verbruikt dan 25€ per maand, maar de eigenaar is na zijn vertrek blijven tegenstrubbelen over terugbetaling, en beweerde dat hij niet uit de facturen kon opmaken welke zijn precieze eindmeterstand was. Omdat mijn voorganger zijn eindmeterstand niet kon bewijzen, heeft hij het gewoon opgegeven.

Mijn vraag is of en hoe ik een terugbetaling van mijn watervoorschot kan afdwingen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2012 15:18

Wordt er afgerekend met tussenmeters, en werden die standen opgenomen door een firma of de syndicus? Dan is er zeker een afrekening.

Poki
Topic Starter

#3 , 03 nov 2012 15:59

Ja elk appartement heeft zijn eigen watermeter. Wie de meterstanden precies opneemt weet ik niet.

Reclame

mava105

#4 , 03 nov 2012 16:33

Maar is het een meter van de watermaatschappij of een tussenmeter van Caloribel of Ista?
Je weet toch (hoop ik) wie je hebt binnengelaten voor het opnemen van de meterstanden.
Vopormede firma's geven een volledige afrekening, waarvan je als huurder het recht hebt een OPRIGINEEL exemplaar van de verhuurder te ontvangen.
300 € is een groot bedrag voor het waterverbruik op een appartement.
Ik denk dat verhuurder weet dat je teveel betaald hebt, en wil voorkomen dat hij dat moet terugbetalen.

Poki
Topic Starter

#5 , 04 nov 2012 00:59

Het is een tussenmeter waar "aqua metro" opstaat, verder niets. Ook geen logo van de VMW.

Ikzelf heb nooit iemand binnengelaten om de meterstanden op te nemen, en heb ook nog nooit de vraag gekregen om meterstanden door te geven. Ik vermoed dat dit allemaal door de syndicus wordt geregeld, en dat hij de facturen dan doorgeeft aan de eigenaars, die het dan doorrekenen naar de huurders.

Ik ben er vrij zeker van dat mijn eigenaar graag winst maakt op de waterafrekening. Het maandelijks voorschot dat hij vraagt is inderdaad veel te veel voor een appartement. Ik vraag me af of ik de afrekeningen ooit te zien zal krijgen...

mava105

#6 , 04 nov 2012 10:24

Dan zal je naar de vrederechter moeten stappen om het teveel betaalde terug te krijgen.

Terug naar “Huren”