Onderhoud verwarmingsketel (kosten betalen 7m na uittrede)

hvn
Topic Starter

Onderhoud verwarmingsketel (kosten betalen 7m na uittrede)

#1 , 02 nov 2012 23:28

Even een vraagje,

7 maanden geleden hebben wij ons huurappartement verlaten omdat wij een woning hadden gekocht. Dat is allemaal vlot en reglementair verlopen. Voor we het appartement zouden verlaten of kort daarna, zou normaal iemand het onderhoud van de verwarmingsketel komen doen. De huisbaas zei toen dat die kosten nog voor ons waren, wij hebben hier toen mee ingestemd.
Nu 26/10/12 krijg ik een mail van de vorige huisbaas die vertelde dat hij de onderhoudstechnieker gezien had en die wist hem te vertellen dat wij die kosten nog niet betaald hadden. Wij hebben echter nooit een factuur ontvangen, laat staan een onderhoudstechnieker gezien.
Ik excuseer mij hiervoor en vraag om dat factuur nog eens door te mailen met bijhorend attest.
Vandaag krijg ik een mail met bijhorende documenten. Hierop zie ik dat dat onderhoud pas op 29/10/12 is uitgevoerd, op naam van mijn vriend staat EN is afgetekend, hoewel geen van beiden daar uiteraard wonen, laat staan de technieker hebben gezien en hebben kunnen aftekenen. Nu vraag ik me af, kan dit? Uiteindelijk wonen er al 7 maanden andere mensen in, hebben wij die man nooit gezien en is er vals afgetekend. En dan nog het feit dat de huisbaas sugereerde dat wij niet betaald hadden, terwijl dat onderhoud nog geneens was gebeurd. Ik vind dit maar vreemd.

Denken jullie dat wij dit moeten betalen? Of staan wij recht in onze schoenen als wij dit weigeren? Het gaat tenslotte "maar" over €100, maar we kunnen elke cent wel gebruiken natuurlijk.
Hartelijk dank voor jullie hulp!

Groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 nov 2012 23:43

Aangifte doen wegens schriftvervalsing. Ook de mail van uw huisbaas meenemen en verwijzen naar de datum van het onderhoud, dat blijkbaar is uitgevoerd nadat de technieker geklaagd heeft over uw niet-betaling hiervan.

Opdrachtgever moet betalen, en factuur zelf betalen, ongeacht of deze kosten voor hem zijn of voor iemand anders. Zijn de kosten voor iemand anders, dan kan hij deze daarna terugvorderen als dit zo afgesproken is (zoals in uw geval).
Daarnaast (preventief) AS versturen naar technieker waarin u hem meldt geen contract met hem te hebben, en u dus niet aan hem dient te betalen.
En natuurlijk ook aan de huisbaas terugbetalen zodra hij u de correcte documenten kan voorleggen, en stuur hem alvast hiervoor ook een mail waarin u uitlegt dat u bereid bent dit terug te betalen aan hem, op voorlegging van een factuur aan hem gericht hiervoor. Vermeldt hier ook in dat afgesproken was dat hij de technieker zou laten komen, en u dit terug zou betalen (onderhoud van de private brander is een huurderslast, en anders zou hij kunnen stellen dat u uw taak niet heeft gedaan, namelijk deze laten onderhouden).

sloeberken

#3 , 02 nov 2012 23:48

Toch even vragen wie dit afgetekend heeft in u vriend zijn plaats. Is dit op aardgas of huisbrand olie, en van wanneer dateerd de laatste keuring toe je er woonde. Indien de kering nog geldig was toe je bent verhuisd denk ik niet dat je dit moet betalen, of heb je dit getekend.

Bron vlaanderen.be

Verplicht onderhoud van uw centrale verwarmingsinstallatie
lees
Sinds 1 juni 2007 gelden er in Vlaanderen nieuwe regels voor het onderhoud van uw centrale verwarmingsinsallatie.

Verwarmingsinstallaties op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten tweejaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
Installaties op stookolie en vaste brandstof (hout, pellets, steenkool,...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
Het onderhoud van uw centrale verwarming (cv-ketel) is een verplichting voor de gebruiker van het toestel. Bij huurwoningen valt de verplichting dus ten laste van de huurder. De verplichting geldt zowel voor particulieren als voor bedrijven.

Voorwaarden
De onderhoudsregels zijn enkel van toepassing op centrale verwarming.

Voor individuele toestellen (zoals een doorstroomketel, gasgeiser, mazoutkachel of gaskachel) geldt deze regelgeving niet. Het is echter toch aan te bevelen om deze toestellen ook regelmatig te laten nakijken.

Procedure
Sommige verplichtingen zijn afhankelijk van het vermogen van uw installatie. U kan het vermogen aflezen van het kenplaatje op uw toestel.

Centrale verwarming op vloeibare brandstof (stookolie) met een vermogen groter dan 20 kW:

U moet uw installatie jaarlijks laten onderhouden.
De onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd door een erkende technicus vloeibare brandstof.
U krijgt een reinigings- en verbrandingsattest.
De huurder bezorgt een kopie aan de eigenaar.
U moet minstens de laatste twee attesten bijhouden.
Centrale verwarming op gas (aardgas, butaan, propaan) met een vermogen groter dan 20 kW:

U moet uw installatie tweejaarlijks laten onderhouden.
De onderhoudsbeurt gebeurt door een erkende technicus gasvormige brandstof.
Centrale verwarming op vaste brandstof (hout, pellets of steenkool)

U moet uw installatie jaarlijks laten onderhouden.
De onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd door een geschoold vakman.
U moet minstens de laatste twee attesten bijhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Xastheron

#4 , 05 nov 2012 11:08

Let wel: de verhuurder kan altijd vragen om een "recent" keuringsattest bij uittreden voor te leggen (bvb laten herkeuren in de laatste maand vd opzeg) en dit opnemen in het huurcontract. In uw geval is dit nadien onderling overeengekomen, en deze overeenkomst staat boven de wettelijke bepalingen die het minimum vastleggen.

Verder de uitleg van Turaki volgen.

Vandebos

#5 , 05 nov 2012 19:19

Tevens, zijn de wettelijk vastgelegde onderhoudstermijnen de minimumonderhoudstermijnen, contractueel is het altijd mogelijk snellere onderhoudsbeurten bindend af te spreken. (eg. Jaarlijks)

Terug naar “Huren”