Verhuurder heeft rechtszaak aangespannen.

eifel
Topic Starter

Verhuurder heeft rechtszaak aangespannen.

#1 , 01 nov 2012 22:35

Hallo iedereen.

Sinds Maart 2005 hebben wij een huis privé gehuurd tot juli 2012. Het toen opgemaakte huur contract was in maart 2005 gemaakt voor 1 jaar. Na 1 jaar werd het huur contract automatisch over gezet in 9 jaar. Het huur contract is nooit geregistreerd geweest. In 2005 hebben wij de verhuurder bij intrek al in kennis gesteld dat de staat van de woning nogal te wensen over liet. De verhuurder beloofde dat hij de woning op bepaalde punten zou renoveren. Maar daar is nooit jammer genoeg nooit een schriftelijk verklaring van opgesteld. Op een gegeven moment hebben wij zelf die punten aangepakt en de woning voor ons leefbaarder gemaakt en heeft ons 5.000 euro gekost (waar geen bonnen van heb) maar wel foto.s.
op een gegeven moment begon het dak te lekken op verschillende punten en heb dat mondeling gemeld bij de verhuurder die heeft het op een onprofessioneel opgelost waardoor het af en toe toch lichtjes bleef lekker op verschillende punten. Na jaren vormde zich op een hoop plekken schimmel in de woning en begon overal te stinken. We hebben de verhuurder per brief (niet aangetekend) gevraagd om het op te lossen maar kwam nooit een reactie. In maar 2012 op de datum van het intrede van het huur contract hebben wij de huur opgezegd per eind augustus. Na die opzegging kwam er ruzie de verhuurder wilde ons niet laten gaan. En de ruzie werd erger en erger en met de staat van de woning trokken wij het niet meer. Toen hebben wij besloten om per juli 2012 in onze nieuwe huur woning te stappen. Maar we hebben wel netjes de huur betaald tot eind Augustus. In juli 2012 was het niet mogelijk om met me verhuurder de rond gang te maken door de woning. Dus hebben we bekende laten komen en foto,s laten maken en de stroom meter opgeschreven onder getuigen van bekende. En we hebben de sleutel netjes aan onze ex verhuurder terug gegeven.

Nu kreeg ik per aangetekende post bericht van de vrede rechter. Onze ex verhuurder heeft aan zaak aangespannen tegen ons. Hij beweerd dat wij nog een afrekening van 2010-2011 hebben opstaan. En dat klopt maar daar zijn geen officiële papieren van zoals facturen die heeft hij niet dan alleen een hand geschreven afrekening en dat hebben we toen ge eist van hem dat hij me facturen kwam of iets officials kwam.

plus me ex verhuurder beweerd dat wij een aantal maanden in 2011 geen huur hebben betaald. Volgens onze afschriften blijkt van wel dus daar zie ik geen problemen in.

Tevens wil me ex verhuurder dat hij 1 euro krijgt voor de schoonmaak kosten wij schijnen de woning vies en goor hebben achter hebben gelaten. Maar goed om die reden heb ik dus toen me bekenden mee laten komen die ook zeker voor het gerecht willen vertellen.

Tevens wil me ex verhuurder de waarborg hebben. Wij zijn van mening dat onze ex verhuurder daar geen enkel recht op heeft aangezien hij geen facturen kan voorleggen van renovatie werkzaam heden die hij eventueel heeft uitgevoerd dat heeft onze ex verhuurder ook nooit gedaan.

Mijn vraag is staat me ex verhuurder sterk in zijn punten??. En of gaat dit een lange zaak worden?.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 02 nov 2012 00:57

Jammer dat u van allerlei zaken geen geschreven documenten hebt ( aangetekend ) , noch van de kosten die u zelf gemaakt hebt ( 5000€ is toch geen kleinigheid , zeker niet voor zaken waar verhuurder voor verantwoordelijk is ).
Hoedanook als u zeker weet dat het contract NIET geregistreerd is , heeft verhuurder géén poot om op te staan . ( zelfs een huuropzeg is niet verplicht in dit geval , u kan van de ene op de andere dag het huurpand verlaten ).
Vraag voor alle zekerheid na op het registratiekantoor . ( eigenaar kan ook later hebben laten registreren ).

Als u verder door het leven gaat als huurder , kunt u zich best wat meer informeren over de woning huurwet .
zie deze alvast :
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4141nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2012 11:21

Werd er bij aanvang een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt?
Eigen getuigen zijn niet onpartijdig in een gerechterlijke zaak. Je had een deurwaarder moeten aanstellen.

Reclame

Lex

#4 , 02 nov 2012 11:34

Jammer dat u van allerlei zaken geen geschreven documenten hebt ( aangetekend ) , noch van de kosten die u zelf gemaakt hebt ( 5000€ is toch geen kleinigheid , zeker niet voor zaken waar verhuurder voor verantwoordelijk is ).
Hoedanook als u zeker weet dat het contract NIET geregistreerd is , heeft verhuurder géén poot om op te staan . ( zelfs een huuropzeg is niet verplicht in dit geval , u kan van de ene op de andere dag het huurpand verlaten ).
Vraag voor alle zekerheid na op het registratiekantoor . ( eigenaar kan ook later hebben laten registreren ).

Als u verder door het leven gaat als huurder , kunt u zich best wat meer informeren over de woning huurwet .
zie deze alvast :
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4141nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je mag ook geen werken laten uitvoeren en de verhuurder de factuur presenteren zonder vonnis van de vrederechter!

eifel
Topic Starter

#5 , 02 nov 2012 13:26

Werd er bij aanvang een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt?
Eigen getuigen zijn niet onpartijdig in een gerechterlijke zaak. Je had een deurwaarder moeten aanstellen.
Er werden wel foto,s gemaakt door het OCMW maar we hebben nooit iets moeten onderteken wat betreft een plaats beschrijving hier hebben we dat wel moeten doen.

Wat betreft de werken dat geld wat we er zelf in hebben gestoken hoef ik ook niet terug. Dat is ook op eigen keus gedaan die werken.

freelance

#6 , 02 nov 2012 21:51

"Als er geen gedetailleerde plaatsbeschrijving opgemaakt is, gaat men ervan uit dat de woning zich aan het einde van de overeenkomst nog in dezelfde staat bevindt als toen de huurder de woning betrok. De huurder is dan niet verantwoordelijk voor de mogelijke schade en de herstellingskosten. Hij is wél verantwoordelijk als de verhuurder kan bewijzen dat bepaalde beschadigingen er bij de intrek van de huurder nog niet waren." Citaat uit de huurwetgeving .

Géén plaatsbeschrijving opgemaakt ? Dan wil dit zeggen dat u de woning indertijd "vies en goor " aangetroffen hebt .

Het voornaamste punt op de rechtbank zal evenwel zijn : Is het huurcontract geregistreerd geweest ?
Indien niet , dan zal de zitting niet lang duren , en zal verhuurder vlug weten waar hij aan toe is .
Indien wel , kunt u eventueel in de problemen komen .
Daarom nogmaals : verifieer of het contract geregistreerd is , zo vlug mogelijk .
Het heeft niet veel zin hier over punten en komma's te discuteren zolang we niet weten of het contract al dan niet geregistreerd was .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lightning

#7 , 02 nov 2012 21:58

....Het huur contract is nooit geregistreerd geweest....

Terug naar “Huren”