Niet geregistreerd huurcontract

Billiebob
Topic Starter

Niet geregistreerd huurcontract

#1 , 29 okt 2012 16:24

Beste,

Op 29/05/2012 tekende ik een huurcontract.
De plaatsbeschrijving werd opgemaakt op 28/08/2012.

Op 27/10/2012 stuurde ik een aangetekende opzegbrief waarin ik de verhuurder op de hoogte bracht dat ik het contact wens stop te zetten met een vooropzeg van 1 maand en zonder vergoeding omdat het een niet geregistreerd huurcontract betreft.

29/10 (vandaag) liet de verhuurder me weten dat het contract onmiddellijk werd geregistreerd.
De huisbaas vertelde me dat ik alsnog drie maanden opzegtermijn moet doen omdat ik niet binnen de twee maanden na ondertekening van het huurcontract heb opgezegd.

Klopt dit?
Alvast bedankt!
Mvg,
Billiebob

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billiebob
Topic Starter

#2 , 29 okt 2012 16:28

Ik vergat te vermelden dat het om een 3-6-9 contract gaat.
Mvg

sloeberken

#3 , 29 okt 2012 17:02

Als het contract na u opzeg geregistreerd werd is u opzeg corect en hoef je geen opzegging termijn of schadevergoeding te betalen. Je moet wel zeker zijn wanneer het contract geregistreed is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2012 19:18

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#5 , 31 okt 2012 08:02

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.”(20 februari 1991).
‘Op zichzelf was deze opzeg geldig omdat de overeenkomst niet was geregistreerd op DIE datum,zodat de huurder met toepassing van art.3,§5,derde lid kon opzeggen...‘[Vred.Antwerpen IV,3 november 2008(F.A./A.L.S.),R.W. 2009-10,685-686].

‘Op 27/10/2012 stuurde ik een aangetekende opzegbrief waarin ik de verhuurder op de hoogte bracht dat ik het contact wens stop te zetten met een vooropzeg van 1 maand en zonder vergoeding omdat het een niet geregistreerd huurcontract betreft.’ + ‘29/10 (vandaag) liet de verhuurder me weten dat het contract onmiddellijk werd geregistreerd’

Indien ‘onmiddellijk’ betekent NA uw opzegging dan blijft uw opzegging geldig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”