Huisreglement

twizzy
Topic Starter

Huisreglement

#1 , 27 okt 2012 19:38

Wij huren al 8 maand een appartement, in ons huurderscontract staat dat we geen was mogen ophangen op het terras.
Nu hebben we in die 8 maand dat we er wonen een opbergkast op het terras staan , deze is heel netjes en alles staat er netjes in opgebergt.
Nu hebben we een brief gekregen van de huisbaas dat deze kast onmiddellijk verwijderd moet worden ! We hebben hem terug gemaild met de vraag , wat het probleem ervan is ? En hij verwijst ons door naar de voorzitter van het gebouw , daar hij zelf vind dat er geen probleem is en dat het voor hem oke is. Maar de voorzitter doet moeilijk. Nu hangt er in de hal beneden een huisreglement waar opstaat dat er geen constructies en dergelijke op het terras mag geplaatst worden. Deze zal een nieuwe wetgeving zijn. Er zijn hier zoveel terrassen waar opbergdozen staan , een hoop planten en bloembakken hangen , bij sommige is het een wildernis en die van ons is zo netjes! Ik heb een mail gestuurd naar de syndicus van dit gebouw , omdat ik denk dat de voorzitter van het gebouw wel degelijk iets tegen ons heeft ik weet niet waarom. In de tijd hadden we onze wagen verkeerd geparkeerd , en hij had er foto's van genomen en die door gestuurd naar onze huisbaas ! Hij kwam op een onbeschofte manier bellen dat deze onmiddellijk weg moest! Dan hadden we een mail gekregen van de huisbaas of we de ramen wel poetsten !Het is een heel brede raam de binnenkant poetsen we zelf en nu hebben we een ramenwasser die elke maand de ramen poetst. Wij zijn echt zo netjes en met alles in orde .
Nu was mijn vraag of iemand iets weet over de nieuwe huisregels voor een appartement ?
Is dit normaal dat we geen kastje mogen plaatsten om ons poetsgerief in op te bergen ?
En mag de voorzitter foto's trekken en ze doormailen naar de huisbaas ?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 okt 2012 19:58

kan je de letterlijke tekst van "geen constructies en dergelijke" eens posten?

twizzy
Topic Starter

#3 , 27 okt 2012 20:09

ik zal eens naar beneden gaan en eens kijken

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2012 20:12

Nu was mijn vraag of iemand iets weet over de nieuwe huisregels voor een appartement ?
Is dit normaal dat we geen kastje mogen plaatsten om ons poetsgerief in op te bergen ?

Mvg
Die huisregels verschillen van gebouw tot gebouw, en worden door de VME opgesteld en goedgekeurd op een AV.
In veel reglementen staat dat er niets op de terrassen mag geplaatst worden, juist om het uitzicht van het gebouw te vrijwaren. Het moet echter gelden voor ALLE bewoners, en niet slechts voor enkelen.

twizzy
Topic Starter

#5 , 27 okt 2012 20:18

Op de terrassen mag geen enkele constructie worden aangebracht worden ook geen tijdelijke, er mag geen wasgoed gehangen worden tevens geen vuilnisbakken geplaatst worden en geen goederen op het terras. Zo staat het geschreven in het huisreglement.

freelance

#6 , 27 okt 2012 22:32

U dient zich enkel te houden aan het huurcontract .
Interne huisregels van appartementen zijn niet opgenomen in wetgevingen , laat staan dat er daarover nieuwe wetgevingen zouden zijn.
( wat niet wil zeggen dat huisregels tot niets zouden dienen ) .
De term " géén CONSTRUCTIES op het terras plaatsen " is zo dubbelzinnig als maar kan . WAT is een constructie ?
VEEL zaken zijn "geconstrueerd " , zoals een terrastafel , een stoel ,een parasol, een kast , tot zelfs een pedaal vuilnisemmer is geconstrueerd. Ook een ophangsysteem voor bloembakken is geconstrueerd ( tenminste de duurdere die uit samengestelde onderdelen bestaan ) .
Vraag uw voorzitter schriftelijk ( en bij voorkeur in aangetekend schrijven ) dat hij een definitie geeft over "een constructie " ,samen met een limitatieve lijst van alle constructies die wel en niet toegelaten zijn , schriftelijk en openbaar te maken .Stuur ook copie naar de eigenaar ( huisbaas ) .
Wanneer hij dit niet doet , en u nogmaals lastig valt , laat u hem weten dat u hem zult aanklagen voor stalking en tergend gedrag, en dat andere elementen ( zoals het nemen van foto's van uw wagen ) daarin zullen opgenomen worden .
Hou de rekeningen ( facturen ) van de glazenwasser goed bij .
Men moet soms een beetje haar op de tanden hebben , en niet voetstoots aannemen wat een lawaaimaker zoal doet en zegt .
U hebt een huurovereenkomst met de huisbaas en niet met iemand die tot voorzitter gebombardeerd is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#7 , 27 okt 2012 22:43

kan je de letterlijke tekst van "geen constructies en dergelijke" eens posten?
Deze topic is blijkbaar verschillende keren ingediend , waardoor de antwoorden verspreid zitten .
Kan dit samengevoegd a.u.b. ?

twizzy
Topic Starter

#8 , 28 okt 2012 09:52

Beste freelance , bedankt voor je reactie. We hebben inderdaad getekend voor het huurcontract en niet voor de huisregels, dus daar had ik mijn bedenkingen ook bij.
En de definitie van het woord constructie kan zoals je zei verschillende dingen zijn. Ik ga zoals je zei vragen aan de voorzitter of hij een aangetekende brief wil sturen,wat hij
feitelijk bedoeld met het woord constructie. Als hij opendoet tenminste ik probeer hem al 3 dagen te bereiken....
Ik weet dat er verschillende berichten van dit onderwerp geplaatst zijn ik ben hier nieuw en wist niet waar het te plaatsen. Ik zal het eens uitzoeken hoe ik dit kan samenvoegen.

Vriendelijk bedankt! Hier ben ik toch al een stapje verder mee !

freelance

#9 , 28 okt 2012 11:24

Géén probleem dat u nieuw bent . Berichten worden normaal door moderator ( hier JPV ) verplaatst op aanvraag . Ik denk dat alles nu bij mekaar staat , wat handig is .
Voorzitter moet dit niet noodzakelijk aangetekend versturen , maar wel openbaar maken ( op die manier maakt hij kenbaar dat de lat voor iedereen even hoog ligt , en kan hij u niet meer specifiek viseren , en anderen gedogen ) . Dan benieuwd hoe anderen daarop zullen reageren .De volgende AV zou dan wel eens woelig kunnen zijn.
U hoeft niet te wachten tot u hem thuisvindt , schrijf zelf een A.S. . Het zal een bewijs zijn dat het u menens is . Een A.S. maakt iets meer indruk.
Zoals gezegd ook kopie naar huisbaas ( die blijkbaar iets gemakkelijker is ) .
Hebt u verder reeds contact gehad met mede bewoners en deze kwestie ter sprake gebracht ?

mava105

#10 , 28 okt 2012 16:53

Als verhuurder maakt het binnenhuisreglement deel uit van mijn huurovereenkomst, en huurdersoeten het mee paraferen en laatste blad tekenen.
Gedaan met dergelijke problemen zoals TS voorheeft.

eylis

#11 , 28 okt 2012 19:19

even een refelxie: een constructie is in die zin wél een duidelijke omscnrijving dat er alleszins géén kast mee bedoeld wordt.
Een constructie is een - min of meer permanente - installatie die je knutselt, bouwt; en bijvoorbeeld ook bevestigd in de muur op de grond, met vijzen, klampen, pluggen etc.
Een ingebouwde kast is een contructie, in de muur verankerd metalen rek, een plantenstellage, een in beton gegoten plantenbak etc...
Maar je kast is écht geen contructie. Dat is spijkers op laag water zoeken. Of liever, de kerel zoekt je.

Franciscus

#12 , 28 okt 2012 20:27

Vraag is of de regels van een inwendig reglement tegenstelbaar zijn aan een huurder?
Zeker als in het huurcontract er geen melding wordt gemaakt dat ze moeten gerespecteerd worden.
De verhuurder is daar als eigenaar wel door gebonden.
Voorzitter van de raad van ME .... welke bevoegdheid heeft die buiten het voor zitten van de vergadering AV?
Op de koop toe heeft die geen enkele (politionele) bevoegdheid.
Zoals freelance al heeft aangehaald ..... klacht ( want is een klachtmisdrijf) wegens stalking als die voorzitter u nog eens lastig valt.
Ik dacht dat een syndicus het 'beheer' deed?

freelance

#13 , 28 okt 2012 22:41

even een refelxie: een constructie is in die zin wél een duidelijke omscnrijving dat er alleszins géén kast mee bedoeld wordt.
Een constructie is een - min of meer permanente - installatie die je knutselt, bouwt; en bijvoorbeeld ook bevestigd in de muur op de grond, met vijzen, klampen, pluggen etc.
Een ingebouwde kast is een contructie, in de muur verankerd metalen rek, een plantenstellage, een in beton gegoten plantenbak etc...
Maar je kast is écht geen contructie. Dat is spijkers op laag water zoeken. Of liever, de kerel zoekt je.
de constructie
zelfst.naamw. (v.)
Uitspraak: [kɔnˈstrʏksi]
Verbuigingen: constructie|s (meerv.)

1) het bouwen (van iets) uit onderdelen
Voorbeeld: `fabriek voor de constructie van motoren`

2) manier waarop iets uit onderdelen gemaakt is
Voorbeeld: `dakconstructie`

Bovenstaande informatie is afkomstig van Kernerman Dictionaries

De meeste kasten zijn een constructie van verschillende onderdelen .
Maar hoe dan ook zijn het spijkers op laag water .
Daarom ben ik ook van mening dat TS op een creatieve manier moet geholpen worden om het hoofd te bieden aan een nitwit die zijn boekje te buiten gaat en eerder op zijn plaats zou zijn als kampcommandant dan als voorzitter in een gebouw .

Vraag voor TS : waar blijft trouwens de syndicus in dit verhaal ? Of is die ook al afgeblaft door voorzitter ?

Franciscus

#14 , 28 okt 2012 22:53

Zal een legitimatiebewijs hebben met het woord 'voorzitter'
8_)

j.demoor

#15 , 30 okt 2012 08:11

“Art.577-10...§2...Het reglement van orde kan ter plaatse en zonder kosten door iedere belanghebbende geraadpleegd worden...§ 4. Iedere bepaling van het reglement van orde en iedere beslissing van de algemene vergadering kan rechtstreeks worden tegengesteld door degenen waaraan zij tegenstelbaar zijn. Zij kunnen worden tegengeworpen aan eenieder die houder is van een zakelijk of persoonlijk(zoals een huurder) recht op het onroerend goed in mede-eigendom, en wel onder de volgende voorwaarden :...Ieder die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, kan de rechter echter om de vernietiging of wijziging verzoeken van elke bepaling van het reglement van orde of van elke beslissing van de algemene vergadering aangenomen na het verlenen van het recht, indien deze hem een persoonlijk nadeel berokkent...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu hangt er in de hal beneden een huisreglement waar opstaat dat er geen constructies en dergelijke op het terras mag geplaatst worden.’

Raadpleeg het in voornoemd §2 genoemde reglement van orde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”