huurkontrakt opgezegd maar vergeten

meesje
Topic Starter

huurkontrakt opgezegd maar vergeten

#1 , 24 okt 2012 18:57

Eind september zegde huurder de huur opcorrecte wijze aangetekend op. Drie maanden opzeg.
Heb zeer snel nieuwe huurder gevonden en contract is getekend. Maar er zijn ernstige aanwijzigingen dat de huurder die heeft opgezegd zich dat niet meer herinnert en zelfs heeft opgezegd zonder uitzicht op nieuw onderkomen. Van buren heb ik vernomen dat die huurder aan Parkinson lijdt.
Wat moet ik als verhuurder doen?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 okt 2012 19:23

Ruim een maand voor het einde van de opzeg herinnert u de huurder aangetekend aan zijn opzeg. In het schrijven voegt u een kopie van de opzegbrief toe en verzoekt u de huurder met u contact op te nemen om de data te regelen waarop u met hem het pand kan overlopen voor het afsluiten van het contract.

meesje
Topic Starter

#3 , 01 dec 2012 13:51

Deze aangelegenheid heeft een zeer onaangename wending genomen.
Ik heb de huidige huurster (85 jaar) een brief gestuurd zoals aangeraden door Vandebos. Gisteren nam ze telefonisch kontakt met me op en zei doodleuk dat ze nog twee maanden langer in het appartement wil blijven omdat het ziekenhuis haar euthanasie met twee maanden heeft uitgesteld. :x :x :x
Maar op 1 januari komen de nieuwe huurders!

Hoe moet ik dit nu oplossen????

Reclame

artemis

#4 , 01 dec 2012 15:09

Zou je kunnen te weten komen of de huurster nog familie heeft? Indien ja, deze proberen in te schakelen?

meesje
Topic Starter

#5 , 01 dec 2012 17:10

Zou je kunnen te weten komen of de huurster nog familie heeft? Indien ja, deze proberen in te schakelen?
Voor zover we weten heeft ze enkel een zuster van 90 jaar die in een verzorgingsinstelling is opgenomen.
Nieuwe huurder wil van geen uitstel weten aangezien hij ook zijn huidige woning moet verlaten.
Wat moeten we doen als verhuurder in deze situatie?

meesje
Topic Starter

#6 , 02 dec 2012 12:51

Weet niemand hoe als verhuurder te handelen in deze situatie?
De nieuwe huurder doet al moeilijk bij het horen van bovenvermeld probleem.
Hoe kan ik mij in deze zaak veilig stellen als verhuurder?

Turaki

#7 , 02 dec 2012 13:35

Huurder kan verlenging aanvragen wegens buitengewone omstandigheden, en dit minstens 1 maand voor het einde van de opzegtermijn. Bij weigering door de verhuurder is de vrederechter bevoegd. Gezien de leeftijd van uw huurder zal deze eerder geneigd zijn deze verlenging toe te staan.

Maar ik vermoed dat de vraag nog niet gesteld is geweest, tenzij deze telefonische melding geldt als vraag, ik heb geen vormvereisten gevonden.

Persoonlijk zou ik via AS dit weigeren en het telefoontje als vraag beschouwen, maar haar er ook op wijzen (via telefoon) dat ze nu best zo snel mogelijk verlenging aanvraagt via de vrederechter. Zo kan u tegen de nieuwe huurder zeggen dat u alles heeft gedaan om uw appartement tijdig vrij te krijgen, maar tegen een vonnis kan u natuurlijk niet in gaan.

meesje
Topic Starter

#8 , 02 dec 2012 14:07

De vraag is inderdaad niet formeel gesteld. Enkel telefonisch meegedeeld (niet gevraagd) dat ze na 31 december e.k. (als haar contract afloopt ingevolge haar opzeg, zij heeft zelf opgezegd, ik niet!) nog minstens voor een maand -waarschijnlijk zelfs twee maanden- het appartement zal bewonen.
Haar termijn om formeel uitstel te vragen is bijgevolg al overschreden. Voor mijn mondeling protest dat dit niet zomaar kan had ze niet de minste aandacht. Ik heb de indruk dat ze het probleem dat ze veroorzaakt niet voor de volle 100 percent begrijpt. Haar enige wederantwoord was dat ze de huur wel zal blijven betalen. Ik moet er dus van uitgaan dat die verder niets gaat ondernemen....

Ik verwacht bijgevolg begin januari een drama wanneer de nieuwe huurder zijn intrek wil nemen in het appartement.

freelance

#9 , 02 dec 2012 18:41

Ik verwacht bijgevolg begin januari een drama wanneer de nieuwe huurder zijn intrek wil nemen in het appartement.
Een huurder "uitzetten " gaat ook niet zo maar op één twee drie.... en daar kan pas mee begonnen worden NA 1 januari .
Bij niet optreden zou er wel eens méér dan één drama kunnen voorvallen ....
De piste van Turaki lijkt mij dan nog het beste .
Huur wordt sowieso verder betaald ( intentie van de huurder ).
Een verlenging dient door de huurder aangevraagd . U kunt zelf initiatief nemen , en de brief voor haar opstellen , en laten ondertekenen . Brief dateren op vrijdag 30 nov. kan ook geen probleem zijn ; maar dan wel zo snel mogelijk verzoekschrift indienen bij de vrederechter.
Na uitspraak vrederechter bent u wel gedekt t.o.v. nieuwe huurder , en moet die zich daar bij neerleggen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

meesje
Topic Starter

#10 , 02 dec 2012 22:37

Helaas zal het niet zo eenvoudig zijn....
We zijn vanmiddag met de huurster gaan praten en die weigert om iets officieel te doen. Ze beweert dat ze van de nieuwe huurder nog een maand in het appartement mag blijven op voorwaarde dat zij die maand huur betaalt. Maar de nieuwe huurder zegt dat hij van niets weet, niets is overeengekomen met haar en dat ze gewoonweg liegt.
Nieuwe huurder moet zijn appartement verlaten op 2 januari en heeft zijn verhuis al geregeld. Hij heeft een vrouw en twee kleine kinderen (2 jaar en een baby van vier maanden).
Hiermee geconfronteerd zegt huidige huurster dat ze er zich niets meer van aantrekt en dat haar extra maand toch om zal zijn vooraleer een eventuele uithuiszetting kan plaatsvinden. En dat mogelijke gevolgen haar niet deren omdat ze binnen 2 maanden toch dood zal zijn.
Nieuwe huurder kan ook geen maand langer in zijn huidig appartement blijven aangezien dat reeds aan andere persoon is verhuurd.

We zijn radeloos....

Turaki

#11 , 02 dec 2012 22:53

Dan zit er voor uw nieuwe huurder eigenlijk niets anders op dan hetzelfde te doen...

meesje
Topic Starter

#12 , 02 dec 2012 23:04

Dan zit er voor uw nieuwe huurder eigenlijk niets anders op dan hetzelfde te doen...
Maar onze grote zorg is dat we dan een contractuele verbintenis met de nieuwe huurder (huurcontract-reeds geregistreerd) niet zullen kunnen nakomen als verhuurder. Geldt hier overmacht of.....?

Turaki

#13 , 02 dec 2012 23:11

Voor de zekerheid zou ik vanaf 1 januari beginnen met alle stappen voor uitzetting te doorlopen, ook al gaat dit niet snel genoeg om voor een oplossing te zorgen. In ieder geval kan u dan bewijzen dat u toch uw best gedaan heeft om dit op te lossen.

freelance

#14 , 03 dec 2012 01:02

"Overeenkomsten strekken de partijen tot wet. Pacta sunt servanda. Maar indien er na het afsluiten van het contract voorvallen optreden waardoor de overeenkomst tijdelijk of definitief redelijkerwijze onmogelijk kan worden uitgevoerd treedt er overmacht op en is de schuldenaar van de verbintenis niet meer gehouden zijn verbintenis uit te voeren."
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis

#15 , 03 dec 2012 10:23

Kan hier geen sociale dienst ingeschakeld worden? OCMW?
Volgens mij is de huurster redelijk onbekwaam om zelf de juiste stappen te zetten die zouden moeten voortvloeien uit haar eigen opzeg.

Terug naar “Huren”