Een moeilijke

superboboo
Topic Starter

Een moeilijke

#1 , 04 apr 2007 09:30

Ik heb net een appartement gekocht om te renoveren met enkele huurders in. Ik wil zo snel mogelijk het appartement zelf bewonen. Het probleem is dat de huurders niet proper leven in het appartement en ik heb een aanvraag ingediend om het onbewoonbaar te laten verklaren. Die aanvraag is goedgekeurd.
Hoe krijg ik de huurders er gemakkelijkst uit?
Wanneer krijg ik de huurders er gemakkelijkst uit?

Vriendelijk bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 04 apr 2007 09:37

Als het onbewoonbaar is verklaard, moet je enkel naar de gemeente gaan. Zij zijn dan verplicht de bewoners uit het onbewoonbare pant te verwijderen.

Heye

#3 , 04 apr 2007 15:54

Hallo,

Uw AANVRAAG tot onbewoonbaarverklaring is goedgekeurd. D.w.z. dat zij uw pand komen controleren.

Hiervoor worden volgende criteria gebruikt

ONBEWOONBAAR/ONGESCHIKT
Om na te gaan of een woning aan de geldende technische eisen en comfortvereisten voldoet wordt, na een inwendig onderzoek, een technisch verslag opgemaakt.
- Van het gebouwgedeelte wordt de stabiliteit en de bouwfysica van dak, muren en draagvloeren beoordeeld.
- Voor het woongedeelte wordt gekeken naar:
1. comfortvereisten inzake elektriciteit, water en verwarming
2. veiligheids- en gezondheidsvereisten (trappen, overlopen, balustrades en verluchtingsmogelijkheid)
3. afwerking: eventuele sleet aan dekvloer, plafond, ramen en deuren
4. vocht: insijpeling, stijgvocht, condensatie, schimmel

In het technisch verslag worden strafpunten toegekend; vanaf 18 strafpunten wordt een woning ongeschikt bevonden.

Als blijkens het verslag de woning door een aantal zware gebreken een aantoonbaar risico inhoudt voor de veiligheid of de gezondheid van haar bewoners, dan is zij onbewoonbaar.

U zal dus nooit een onbewoonbaarverklaring krijgen omdat uw huurders niet kuisen.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

j.demoor

#4 , 06 apr 2007 14:37

Ik ga ervan uit dat ?Die aanvraag is goedgekeurd? betekent dat de overheid BESLISTE dat het pand onbewoonbaar is.

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygi?ne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde.Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst NIETIG(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Gr?ce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).

Indien de gewezen huurders het pand weigeren te verlaten dan dienen ze uitgedreven door gerechtsdeurwaarder op bevel van de vrederechter.

?Art.1344septies.Voor de huur van woningen worden de hoofdvorderingen...inzake...de uithuiszetting VERPLICHT vooraf aan de rechter voorgelegd overeenkomstig de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733(=minnelijke schikking)...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)

Bij niet tot stand komen van minnelijke schikking dient u bij verzoekschrift,overeenkomstig art.1344bis Ger.W.,aan de vrederechter de veroordeling tot uitdrijving te vorderen.

Met de UITGIFTE van dit vonnis kan de gerechtsdeurwaarder de veroordeelden uitdrijven.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Heye

#5 , 06 apr 2007 14:50

Hallo,

Op dat laatste van J.D. wil ik even inpikken.

Ik dacht dat er een verschil is tussen een aanvraag goedkeuren en een beslissing goedkeuren.

Of vergis ik mij?

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Huren”