Hallo,
Het gaat om een huurcontract type 3-6-9, dat is ingegaan op 01.09.2011. Het werd geregistreerd half oktober van dat jaar. Ondertussen wonen wij daar niet meer, het appartement werd in augustus 2012 verkocht en we hadden toestemming van de nieuwe huisbaas om er eerder uit te gaan.
Het gaat om een zeer klein appartement living en keuken ineen, 1 slaapkamer en aanpalend de badkamer. Wij betaalden €425/maand aan huur, €25 syndic en €80 voorschot op verwarming en opwarming van water (beide op mazout).
Wij zijn daar ingetrokken met de belofte van de huurbaas om in september dubbel glas te laten plaatsen. Wij hebben dit niet laten vastleggen, onze schuld. Uiteindelijk zijn die ruiten er na veel telefoontjes gekomen op 27.12.'11. Ze werden zeer slecht geplaatst; gleuven langs de ruiten, veel schade door het uitbreken van de oude ruiten.
Ondertussen hadden we ook gemerkt dat het dak niet zo geïsoleerd was als de persoon van het immokantoor ons verteld had. Voorbeeld: aan de spots die in het plafond in de keuken (aangebouwd aan het bestaande gebouw) zitten voelde je de wind binnen waaien, en als je die dan verwijderde, zag je dat er hier en daar een lap isolatie lag en zag je de golfplaten die bovenop het dak lagen. Wij hadden de redenering dat we de chauffage zo weinig mogelijk zouden aansteken, zeker tot de nieuwe ruiten er waren. Eind november hebben we die in gang gestoken.
Eind mei- begin juni dit jaar kregen wij een afrekening (te betalen voor 30.03) onder de deur van de syndicus voor september tot december 2011. De hoofdstukken verwarming en water bedragen €466.09 + €114.37. Ik vraag mij af hoe het mogelijk is om aan zo'n bedrag te komen voor verwarming, als we deze maar hebben aangestoken in november. Ik weet de verdeling niet van die €80 voorschot over de verwarming en het water, maar als je rekent dat er al een voorschot was voor die 4 maanden van €320, en we dan nog eens €260 moeten opleggen voor onder andere maximum 1,5maand verwarming, dan vind ik dat zeer veel.
Daarom hebben wij hem meerdere keren verzocht ons een meer gedetailleerde uitleg te bezorgen van deze afrekening, mondeling en telefonisch. Hij vond dat deze afrekening voldoende was en dat we dit maar moesten betalen. Daarop zijn we naar de huurdersbond gestapt, alwaar ze ons hebben aangeraden hem een aangetekende brief te sturen die vroeg om meer details van de afrekening en het epc-certificaat op te vragen (dit was niet aanwezig bij de aanvang van de huur). Dit hebben we gedaan begin augustus.
Ondertussen kregen wij van alle kanten mondelinge en telefonische aanmaningen om die afrekening te betalen (nieuwe huurbaas/toenmalige buurman, immokantoor, syndicus), behalve van hemzelf.
Ook kregen wij geen reactie op de aangetekende brieven die we hem hadden gestuurd. Na veel aandringen zei hij dat hij die factuur aangetekend had verstuurd, twee keer zelfs. Wij hebben hier geen enkele postbode of briefje voor ophaling gezien. Uiteindelijk kregen we iets in de bus van hem, maar dat was bijna helemaal hetzelfde blad als we toen van de syndicus gekregen hadden.Toen we hem zeiden dat dit nog altijd niet telde als een factuur, vond hij het belachelijk dat wij daar zo moeilijk over deden en waarom betaalden we dat niet gewoon enzovoort.
Plots stond hij aan ons deur drie weken geleden, tijdens de middag. Plots had hij een EPC-certificaat, dat dan nog wel was gemeten toen wij erbij waren. Eind mei was er een man langs gekomen die de elektrische installatie kwam keuren. Hij is niet verder geweest dan de ingang van de living, en is ongeveer 20 minuten bij ons geweest, waarvan hij de helft in de kelder heeft doorgebracht, bij de meters. In die tijd heeft hij een EPC-cerfiticaat opgesteld, zonder zelfs eens rond te wandelen. Het werd vastgesteld op 482, met een zeer laag energieverlies via daken, muren, vloeren, vensters en deuren. Ik heb moeite dit te geloven, des te meer omdat de huurbaas dit epc staafde door de zeggen dat het daarom was dat die man bij de meters moest zijn (ik dacht dat persoonlijk energieverbruik hier niets mee te zien had?). Ook is dit EPC niet ondertekend door de deskundige.
Hij had ook een overzicht mee van de meteropname van de metertjes die aan de verwarming hangen. Nog steeds geen factuur, en het gaat over de periode van 19/01/2012 - 23/02/2012. De gegevens hierop komen vreemd genoeg overeen met de gegevens op de afrekening van september tot december. Ik heb het gevoel dat er gesjoemeld werd en wordt.
Wij hebben van hem toen een deadline gekregen voor de week erop. Als het geld tegen woensdag niet op zijn rekening stond, ging hij naar zijn advocaat gaan.
Hiermee zijn wij weer naar de huurdersbond gegaan, waar ze zeiden dat hij zowiezo al in fout was door pas achteraf een epc te laten opstellen, of het nu geldig is of niet. Ze hebben ons aangeraden niets te betalen, zelfs niet een deel, omdat dit anders zou kunnen overkomen dat we niet solvabel zijn. Dat hij zijn advocaat maar een brief liet sturen.
Deze brief hebben wij ondertussen ontvangen (15/10), drie weken later dan hij had gezegd. Hierin staat het geld dat we hem nog verschuldigd zijn na 'talrijke' aanmaningen en dat de gerechtskosten ook voor ons zijn als we niet betalen (ik dacht dat de gerechtskosten voor de verliezer waren? Er is toch nog niets beslist?)
Wij hebben uitgebreid geprobeerd om te praten met deze man, maar praten lukt niet. Hij wil zijn geld en daarmee uit. Zijn uitleg is dat het logisch is dat de kosten zo hoog zijn, omdat we al zo weinig betalen qua huur. Het is alsof hij toegeeft dat hij kosten op deze manier op ons wil laten vallen.
Dank u dat u de moeite neemt dit uitgebreide verhaal te lezen. Mocht er iets niet duidelijk zijn, of heb ik iets over het hoofd gezien, laat dat dan vooral weten.
Ik dank u voor uw advies