Aanpassen huurappartement als huurder

StevenRKM
Topic Starter

Aanpassen huurappartement als huurder

#1 , 12 okt 2012 21:15

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort een appartement te huren.
Ik vroeg me dan af wat een huurder zoal kan veranderen in een huurwoning.
Opzoekwerk online leverde niet veel op.

Ik neem aan dat ik geen muren kan slopen.
Maar kan ik bijvoorbeeld een boekenplank tegen de muur maken ?
Of een hand gemaakt bureau wat ook tegen de muur is geschroefd ?

Alvast bedankt,
Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 12 okt 2012 22:05

Meestal zal in het huurcontract gestipuleerd staan dat alle verfraaiings-, verbeterings- en veranderingswerken aan het gehuurde goed enkel mogen uitgevoerd worden mits voorafgaande en schriftelijke toestemming van de verhuurder.
Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst blijven zij ten bate van de verhuurder bij einde contract, en dit zonder vergoeding, onverminderd het recht van de verhuurder herstel van de oorspronkelijke toestand te vorderen.
De verhuurder kan de huurder echter moeilijk verbieden gaten in de muren te boren, anders zou hij/zij geen kaders, spiegels, enz kunnen ophangen.
Voor de veiligheid worden sommige meubels trouwens ook beter aan de muur vastgemaakt.
Ook hier is de huurder gehouden alles in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Als er teveel gaten geboord werden, kan de verhuurder eisen dat de muren herschilderd worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2012 22:46

O ik heb enkele jaren geleden een contract gezien waarin de verhuurder verbood om een andere kleur op de muren te zetten, enig gat in de muren te maken dus ook niet om iets op te hangen. en zo stond het contract nog vol van leuke artikels.
Het allerleukste was dat de man liet uitschijnen dat hij rechter was. In werkelijkheid was hij lekenrechter handelsrechtbank en voor de rest handelaar in zuivelwaren.

Reclame

Tope

#4 , 12 okt 2012 22:53

Ik hoorde onlangs over een huurder die het hele appartement in het zwart geschilderd had.
Je moet het als verhuurder maar meemaken.

Vandebos

#5 , 12 okt 2012 23:20

Ik hoorde onlangs over een huurder die het hele appartement in het zwart geschilderd had.
Je moet het als verhuurder maar meemaken.
Paar jaar geleden meegemaakt, deuren, plafonds en binnenkant ramen incluis. Niet grappig... :evil:

StevenRKM
Topic Starter

#6 , 12 okt 2012 23:23

Meestal zal in het huurcontract gestipuleerd staan dat alle verfraaiings-, verbeterings- en veranderingswerken aan het gehuurde goed enkel mogen uitgevoerd worden mits voorafgaande en schriftelijke toestemming van de verhuurder.
Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst blijven zij ten bate van de verhuurder bij einde contract, en dit zonder vergoeding, onverminderd het recht van de verhuurder herstel van de oorspronkelijke toestand te vorderen.
De verhuurder kan de huurder echter moeilijk verbieden gaten in de muren te boren, anders zou hij/zij geen kaders, spiegels, enz kunnen ophangen.
Voor de veiligheid worden sommige meubels trouwens ook beter aan de muur vastgemaakt.
Ook hier is de huurder gehouden alles in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Als er teveel gaten geboord werden, kan de verhuurder eisen dat de muren herschilderd worden.
Dus als ik het zo lees mag je wel aanpassingen doen zolang je het op het einde van de huur maar weer herstelt in originele staat.
Maar waarschijnlijk is het dan ook best de verhuurder hier eerst van op de hoogte te stellen.

Vandebos

#7 , 13 okt 2012 00:18

Overleg altijd met de verhuurder.

StevenRKM
Topic Starter

#8 , 13 okt 2012 10:06

Ga ik zeker doen.
Erg bedankt voor de antwoorden, en ook erg snel !

Tope

#9 , 13 okt 2012 10:43

Zorg er in de eerste plaats voor dat je over een schriftelijke toestemming van de verhuurder beschikt voordat je aanpassingen doet.
En laat de verhuurder ook op papier zetten of je al dan niet alles in de oorspronkelijke staat moet herstellen.
En tevens of en in welke mate de verhuurder financieel zal tussenkomen.
Dit zal heel wat discussies vermijden bij het opmaken van de plaatsbeschrijving aan het einde van het contract.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2012 11:04

.
Ik vroeg me dan af wat een huurder zoal kan veranderen in een huurwoning.

Maar kan ik bijvoorbeeld een boekenplank tegen de muur maken ?
Of een hand gemaakt bureau wat ook tegen de muur is geschroefd ?
Een boekenplank ophangen of een bureau aan de muur vastschroeven zijn nu niet inmiddellijk veranderingswerken, gezien het geen onroerende werken zijn.
Mag je allemaal voor zover de muren het natuurlijk aankunnen. Dergelijke zaken moet je niet gaan doen bij muren in gispkartonplaten (Gyproc bvb. om maar iets te noemen) tenzij je daarvoor de aangepaste pluggen gebruikt en de muur sterk geneoeg is.
Op het einde van de huurperiode zal je zowiezo de gaten terug moeten dichten en indien nodig de muren herschilderen.

j.demoor

#11 , 14 okt 2012 08:31

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt...Art.1732.Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘1025.Wat de huurder integendeel wel mag doen(behoudens afwijkend beding)(3),is de zaak aan zijn behoeften aanpassen.Hij mag b.v.:een kamer met een schutsel verdelen;een toegang met een deur sluiten;een verborgen grasperk tot een speelplein omvormen;een uithangbord plaatsen;telefoon,radio,televisie laten aanbrengen,enz.‘
(3)‘Zelfs wanneer het contract de aanpassingen niet verbiedt,dan nog moet de huurder de zaak na de huur in haar oorspronkelijke staat herstellen’(Cass. 6 maart 1924,Pas. 1924,I,234)’,DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,p.577.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

StevenRKM
Topic Starter

#12 , 16 okt 2012 20:35

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt...Art.1732.Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘1025.Wat de huurder integendeel wel mag doen(behoudens afwijkend beding)(3),is de zaak aan zijn behoeften aanpassen.Hij mag b.v.:een kamer met een schutsel verdelen;een toegang met een deur sluiten;een verborgen grasperk tot een speelplein omvormen;een uithangbord plaatsen;telefoon,radio,televisie laten aanbrengen,enz.‘
(3)‘Zelfs wanneer het contract de aanpassingen niet verbiedt,dan nog moet de huurder de zaak na de huur in haar oorspronkelijke staat herstellen’(Cass. 6 maart 1924,Pas. 1924,I,234)’,DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,p.577.
Thanks, dat eerste artikel had ik gevonden maar die tweede paragraaf maakt het wel erg duidelijk dat het mag.

Terug naar “Huren”