Hallo,
Ik ga kort de situatie schetsen zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Op datum van 01/11/2011 heb ik een eenjarig huurcontract afgesloten van een klein huisje. Dit contract loopt dus tot 31/10/2012.
Nu blijkt uit navraag bij het registratiekantoor dat de woning niet is geregistreerd. Verbaasde me al niet aangezien ze de 40 parkeerplaatsen achter mijn huis ook in't zwart verhuren, maar bon...
Nu belde ik mijn huisbaas deze avond met de vraag of het mogelijk was dat ik einde deze maand mocht vertrekken wegens samenwonen met een nieuwe vriendin. Hij zei me dat ik 3maanden vooropzeg moet doen en daar niet onderuit kan. Ik heb hem niks gezegd van de registratie, het betreft hier een nogal onwetend, nors gepensioneerd koppel. Ik heb gezegd dat ik dit dan maar zal doen, als ze dit perse eisen.
Ik heb begrepen dat bij een contract van bepaalde duur ik niet zomaar vertrekken vanwege niet-registratie van het pand.
Redeneer ik juist dat vanaf 01/11/2012 mijn eenjarig contract stilzwijgend wordt verlengd naar een 3-6-9 contract?
Is het bijgevolg dan zo dat, indien het pand dan niet geregistreerd staat, ik sowieso kan vertrekken zonder vooropzeg?
Ook hebben zij mijn huurwaarborg van 2 maanden op hun persoonlijke rekening staan. Dit is bij mijn weten niet wettelijk? (dat was toen te nemen of te laten zeiden ze)
Hoe pak ik dit het beste aan?