Mijn huurder wil er niet uit!

Pris
Topic Starter

#1 , 28 sep 2012 13:07

Het geregistreerd huurcontract, beginnende 1-10-2009 (automatisch verlengd met telkens 1 jaar), heb ik dit jaar tijdig op 1 juli 2012 (3 maanden voor vervaldatum) aangetekend opgezegd.
De huurder heeft al 3 maanden niet meer betaald, dus hij is misschien onvermogend.
Op mijn vraag de sleutels in ontvangst te nemen en samen de huurwaarborg te regelen op de bank wil hij niet ingaan.
Wat kan ik doen?
Heeft hij wettelijk het recht om het appartement nog te bewonen?
Ik kan de sleutelbadge laten blokkeren, zodat hij het blok niet meer binnenkan, is dat onwettig?
Mag ik mijn appartement betreden, of is het nog steeds "huisvredebreuk"?
Een proces langs de rechtbank duurt lang, kost veel, en is eigenlijk geen correcte manier om je medemens te behandelen, omdat de persoon in geldnood deze hoge kosten dan uiteindelijk ook nog zou moeten betalen.
Hoe lossen andere (inventieve) verhuurders dit op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 28 sep 2012 13:26

Een contract van beperkte duur mag slechts 1x verlengd worden. Daardoor is het contract per 1/10/2011 overgegaan in een 3-6-9 en kan u het in principe niet opzeggen (tenzij voor eigen bewoning, rennovatie en dit slechts op de wettelijk voorziene manier.
U mag het appartement niet betreden noch de sleutelbadge blokkeren.

U zal langs het vredegerecht moeten gaan en dat laat ik aan anderen om uit te leggen.

sloeberken

#3 , 28 sep 2012 15:27

Zolang het huurcontact niet wettelijk is beeindigd mag u nooit de toegang blokkeren laat staan het betreden. Enkel de vrederechter kan het huurcontract verbreken. onwettige opzeg door u en contractbreuk door de huurder wegens niet betalen.
Voor het overige zal u wel iemand anders de juiste info bezorgen wat u best kan doen. Maar zo toch zo snel mogelijk via een AS hem in gebruiken stellen wegens de huurachterstand.
Via de vrederechter kan heel snel en is zeker niet duur denk 35€.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Pris
Topic Starter

#4 , 28 sep 2012 15:38

Ik zal dan maar kiezen voor het vredegerecht.
Bedankt voor het snelle en verhelderende advies.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2012 15:39

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
en mogelijk op deze site eens zoeken met woorden procedure vrederechter.
tevens onder vastgoed recht de rubriek 'nuttige documenten'

Pris
Topic Starter

#6 , 01 okt 2012 09:19

Ik heb mijn verzoekschrift zo goed als klaar,
Er moet wel een wetsartikelnummer nog ingevuld worden.
"De huurders hebben zich in artikel ?? van het huurcontract hoofdelijk verbonden tot naleving van de huurverbintenissen."
Heeft iemand een idee welke nummer ik hier moet invullen.
Nog eens bedankt voor de berichtjes

Turaki

#7 , 01 okt 2012 11:23

U zal met zeer goede argumenten moeten afkomen: uw opzeg was niet correct, en dus nietig. Opzegtermijn door verhuurder is bij 3-6-9 contract (wat het geworden is na de 1e verlenging, want kan maximaal 1 keer verlengd worden, daarna automatisch omzetting 3-6-9) is 6 maanden. Ik vrees dat de vrederechter u zal laten weten dat u moet wachten tot 2015 voor een correcte opzeg.

Uitzetting vragen wegens de huurachterstand kan weer wel (ik vermoed dat u deze weg zal volgen). Vrederechter zal termijn geven aan huurder (1 maand waarschijnlijk) om te vertrekken (en te betalen), als hij dan niet vertrekt zal u een deurwaarder moeten inschakelen op kosten van de huurder (maar deze zal u wel moeten voorschieten, en achteraf terugvorderen). Deurwaarder zorgt dan voor slotenmaker, vrachtwagen voor inboedel, verhuizers, en politie voor sterke hand.
Kostelijke procedure, en als uw huurder werkelijk onvermogend is, gaat u niet veel van uw centen zien.

Vandebos

#8 , 01 okt 2012 12:12

"De huurders hebben zich in artikel ?? van het huurcontract hoofdelijk verbonden tot naleving van de huurverbintenissen."

Daartoe dient u het huurcontract na te lezen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2012 13:31

Niet vergeten dat vrederechter ook nog OCMW in kennis moet stellen....

Pris
Topic Starter

#10 , 01 okt 2012 23:25

Met een huurachterstand van ±2000 euro zal het wel lukken om deze persoon eruit te zetten.
Het is trouwens een alleenstaande man, blijkbaar is een vrouw met kind(eren) veel moeilijker uit te zetten.
Hopelijk komt er geen deurwaarder aan te pas.
Als de kosten hoog oplopen is er nog een speciale procedure waarin men 20 jaar probeert om het geld van de huurder terug te eisen (van horen zeggen)
weet iemand wat dit extra kost en hoe het werkt?

Terug naar “Huren”