brandschade in huurhuis

Vaquero
Topic Starter

brandschade in huurhuis

#1 , 25 sep 2012 08:52

op 1 juli was er een kleine brand in mijn keuken, volgens experts doordat er nog iets in het stopcontact zat, wat ik betwijfel.
Een deel van het aanrecht en het kookvuur is kapot en na bijna 3 maanden nog steeds niet hersteld.
Volgens de eigenaar is er nog steeds niks uitbetaald door de verzekering.
Ondertussen heb ik reeds 3 maanden geen kookvuur meer, maar betaal ik nog steeds de volledige huurprijs
voor een huis die dus niet optimaal is.
Ik vermoed dat ik er weinig kan tegen inbrengen maar ik wou toch eens verhalen van anderen horen.
alvast bedankt voor elke reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 25 sep 2012 11:53

Tenzij ik me vergis, is het volgende waar: Brandverzekering is ter uwe laste. Jij dient met de verzekering te onderhandelen. Het is aangeraden de verhuurder hiervan op de hoogte te stellen, kan zijn dat hij "eisen" heeft ivm hoe alles vervangen wordt, maar uiteindelijk wordt jij uitbetaald door de verzekering en moet jij (ooit) het pand achterlaten hoe je het gekregen hebt (zonder brandschade).

Vandebos

#3 , 25 sep 2012 11:54

Kookvuur was in het pand aanwezig? (niet jouw bezit)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2012 12:10

Heeft poster wel zijn EIGEN brandverzekering aangesproken? Ik heb zo'n bruin vermoeden dat deze geen brandverzekering heeft.
Het is dan aan poster om op zijn eigen kosten de keuken terug in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.
Werden er door poster reeds bestekken aan verzekeraar overgemaakt?
Heeft er reeds een expertiuse plaatsgevonden?

Vaquero
Topic Starter

#5 , 25 sep 2012 15:24

Ik heb inderdaad wel een brandverzekering en die ook direct aangesproken.
Het kookvuur was inderdaad aanwezig in het huurhuis.
Ik heb de dag nadien, brand was 's nachts, de eigenaar proberen op te hoogte te stellen
maar meneer zijn gsm was kapot. Via via, heb ik hem dan toch kunnen bereiken, dus ik heb alles
gedaan wat ik nodig achtte.
Er is ook reeds een expertise geweest, 2 weken (?!) na datum en 3 weken later
werd ik door mijn eigen verzekering reeds uitbetaald.
Maar de verzekering van de tegenpartij heeft geen deftige uitleg.
En blijkbaar als er geld moet uitbetaald worden, zijn ze niet van de rapste.

bedankt voor alle reacties, alhoewel ik vind dat bepaalde reacties van weinig tact getuigen!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2012 16:27

Welke tegenpartij?

Xastheron

#7 , 26 sep 2012 08:39

Jij hebt jouw verzekering aangesproken, jij krijgt geld van jouw verzekering, dus jij zorgt dat de keuken weer hersteld wordt? Enige dat de verhuurder moet weten is dat er een brand(je) geweest is, dat je de verzekeringen gecontacteerd hebt en dat je de herstellingen laat doen. Het is natuurlijk opportuun dat jouw verhuurder eens langskomt om de schade zelf ook vast te stellen (maak zelf foto's en mail ze hem indien nodig) en maak afspraken over hoe het hersteld dient te worden. Natuurlijk kan jij alleen maar herstellen wat er kapot gegaan is door de brand, als de verhuurder een nieuwe keuken wil plaatsen dien jij dit niet te bekostigen (maar wel het ontvangen verzekeringsgeld door te storten als zijnde deel van de betaling neem ik aan).

Misschien bedoelt TS met "tegenpartij" dat de hoofdzetel niet akkoord is met het uit te betalen bedrag en wensen ze een tweede expert aan te stellen. Is de eerste expert aangesteld door TS of locale verzekeringsmakelaar en vloeit daar het probleem uit voort.

In alle geval: de verhuurder zou in principe niets van de verzekeringen mogen trekken gezien de verzekering ter uwer laste is...

Terug naar “Huren”