Waarborg

Studenthuurder
Topic Starter

Waarborg

#1 , 21 sep 2012 13:53

Hallo,

Ik studeer in Gent en huurde tem augustus een huis in Gent.
Drie weken geleden heb ik het huis dus verlaten en dus de sleutel afgegeven.
Twee dagen nadat ik mijn sleutel heb afgegeven kreeg ik een nogal ongepaste mail van de verhuurder.
Het was blijkbaar niet goed genoeg gekuist en de verhuurder wilt dat ik de kuisfirma (die ondertussen al is komen kuisen) betaal. Hij weigert dus met andere woorden mijn waarborg volledig terug vrij te geven. (Deze staat uiteraard op rekening in bank zoals wettelijk hoort).

Ik wil de waarborg volledig terug aangezien ik het huis goed onderhouden heb. Ik heb het huis wekelijks gekuist en bij het verlaten was alles in orde. Hij liet mij bijvoorbeeld weten dat de lavabo's vuil waren terwijl ik bij vertrek alle lavabo's met kuisproduct en spons heb gekuist. Als ik hem dit zeg antwoordt hij; "het was niet goed genoeg gekuist" De verhuurder overdrijft enorm!

Wat je moet weten over het huis/contractduur:
1 jaar contract
Er is geen beschrijving van inboedel of inventaris opgemaakt.
De verhuurder kan mij geen bewijs geven van de kuisfirma (heeft hij in het zwart laten doen)
Als ik om fotografisch bewijs vraag dat het effectief zo vuil lag zoals hij beweert kan hij mij dit niet geven.

Wat je moet weten over de verhuurder:
Het is een echte huisjesmelker. Hij doet moeilijk om alles. Hij verhuurt het huis nu goedkoper omdat hij niemand meer vond die het huis voor dezelfde prijs wou huren na mij. De verhuurder liet mij weten dat hij geen nieuwe huurder (voor dezelfde huurprijs) vond omdat ik het huis niet aantrekkelijk genoeg maakte. Het was dus volgens hem mijn schuld dat hij nu het huis goedkoper moet verhuren. Ik vermoed dat hij daarom mij nog eens liggen wilt hebben (zoals we in Gent zouden zeggen) en dat hij dus daarom moeilijk doet over de waarborg.

Wat doe ik nu het best? Er valt niet te discussiëren met de verhuurder. Ik betaal mijn huur met weekendwerk. Ik zie het dus met andere woorden niet echt zitten om via het gerecht te gaan. Ik wil extra kosten vermijden. Iemand met ervaring in zo een situatie?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 sep 2012 14:07

u stuurt de huurder in kwestie een aangetekend schrijven waarbij u hem in gebreke stelt vanwege het niet vrijgeven van de waarborg na het verlaten van het pand. In het schrijven betwist u formeel de beweringen van de verhuurder dat u het pand niet in orde heeft achtergelaten. U verzoekt de verhuurder dit bewijzen aan de hand van foto's, intredende plaatsbeschrijving, etc, etc. U betwist de kostprijs die de verhuurder aanrekent voor de kuis die hij heeft laten uitvoeren, verzoek hem hiervoor trouwens een kopie van de factuur en van het bewijs dat hij u voorafgaandelijk de mogelijkheid heeft gegeven om zelf zijn opmerkingen te remedieren.

Wijs de verhuurder in het schrijven op art 1730-1731 BW die door hun woordgebruik van dwingend recht zijn.

Verzoek tot slot de verhuurder met u af te spreken bij de bank binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven om de volledige vrijgave in uw voordeel te regelen. Verwittig de verhuurder dat u bij gebrek aan de vrijgave binnen de gestelde periode verplicht zal zijn op zijn kosten het lokale vredegerecht in te schakelen om de vrijgave bij vonnis te bekomen. Licht in dezelfde paragraaf de verhuurder vriendelijk in dat een dergelijk vonnis na gerechtskosten, betekeningen en RPV wel eens het veelvoud zou kunnen bedragen van de waarborg die dient vrijgegeven te worden.

Sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Bij twijfel mag u steeds uw klad hier deponeren of per pb verzenden ter nazicht.

Studenthuurder
Topic Starter

#3 , 21 sep 2012 15:50

Dat is duidelijk. Alvast bedankt! Ik begin er onmiddellijk aan.
Bij twijfel zal ik inderdaad mijn klad posten.

Hartelijk dank!

Reclame

Terug naar “Huren”