#1 , 16 sep 2012 20:09
Ik heb een garage aangekocht die samen met een appartement is verhuurd. Het appartement is gekocht door iemand die de garage niet wou. Hun opzegtermijn is 6 maanden en om discussie uit te sluiten, respecteer ik dezelfde opzegtermijn. De akte van het appartement is deze week verleden en de akte voor mijn aankoop garage is volgende week. In mijn compromis is bepaald dat de huidige huurder aan mij 45 € moeten betalen als huur voor de garage en dat "ik het genot heb van inning van de huurgelden vanaf ondertekening van de authentieke akte". Het overige bedrag van het huurgeld zou dan voor de koper van het appartement zijn. Mijn notaris en ik hadden gevraagd om mijn deel van het huurgeld op mijn rekening te storten. Nu blijkt dat de notaris van de koper en de notaris van de verkoper besloten hebben om het totale huurgeld aan de koper van het appartement te laten storten en deze zou dan 45 € aan mij doorstorten. Als reden zeggen dat ze de (moeilijke) huurder niet extra willen belasten. Gezien ik of mijn notaris hier niet van op de hoogte waren en per toeval (ze hebben zelfs niet de moeite genomen om ons te informeren) dit te weten kwam, heb ik onmiddelijk een mail (met toestemming van mijn notaris) met bezwaar naar de notaris van de koper gestuurd. Die had intussen al een aangetekend schrijven verstuurd naar de huurder. Als antwoord ontving ik een vrij bitsige mail van deze notaris: dat hij in de regeling niet is gekend en verder niet wil tussenkomen. En dan nu de vraag: wie neemt hier zijn verantwoordelijkheid als de betalingen niet worden uitgevoerd? De kopers worden mijn buren en als er niet betaald wordt, moet ik hen aanspreken. Deze mensen zijn van vreemde origine, dus stel ik me dan ook nog de bijkomende vraag of ze deze regeling wel goed hebben begrepen. Buiten kwestie van het geld, kan dit ook nog eens onze verstandhouding verzieken. Kort samengevat: de notarissen sluiten hun dossier, ontvangen hun ereloon en ik zit met de gebakken peren. Toen mijn notaris met de notaris van de verkoper contact nam, stelde deze voor om die 45 € door de koper van het appartement aan de verkoper (de man die het appartement en garage heeft verkocht) te betalen en die zou het dan door storten aan mij. Dit absurd voorstel heb ik geweigerd omdat er dan nog een tussenpersoon bijkomt en uiteindelijk de essentie niet veranderd. Heeft iemand een idee bij wie ik hiervoor terecht kan. Ik kan een advocaat aanspreken, maar die zal me meer kosten dan het opbrengt. Dan stel ik me ook nog de vraag: hierdoor (en volledig buiten mijn wil om) heeft mijn notaris meer werk aan mijn dossier. Is dit in het 'pakket' inbegrepen? of moet ik hiervoor nog eens extra betalen? Tot slot: ik ben een garage rijker maar een illusie armer.