Zonder wettelijke reden niet. U kan bij een ingebreke stelling bij de dienst bevolking wel een woonstfiche bekomen van 'dat' appartement
Misschien is er in sommige steden en gemeenten een verschil tussen theorie en praktijk.
Wij verhuren 3 wooneenheden in een gebouw. Mijn ervaring, waarvan de laatste deze maand nog, is dat ik een woonstfiche voor alle gedomicilieerden in het gebouw kreeg na een doodgewone telefonische aanvraag. Deze werd mij via mail bezorgd met exacte datum van inschrijving van iedere bewoner.
Aanleiding tot die vraag was een opgedoken nog bestaande domicilie van een vroegere bewoner (vriendin van ex-huurder) tegen wie een procedure tot ambtelijke schrapping liep (opgestart door de ex-huurder notabene).
Ik ben nu van plan dit in de toekomst regelmatig op te vragen, ten minste na een wisseling van huurders. Kwestie van geen lijken uit de kast te laten vallen.
Mijn enige argument bij deze telefonische aanvraag was 'dat ik als verhuurder toch het recht had om te weten wie in mijn eigendom domicilie had en dat nieuwe bewoners grote problemen kunnen krijgen als er nog een domicilie is van een oude bewoner'. Dat volstond blijkbaar.