Verhuurder wil renoveren

TV003
Topic Starter

Verhuurder wil renoveren

#1 , 12 sep 2012 15:44

Ik huur sinds 1 januari 2012 een appartement.
Verwarming is op mazout, en het warm water op electriciteit.
Nu wil de verhuurder overal gasleidingen leggen en een nieuwe ketel plaatsen, zodat de verwarming en de ketel op gas werken. Er is niets aan de mazouttank.
Vorige week vond ik een briefje tussen mijn deur, van een loodigieter notabene, waarin staat dat de werken op 17 september zullen aanvangen....

Blijkbaar zal alles opengebroken worden in het appartement. Alle meubels moeten verplaatst worden,....

Nu is mijn vraag wat mijn rechten/plichten zijn als huurder. Moet ik dit aanvaarden, want ik zie het niet zitten om voor onbepaalde tijd in een bouwwerf te leven.

Alvast bedankt!
Tina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2012 15:51

Al eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoelang gaan de werken duren?

TV003
Topic Starter

#3 , 12 sep 2012 15:54

Hartelijk dank mij de link naar de huurwet te geven.

Het enige wat ik weet is dat de loodgieter start op 17/9/2012, dit stond vermeld in de brief die tussen mijn deur stak. (van de loodgieter zelf, niet eens van de verhuurder)

Verder kan ik u geen informatie geven, omdat ik zelf ook niet meer weet.
Ik weet niet of ik dit moet toelaten, accepteren, ofdat ik hier tegenin kan gaan.

Reclame

Turaki

#4 , 12 sep 2012 15:57

Heeft u het slot al veranderd? Enkel noodzakelijke werken moet u toestaan, hoewel gas natuurlijk wel goedkoper voor u zal zijn.
Mocht u de werken toch willen toestaan, laat dan de verhuurder weten dat u sowieso huurvermindering verwacht vanwege de overlast. Zonder akkoord hierover, komt de aannemer niet binnen.

TV003
Topic Starter

#5 , 12 sep 2012 16:01

Nee, ik heb nog geen slot veranderd. Misschien dat ik dat maar beter doe.
Ok, ik mag dus deze werken weigeren?

Franciscus

#6 , 12 sep 2012 16:08

U hoeft niemand binnen te laten noch iemand een sleutel te geven. Indien het het oorspronkelijk slot is ... een cilinderslot kan u dat redelijk makkelijk zelf vervangen.
5indien nodig geef ik wel een 'korte' uitleg.
Indien iemand binnenkomt zonder uw toestemming is het huisvredebreuk
Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Appartement .... is er een syndicus?
Wordt in het ganse gebouw gas aangelegd?

TV003
Topic Starter

#7 , 12 sep 2012 16:10

Het gaat over een appartementsblokje van 3 appartementen.
Geen syndicus aanwezig.
Overige huurders willen ook niet dat de werken uitgevoerd worden, zonder te weten wat de duurtijd is, of er een eventuele vergoeding is.
Is het wettelijk dat er een brief wordt gestuurd door een loodgieter?

Turaki

#8 , 12 sep 2012 17:31

U heeft geen band met de loodgieter, enkel met uw verhuurder (hij heeft wel een band met uw verhuurder). Wat de loodgieter aan u laat weten, moet u zich niets van aantrekken, uw huisbaas moet alle afspraken maken (hoewel het vaak makkelijker is als u rechtstreeks met elke vakman afspraken maakt, op voorwaarde dat u met de werken akkoord gaat).

Iedereen mag u een brief sturen, zolang de inhoud de wet niet overtreed is er geen probleem.

Plaats gewoon een nieuw slot (en uw buren ook) en negeer die brief van de loodgieter, en laat hem ook niet binnen. Huisbaas kan niet zomaar beslissen wanneer er werken uitgevoerd worden.

roharro

#9 , 12 sep 2012 17:51

Huurster moet wel goed weten wat ze wil: het is best mogelijk dat verhuurder als reactie einde maakt aan huurkontrakt met het doel renovatiewerken uit te voeren.
Dus eerst nadenken, dan handelen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#10 , 12 sep 2012 18:30

Aangezien het een renovatie over meerdere wooneenheden betreft kan de verhuurder collectief opzeggen zonder schadevergoeding.

Franciscus

#11 , 12 sep 2012 18:47

Dat alle huurders samen eerst eens contact opnemen met de eigenaar of zijn er meerdere eigenaars.

De huurder heeft het VOLLE genot van zijn woning ongeacht wie eigenaar is
tevens Grondwet Art. 15 : De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Onderstaande is citaat van Vandebos en dus volledig voor zijn rekening :D
""" Het hof van cassatie is kristalhelder in zijn arrest en conclusie:
rolnummer: 5124
Datum: 15/10/1986
conclusie:
Citaat:
De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was. ( Art. 439 en 487 Strafwetboek. )

Ofwel met toestemming ofwel met uitvoerbare titel, zonder een van beide kan de huurder u met gemak voor de correctionele rechtbank brengen. De vonnissen en arresten zijn er, zelfs een stagair kan de zaak winnen."""

roharro

#12 , 12 sep 2012 19:17

In de vraag staat toch niets over onbevoegd binnendringen in de woning?
Als die oude brander/ketel moet vervangen worden dan is dat toch overmacht?
Naar ik begrijp is het slechts één brander/ketel voor het hele gebouw. Kan me niet indenken dat in alle appartementen daarvoor "alles moet opengebroken" worden en "alle meubels verplaatst".....
Het is dus in eerste plaats een kwestie van gezond verstand en inschatting van de overlast in functie van de noodzaak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xastheron

#13 , 13 sep 2012 07:57

Het zou natuurlijk ook kunnen dat het leidingwerk dat oorspronkelijk geïnstalleerd is, gewoon niet degelijk genoeg is om alle appartementen van warm water te voorzien op de piekmomenten. Dat men nu bvb een grotere leiding wil plaatsen (bvb een 3 duimse ipv een 2 duimse) in combinatie met een grotere boiler. Anderzijds kan het ook zijn dat men een voormalig gecombineerd systeem wil opsplitsen in 3 kleinere systemen. Voor beide mogenlijkheden zal het nodig zijn muren open te breken.

Ik geloof dat je best eens de verhuurder vriendelijk verzoekt om samen te zitten met alle partijen (dus ook de andere huurders) op een rustige plek (desnoods op neutraal grondgebied zoals een naburig café ofzo). Daar vraag je hem om grondig uit te leggen welke werken hij allemaal wil laten doorvoeren, waarom, hoeveel ze jullie gaan kosten (huurverhoging!) en hoelang deze gaan duren. Vergeet ook niet te vragen hoeveel huurvermindering jullie gaan krijgen door het mingenot.

TV003
Topic Starter

#14 , 13 sep 2012 09:33

Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden.
Laat mij even het verhaal schetsen: Momenteel hebben wij verwarming op mazout. En is de warmwaterketel op electriciteit. Er is nergens niets verouderd, noch stuk. De eigenaar wil geen mazout meer, en beslist daarom om overal nieuwe ketels te plaatsen (aardgas), en de verwarming ook op aardgas. Hierbij wordt in elk appartement afzonderlijk de verwarmingsketel vervangen. Er moet dus een schouw getrokken worden om de niewe ketels van verluchting te voorzien. En er moeten overal gasleidingen gelegd worden, omdat die er nu niet liggen.
Er wordt in elk appartement gekapt en gebroken, vermits de eigenaar de leidingen in sommige kamers in de vloer wil leggen, en in andere kamers in opbouw.

Ik heb een brief ontvangen van de loodgieter, waarin staat dat hij op 17 september start met de werken.

Wij hebben reeds met de verhuurder contact opgenomen, maar zij kon ons niks vertellen. Ze weet niet hoelang dit alles gaat duren, hoelang we zonder verwarming en/of water gaan zitten. Toen we vroegen naar de tegemoetkoming, antwoordde ze dat een potje verf niet duur is. Maw: gewoon blijven betalen, en in een werf wonen...

Het enige wat ik wilde weten is wat onze rechten en plichten zijn als huurder. Moeten wij dit aanvaarden/toelaten, terwijl aan de huidige verwarming niets mis is.

j.demoor

#15 , 14 sep 2012 08:29

“Art.1724.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven. Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven. Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Momenteel hebben wij verwarming op mazout. En is de warmwaterketel op electriciteit. Er is nergens niets verouderd, noch stuk.’

Het verhuurde goed heeft dus gedurende de huurtijd geen dringende herstellingen nodig, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld.

“Art.3...§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :...(lees zelf verder)...Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene woningen in eenzelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Ik huur sinds 1 januari 2012 een appartement’

De huidige werkzaamheden vinden dus plaats TIJDENS het eerste jaar,zodat opzegging niet kan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”