opzegging huurcontract / boete??

krisvdn
Topic Starter

opzegging huurcontract / boete??

#1 , 11 sep 2012 14:50

Geachte,

Ik huur sinds 1 augustus 2007 een appartement, verhuis binnenkort wegens aankoop van een woning.
Ik heb op 23 juli 2012 de opzegging van de huurovereenkomst aangetekend verstuurd naar de huisbaas. Opzegtermijn 3 maanden ingaande 01/08/2012 en eindigend op 31/10/2012.
Brief terug gekregen dat ze nota van de opzegging hebben genomen.
Eveneens maken ze mij erop attent dat conform de huurovereenkomst en de huidige huurwetgeving er nog 1 maand huur als boete dient betaald te worden?!

Onze huurovereenkomst, artikel 2 : duur - beeindiging - verbreken van de overeenkomst, zegt het volgende: Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 3 jaar, aanvangende op 1 augustus 2007 en eindigend op 31 juli 2010, met het recht voor ieder der partijen een einde te stellen aan deze overeenkomst mits een aangetekend schrijven voor de einddatum van deze overeenkomst mits een aangetekend schrijven te zenden aan de verhuurder, ten minste drie maanden voor de einddatum van deze overeenkomst.

Bij gebreke hieraan wordt deze overeenkomst stilzwijgend en van rechtswege verlengd volgens de wettelijke bepalingen.

In geval van verbreking van deze overeenkomst door de huurder, op een onregelmatige wijze, zal deze al de kosten, lasten en onkosten moeten dragen, welke uit de verbreking ontstaan, hij zal eveneens de huur blijven betalen tot de wederverhuring, alsook de kostn voor de wederverhuring.

Tot zover artikel 2 van de huurovereenkomst dus.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er boete dient betaald te worden of ben ik verkeerd?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvg.
Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 sep 2012 15:24

U zit niet meer in de eerste 3-jarige periode, dus u moet conform de huurwetgeving geen boete meer betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2012 15:36

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2012 16:48

Een verlenging na de 3 jaar is geen nieuwe ingegane huurovereenkomst maar een automatische verlenging.
De boetes bestaan dus niet meer. :P

Vandebos

#5 , 11 sep 2012 17:10

Geen boete.

Terug naar “Huren”