Elektrische installatie

Hans79
Topic Starter

Elektrische installatie

#1 , 11 sep 2012 14:50

Hallo iedereen,

Was hier nog een beetje aan het rondlezen en las dat aarding in badkamer verplicht zou moeten zijn. Geldt dit ook voor oudere huurhuizen. Hier heb ik namelijk nergens aarding behalve 2 in de keuken, dus niet in badkamer, wasplaats,etc.
En kan een niet geaard stopcontact eigenlijk voor schade zorgen aan elektronische toestellen?

Alvast bedankt,

Hans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 sep 2012 15:17

Geen schade aan toestellen, mogelijks wel aan U.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xastheron

#3 , 11 sep 2012 15:17

Een niet geaard toestel kan schade berokkenen aan de arme sukkelaar die het toestel aanraakt doordat er een spanningsverschil bestaat tussen het toestel en de omgeving (beter gekend als electrocutie). Dit is de eenvoudige versie, de technische is iets uitgebreider.

Bent u zelf huurder of verhuurder?
In eerste geval: huurt u al van voor 1981 (ongeveer) wanneer het keuren van elektrische installatie nodig was voordat het pand verhuurd mocht worden? Indien neen: controleer het keuringsverslag en kijk onderaan. Hopelijk staat er hier "conform", maar waarschijnlijk zal dit niet het geval zijn. Dit dient dan in orde gebracht te worden. Meld het aan uw verhuurder.
In het tweede geval: ga naar uw bevriende elektricien en maak een afspraak bij hem en uw huurder om dit in orde te brengen. Een licht verkoolde huurder is een minpunt wanneer u het pand opnieuw probeert te verhuren.

Reclame

Hans79
Topic Starter

#4 , 11 sep 2012 15:33

Nee ik ben zelf huurder.
Kan ik dit keuringsverslag bij men verhuurder verkrijgen want volgens hem is alles in orde?
Ik merk wel vaak schokken en dit voornamelijk als ik weer eens schoenen vergeet aan te doen tijdens het ledigen van de wasmachine en af en toe lichte schokken bij elektrische toestellen met een ijzeren casing.
Het wasmachine heeft ondertussen al het pavlov effect op mij, ik trek al weg nog voor ik iets aanraak :-).
Ik vind het dan wel raar dat hij dit niet heeft laten doen bij de volledige renovatie van de badkamer daar er toch blijkbaar aarding aanwezig is in het huis (keuken).

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2012 16:46

Ben jij zeker dat er aarding aanwezig is in de keuken? Vroeger werd nogal eens een aardingsdraad aan de koperen of galva waterleidingsbuizen vastgelmaakt, maar dat is eigenlijk geen voldoende aarding.
Voor de badkamer is een aarding alleen zelfs niet voldoende, er moet ook nog een afzonderlijke verliesstroom schakelaar zijn voor alle natte ruimten (badkamer, keuken, waskelder) en dit buite n een algemene verliesstroomschakelaar.
Heb je die niet, dan is de installatie zeker niet inorde, wat de verhuurder ook mag beweren.
Schrijf hem aangetelkend aan, en vraag hem per omgaande een kopie van het keuringsverslag.
Als je nu al schokken klrijgt, is oppassen zeker aanbevolen.

Hans79
Topic Starter

#6 , 11 sep 2012 17:12

Ik ga hiervan uit daar er aardingspinnen aanwezig zijn in het stopcontact. Ik heb hier wel een multimeter liggen maar denk niet dat je hier de aarding mee kan meten of ben ik mis?
Ja dus zowiezo al geen aarding in de badkamer hoewel het stopcontact hiervoor bedoelt is (een open gatje waar normaal een aardingspin zou inzitten dus water/vochtbestendig kan je ook al uitsluiten). In de kelder zie ik ook al niet een aparte verliesstroomschakelaar alleen een verouderde zekeringskast.

roharro

#7 , 11 sep 2012 18:01

Als je schokken krijgt bij het aanraken van een electrisch toestel dan is dat toestel niet meer in orde. Dan is de interne isolatie defect waardoor er spanning op de buitenkast komt (en stroom gaat lopen door uw lichaam bij aanraking).
De aarding dient als veiligheid voor wanneer er dergelijk probleem is met een toestel. Maar het blijft aangewezen er voor te zorgen dat de toestellen zelf ook in orde zijn.

Aardingspinnen in het stopkontakt zijn geen enkele garantie. Misschien helemaal niet op echte aarding aangesloten, of verbinding in één of ander stopkontakt losgekomen waardoor alle andere stopkontakten die er achter komen niet meer verbonden zijn.....ingeval van twijfel de weerstand van de aarding laten doormeten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2012 18:44

Is er in uw installatie ergens een aardingsklem te zien? In de kelder of in de tuin?
Dit eens lezen en dat weet u waarom uw haar rechtop komt staan.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... OQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans79
Topic Starter

#9 , 11 sep 2012 19:13

Alvast bedankt voor de interessante lectuur.
Nee echte klem zie ik niet, de geel groene draad gaat gewoon een cm of 10 naast het huis de grond, nog niet gezien hoe diep die gaat.
De schokken aan de wasmachine zijn meer bij het aanraken van de natte was niet aan het toestel zelf. En de andere toestellen zijn ook niet echt al van die leeftijd om te stellen dat er een defect is.

roharro

#10 , 11 sep 2012 20:14

Alvast bedankt voor de interessante lectuur.
Nee echte klem zie ik niet, de geel groene draad gaat gewoon een cm of 10 naast het huis de grond, nog niet gezien hoe diep die gaat.
De schokken aan de wasmachine zijn meer bij het aanraken van de natte was niet aan het toestel zelf. En de andere toestellen zijn ook niet echt al van die leeftijd om te stellen dat er een defect is.
Dan is er een defect aan het toestel. Aarding of niet, op het (natte) wasgoed mag geen spanning staan.....

Xastheron

#11 , 12 sep 2012 11:56

Dan is er een defect aan het toestel. Aarding of niet, op het (natte) wasgoed mag geen spanning staan.....
Of is de weerstand tussen grond/toestel te hoog (dus slechte aarding). Heb thuis ook spanning op m'n nat wasgoed doordat de aarding niet 100% in orde is. Vernieuwen van het toestel bood geen soelaas.

Hans79
Topic Starter

#12 , 12 sep 2012 20:02

Hm nee heb nog nooit problemen gehad met het toestel tot ik hier kwam wonen.
Met mijn pc heb ik hetzelfde probleem, dit is een ijzere casing en als je hier over gaat voel je een constante stroom, soms moet ik iets aan de achterkant in pluggen en kan je een kleine schok krijgen.
Nu ik weet dat mijn pc in orde is daar dit mijn beroep is :-). Vroeger heb ik ook nooit dit gevoeld aan mijn pc en sommige dingen kunnen ook alleen getest worden als de pc aan staat, plug en play zoals dit noemt. En op die moment heb ik soms al al een kleine prikkel gevoeld van de aansluiting van het ene apparaat op mijn pc, waar dit vroeger nog nooit is gebeurd.
Ik heb al de apparatuur op mijn pc uitgemeten maar deze geven geen fouten.

roharro

#13 , 12 sep 2012 20:25

Hm nee heb nog nooit problemen gehad met het toestel tot ik hier kwam wonen.
Met mijn pc heb ik hetzelfde probleem, dit is een ijzere casing en als je hier over gaat voel je een constante stroom, soms moet ik iets aan de achterkant in pluggen en kan je een kleine schok krijgen.
Nu ik weet dat mijn pc in orde is daar dit mijn beroep is :-). Vroeger heb ik ook nooit dit gevoeld aan mijn pc en sommige dingen kunnen ook alleen getest worden als de pc aan staat, plug en play zoals dit noemt. En op die moment heb ik soms al al een kleine prikkel gevoeld van de aansluiting van het ene apparaat op mijn pc, waar dit vroeger nog nooit is gebeurd.
Ik heb al de apparatuur op mijn pc uitgemeten maar deze geven geen fouten.
PC en aarding???????? Aan een pc zit toch maar een gewone stekker, maakt dus geen gebruik van een eventuele aanwezige aardingspin.
Kleine prikkels: Ik denk eerder dat u electrostatisch opgeladen bent!! Synthetische vloerbekleding???

Hans79
Topic Starter

#14 , 13 sep 2012 08:41

Hm rare pc dan. Het was nu niet mijn bedoeling om een ganse discusie op te bouwen over waarom het belangrijk is voor bepaalde toestellen wel aarding te hebben. Onderstaande link helpt je misschien te verstaan waarom het voor een pc wel belangrijk is, en zeker voor de metalen pc kast!
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#15 , 13 sep 2012 11:14

Indedaad. Aarding is van belang indien er iets misgaat met het toestel. Dan zal de zekering van de kring waar het op aangesloten is worden uitgeschakeld (of doorbranden voor de oude smeltzekeringen).
Maar in alle andere gevallen zijn de schokjes die je voelt bij aanraken van metalen kasten het gevolg van de ontlading van de statische electriciteit in je eigen lichaam. Sommige mensen merken dat niet eens, anderen wel.
Bij die ontladingen is er gevaar voor de onderdelen van de pc, niet voor de gebruiker. Daarom aarden degenen die werken aan delicate schakelingen zichzelf met een speciale armband teneinde geen schade te veroorzaken door hun "zelfontlading".

ps: mijn oude desktop nog eens bekeken: er zit inderdaad een aardingspin op de stekker

Terug naar “Huren”