haag scheren.. voor eigenaar of huurder ??

martineken
Topic Starter

haag scheren.. voor eigenaar of huurder ??

#1 , 10 sep 2012 10:38

Ik heb een kleine tien jaar geleden een huis gehuurd dat laatste in rij staat, met een tuin en aan de zijkant schermt een 'haag' van sparren deze woonst af van de velden en landbouwgebieden van de boeren.
De verhuurder heeft de eerste jaren dat ik hier woonde, zijn haag zelf geschoren, maar door zijn hoge ouderdom kan hij dat niet meer zelf doen. Nu beweert hij , dat het Belgische wetgeving is, dat als men een huis huurt met een haag, men VERPLICHT is om deze te scheren, evenals men verplicht is om het gras af te rijden bvb. Wie kan mij met zekerheid zeggen of dit echt wet is of niet ??? (zo een haag scheren kost een kleine 1000 euro als men het laat doen door een tuinbouwer)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 10 sep 2012 10:46

De huurder staat in voor het goed onderhouden van het pand dat hij huurt. Net zoals schoonmaken hoort dus ook het onderhouden van de tuin daarbij.

Volgens mij bent u niet verplicht de haag elk jaar te snoeien indien dit niet vereist is voor de plant zelf (sommige hagen moeten wel jaarlijks gesnoeid worden), maar wel als ze over de afscheiding groeit. Ook is het aan te raden ervoor te zorgen dat de haag gesnoeid is wanneer de huisbaas bvb met potentieel nieuwe huurders/kopers van het huis.

Vandebos

#3 , 10 sep 2012 10:57

Onderhoud van de tuin behoort inderdaad tot het goede huisvader principe van de huurder bij wet vastgelegd in art 1728 BW.

Reclame

Terug naar “Huren”