Roken op het balkon

Muisje2001
Topic Starter

Roken op het balkon

#1 , 10 sep 2012 03:03

In mijn huurcontract staat dat er niet mag gerookt worden in het appartement.
Aangezien ikzelf niet rook heb ik hier helemaal geen probleem mee, maar af en toe heb ik bezoek dat wel op het balkon rookt.
Mag dit nu of niet?

Dit is trouwens wat er exact over staat in het huurcontract:

"Rookaanslag wordt niet gezien als een "normaal huurdersgebruik" daar dit een sterke vervuiling van het onroerend goed met zich meebrengt. Daarom is roken, het gebruik van kaarsen en wierookstaafjes niet toegestaan in het onroerend goed. Vuurwerk is eveneens verboden."

Bedankt :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 sep 2012 07:21

eerste vraag: gaat het over een huurovereenkomst voor hoofdbewoning (maw: ben je er gedomicilieerd of is het bvb een kot)

Oude Belg

#3 , 10 sep 2012 07:39

Als er op het balkon wordt gerookt, ontstaat er geen rookaanslag.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Oude Belg

#4 , 10 sep 2012 07:45

Als er op het balkon wordt gerookt, ontstaat er geen rookaanslag. Het lijkt me trouwens een artikel dat strijdig is met het ongestoord genot van de huurder. Rookoventjes of rookpannen in de keuken, tafelbarbecues, fondue bourguignonne, frieten bakken,.... is gelukkig wel toegelaten. Mogen er spruitjes worden gekookt? :twisted:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#5 , 10 sep 2012 08:36

Op dit ogenblik inderdaad een moeilijk afdwingbaar beding. De aanwezigheid ervan kan echter wel invloed hebben op het kostenplaatje bij het uittreden. Bovendien dient men er steeds meer rekening bij te houden dat roken steeds minder en minder sociaal aanvaard wordt. Tegen dat het huurcontract verloopt kan deze sociale tendens nog verstevigd zijn en is het goed mogelijk dat de eerste vonnissen er zijn die roken binnenshuis verbieden als een bindend beding beschouwen.

Op het terras mag dit echter geen probleem vormen.

Muisje2001
Topic Starter

#6 , 10 sep 2012 09:10

Het is een hoofdwoning, dus ik ben er gedomicilieerd.

Mijn 16pg lang contract bevat wel meer van die....euh...rare kwesties zoals 'er mag niet worden gedanst' en de huisbazen doen voor het minste lastig, zoals voor het feit dat er een dichtgeknoopte vuilzak op mijn balkon stond.

Bedankt voor de reacties!

Kingfisher

#7 , 10 sep 2012 10:54

'er mag niet worden gedanst'. Grappig. Maar dergelijke bedingen zijn compleet ongeldig wegens strijdig met ongestoord genot. Eigenlijk zou je een kopij (met all namen enzo verwijderd) hier moeten plaatsen, dan kunnen we nog eens lachen.

Vandebos

#8 , 10 sep 2012 11:04

Opgepast! Afhankelijk van het gebouw, besluiten AV en eventuele vonnissen mbt. tot contactgeluiden is het perfect mogelijk dat een "er mag niet worden gedanst" beding rechtsgeldig is. Het mag misschien raar lijken maar het zal niet de eerste noch de laatste zijn.

roharro

#9 , 10 sep 2012 11:37

Geloof het of niet: in het appartementsgebouw waar mijn moeder woont hangt in de lift een bericht: "verboden in de lift te dansen". Blijkbaar deden sommige mensen dat wel en was het de oorzaak van vele liftpannes.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#10 , 10 sep 2012 11:52

Geloof het of niet: in het appartementsgebouw waar mijn moeder woont hangt in de lift een bericht: "verboden in de lift te dansen". Blijkbaar deden sommige mensen dat wel en was het de oorzaak van vele liftpannes.....
Is geen panne maar een veiligheidsmechanisme dat de lift doet stoppen. Gedoe om de lift terug in gang te krijgen gegarandeerd, dus absoluut begrijpelijk dat het verboden wordt.
We zijn ondertussen serieus off-topic...

Terug naar “Huren”