Huurcontract korte duur - huurwaarborg

Sofie2000
Topic Starter

Huurcontract korte duur - huurwaarborg

#1 , 05 sep 2012 11:14

Beste,

Ik heb vorige week een contract ondertekend voor de huur van een kamer voor een periode van 4 maanden (01.09.2013-31.12.2013).

Hier had ik de volgende vragen over:

- Als huurwaarborg moet 2 maanden huur worden betaald. In het contract staat dat dit cash moet worden betaald (en especes).
De huisbaas weigerde dit geld op een geblokkeerde rekening te plaatsen daar het contract van een te korte duur was, dus zijn we overeengekomen dat dit per overschrijving zal gebeuren van mijn rekening naar de zijne.

- Bij het ondertekenen vroeg hij me specifiek 'lu et approuvé' te vermelden bij de handtekening. Zelf heeft hij dit niet gedaan (daar dat volgens hem niet nodig is daar hij de huisbaas is).
Nochtans staat er dat dit geldt voor de 'signatures' -> meervoud.

- Er stond dat het contract in 3 exemplaren zou worden opgemaakt, er zijn er slechts 2 opgemaakt.

- De plaatsbeschrijving zal niet door een expert gebeuren. Ondertussen woon ik al 2 dagen in het appartement en hij heeft me de tijd gegeven om wat er op het document van de plaatsbeschrijving staat (alles is nieuw) na te gaan vooraleer het te tekenen.

Graag uw mening op de 'correctheid' van bovenstaande.

Ik heb de eerste maand huur nog niet betaald, noch de borg maar hij heeft me wel al de sleutel tot het huis gegeven.

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2012 11:26

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 05 sep 2012 11:36

Aangezien hij de opsteller van het document, contract, is kan men er effectief van uitgaan dat het het heeft gelezen en goedgekeurd.

Vroeger waren drie exemplaren nodig, eentje voor de registratie, dankzij scanners is twee momenteel effectief voldoende. Hij had dit dan wel dienen aan te passen in zijn contract.

Wat betreft de plaatsbeschrijving kijkt u het pand nauwgezet na en fotografeert ieder gebrek. Hoe nauwkeuriger u nu bent hoe makkelijker u bij het vertrekken onterechte claims kan betwisten.

Huurwaarborg is niet echt correct verlopen, maar gelet op de kosten bij het openen en sluiten van deze waarborg bij de bank valt het imo te begrijpen... noteer bij de overschrijving zeer duidelijk dat het gaat om "huurwaarborg Sofie voor woning X" Bij ernstige twisten bij het eindigen van het contract kom je sowieso voor de vrederechter om de zaak te klaren voor dat de waarborg wordt vrijgegeven...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2012 11:41

U hebt zo wie zo recht op de wettelijke intrest.
En lees de brochure eens.
Vlaams Gewest?
Nu ja, gebruik van de talen is vrij ( zolang het Frans is :wink: )

Terug naar “Huren”