domicilie verplicht?

zeke1
Topic Starter

domicilie verplicht?

#1 , 02 sep 2012 08:54

Heren, Dames,

Ik zit met het volgende vraagstuk/probleem.

Ik heb mij net een apartement gehuurd, contract voor 3 jaar, met verplicht domicilie. (start 1/aug)
Nu in de laatste maand zijn er voor mij enkele zaken veranderd, en is het voor mij intressanter mijn domicilie verplaatsing nog even uit te stellen.
Naargelang hoe de situatie opklaart, voor een half jaar, tot misschien zelfs een jaar.

kan ik die domicilie-verplaatsing nog uitstellen?
En dan denk ik er voornamelijk aan, kan de eigenaar in de problemen (ik denk dan vooral aan een financiele afstraffinf via de belastingen ed.) komen als ik mijn domicilie nog niet onmiddelijk verplaats.

Misschien nog handig om weten, dit had mijn eerste eigen domicilie-adres geworden, voorlopig staat dat nog bij mijn ouders.

Bedankt alvast voor uw moeite!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 02 sep 2012 09:18

Je dient je te domiciliëren waar je woont/verblijft. Al de rest is domiciliefraude.
Waarom zou je dit willen uitstellen?
De verhuurder is niet aansprakelijk, jij des te meer.

zeke1
Topic Starter

#3 , 02 sep 2012 10:17

Omdat ik onverwacht een leuke (onbetaalde) stageplaats heb verkregen. En dus nog iets langer op kosten van thuis zal moeten voortleven. Eigenlijk is dit een half jaar of een jaar langer dat ik op kot zou gaan maar dan al in mijn toekomstige vaste woning.

Edit: en even een toevoeging nog. Door deze veranderde situatie zou ik ook nog over huis pendelen op dezelfde manier als ik deed toen ik nog studeerde .

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 sep 2012 19:57

Verdomme toch: u hebt een kontrakt getekend en dt is bindend.
Zonder instemming tot afwijking van de andere contractant dient u zich te houden aan het kontrakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zeke1
Topic Starter

#5 , 02 sep 2012 20:14

ik wil mij nog aan die verplichting houden, alleen zou het tijdsschema misschien opgeschoven moeten worden, door een onverwachte aanpassing van de plannen
wat juist de opties zijn

Want aangezien ik in tegenstelling tot mijn eerdere plannen, nog geen geld ga verdienen, weet ik niet hoe het zit met de belastingen en dergelijke, dit is ook nog een van de zaken die ik moet uitzoeken

Nog een andere mogelijkheid is natuurlijk dat ik dan nu al het contract opzeg, wat natuurlijk kostelijk is
of opnieuw afspreken met de eigenaar
daarom heb ik ook de informatie nodig of dit nadelig is voor de eigenaar, zodat ik geinformeerd naar dat gesprek zou kunnen gaan.
Misschien is het voor mij nog intressant dat indien dit nadelig is voor de eigenaar, ik dat financieel kan compenseren
maar zoals reeds gezegd, moet ik die informatie dan ook ergens halen, en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt wijs kom uit de betreffende wetteksten of de informatie die google mij geeft

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2012 22:07

Contract van beperkte duur nl 3 jaar is niet opzegbaar tenzij in het contract zlef die mogelijkheid wordt voorzien.
Vanaf 1 augustus dient u dus de huur te betalen en tevens te zorgen dat de waarborg geregeld is.
Ook dient u best een verzekering (brand) tgo derden en eigen inboedel te hebben ... best nog een familiale verzekering.
Indien u zich niet domicilieert heeft de verhuurder een mogelijkheid om het contract met een substantiële schadevergoeding te laten ontbinden.
Lees blz 61 van de huurbrochure.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

zeke1
Topic Starter

#7 , 03 sep 2012 11:47

Ik moet het me nog bijna gaan beklagen dat ik dit buitenkansje voor die stage te gaan doen gekregen heb blijkbaar.

nu door gebrek aan tijd (de verhuis zelf, en een eerder geplande reis) is de domicilieverplaatsing nog niet gebeurd, dit zal voor ergens half tot eind september zijn dan

kan dit problematisch worden voor de belastingen of dergelijke als ik alleen woon, huur betaal (tijdens mijn stage gaan mijn ouders die voort betalen omdat ze weten wat voor een buitenkansje dat dit is) en geen inkomen heb?

sloeberken

#9 , 03 sep 2012 12:18

Van het ogenblik dat je nog steun krijgt van u ouders ( huur betalen ) moet u domecile bij u ouders blijven. Dus zeker u domicile niet veranderen de wet hier omtrent is heel streng.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

zeke1
Topic Starter

#10 , 03 sep 2012 12:26

Dus ik moet afzien van mijn stage
of contractbreuk plegen

misschien een klein detail, maar het kan wat doen
De stage is niet meer verbonden aan mijn diploma, dat heb ik al

eylis

#11 , 03 sep 2012 12:33

als je je diploma al hebt, waarom zou je dan de stage onbetaald doen? Dat ruikt voor mij naar een bedrijf dat gratis werkkrachten wil aanwerven.
Niet erg koosjer.
Vergeet niet dat je met je diploma wel degelijk iets kan. en dat mag wel gerespecteerd worden dmv een loon naar werken. niet meteen de hoge salarissen, maar gewoon een loon.
durf de pertinente vraag aan det bedrijf te stellen: voor de studenten zijn de goede stageplaatsen zijn schaars. Waarom stellen ze een stageplaats open voor een afgestudeerde? en waarom is het geen betaalde functie.

En terug naar je eerste plan: je zou dus gaan werken. Waarom zoek je geen job in een gelijkaardige werksfeer als de "stage"plaats.
Dan kom je terecht in een boeiende omgeving waar je minstens betaald wordt voor je inspanningen.

zeke1
Topic Starter

#12 , 03 sep 2012 12:36

Een mooie aanvulling voor werkervaring voor het cv
Het is, zonder er te ver over uit te breiden, een ronkende naam, waar ik nog veel kan bijleren

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 sep 2012 12:41

En in welke bedrijfstak dan wel? ik kan me wel inbeelden dat het geen stage is in de smoutebollenkraam en frituur "Het wit madammeke" op de foor. Is nochtans ook een ronkende en bekende naam. :lol:
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 sep 2012 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Xastheron

#14 , 03 sep 2012 12:41

Ik geloof dat TS het eerder over een "Internship" heeft. Ik hoop dat je op z'n minst een vergoeding krijgt voor jouw transport? Terugbetaling abbonnement of iets dergelijks? Anders ben je voor een regeltje op jouw CV aan het betalen... Wordt soms hier en daar nog eens toegepast als een soort "pre-proefperiode" waar je dus fictief betaald wordt door het opdoen van kennis.

zeke1
Topic Starter

#15 , 03 sep 2012 12:59

Het is idd eerder een internship, vergoedingen voor transport en dergelijke zijn nog niet afgesproken
En het is voor mij idd voldoende om te worden betaald dmv 'kennis'

Terug naar “Huren”