Defecte waterboiler

Uchi
Topic Starter

Defecte waterboiler

#1 , 30 aug 2012 12:33

Beste forumleden,

Ik huur een appartement, geregistreerd, 3-6-9 regeling. Contract werd opgemaakt via het immo kantoor. Er is een syndicus, maar die manifesteert zich gering en slecht, volgens de eigenaar en de andere eigenaars in de blok.

Er doet zich een probleem voor met mijn waterboiler. Kort chronologisch overzicht:

* 19/08, 's morgen vroeg:
terugkeer festival (3 dagen afwezig). Voor het vertrek werd het appartement gepoetst, toen was er geen probleem
* 19/08: voormiddag:
grote plas opgemerkt in wasplaats. Opgeruimd en oorzaak opgezocht. Boiler leek te lekken op het houten kastje eronder (druppelsgewijs, echter in een snelle opvolging).
* Emmers en dweilen geplaatst. In de kast werd het water opgevangen, dat via de leidingen naar de grond droop. Op de kast zelf druppelde echter wel nog water, gezien er tussen boiler en kast geen ruimte is om iets te plaatsen dat het water opving (rekening houdend met buizen die er onder hingen)
* Verhuurder gecontacteerd, is onmiddellijk ter plaatse gekomen, stelde slijtage vast en ging de boiler vervangen (kosteloos voor mij). Geen probleem.
* Ik vertrok die volgende dinsdag 21/08 echter naar het buitenland, tot en met donderdag 23/08. Korte overeenkomst opgemaakt tussen verhuurder en mezelf, waarin ik de huurder schriftelijk toestemming geef om hem toe te laten in het appartement en de sleutels te overhandingen, tot de boiler vervangen was. (klinkt misschien wat overbodig, better safe than sorry)
* Maandag 20/08 :
een constructie geplaatst van trechters en buizen om alle druppels op te vangen en af te voeren en de verhuurder hiervan kennis gegeven, kwestie van bereidheid te tonnen om schade aan het appartement tot een absoluut minimum te houden. Ouders komen ook een oogje in het zeil houden (met de contractueel vastgelegde reservesleutels).
* Dinsdag 21/08 tot en met donderdag 23/08:
Verhuurder ondergaat zelf een aantal werkzaamheden en verwijdert oude boiler, vermolmd kastje er meteen onder, aanhechtingen in muur, en breekt noodgedwongen tegeltjes af.
Hij kuist netjes op, haalt nieuwe boiler, plaatst nieuwe tegeltjes, verft en kuist weer alles netjes op.
Plaatste nieuwe boiler, echter merkt dat de elektrische print niet klopt. Bestelt nieuwe print, laat op zich wachten.
* 23/08, donderdag avond laat:
Bij terugkeer is de boiler geplaatst en is alles opgeruimd, maar nog geen werkende boiler. Verhuurder laat weten verder te werken, print te vervangen. Dus bij vriendin overnachten.
* 24/08 tot en met 25/08:
Verhuurder vervangt print en laat boiler opwarmen en merkt warm water op. Echter, vrij lauw, terwijl boiler op halve kracht stond (kwam overeen met 35-40 graden, ongeveer). Hij draait de temperatuur regelaar hoger.
* 25/08, 's namiddag:
Verhuurder belt om te laten weten dat alles in orde is. Ik verhuis terug van vriendin naar home-sweet-home, heb lauw water.
* 26/08:
Nog steeds lauw water, geen warm(er) water. Vermoed dat de boiler een tweetal dagjes moet inwerken.
* 27/08, 's morgens:
Klaar om te werken... Koud water. In de douche gerild en verhuurder gebeld. Komt 's avonds langs, kijkt regelaar na en beslist de leverancier te contacteren.
* 28/08:
Situatie onveranderd, was me met koud water en kommen gevuld met water gewarmd van de oven. Idem afwas en poets taken. Verhuurder belt om te laten weten dat de leverancier een verkeerde print heeft gegeven. Print moet opnieuw vervangen worden... Er is echter de vrees dat de verkeerde print, de elektronica van de weerstand heeft beschadigd... Belooft 29/08 iets te laten weten.
* 29/08:
situatie onveranderd, niets gehoord.
* 30/08:
Situatie onveranderd, telefoontje gekregen vanmorgen dat de verhuurder zijn best doet om de print voormiddag te vervangen (heeft nog steeds mijn sleutels).

Een heel verhaal, maar ik zit al sinds 19/08 zonder warm water. Desondanks mijn afwezigheden her en der en het feit dat ik bij mijn vriendin terecht kom, verlies ik nu tijd en een goed gebruik van mijn appartement. De verhuurder doet echter zijn best en toont zich écht niet van slechte wil en steekt er behoorlijk wat tijd in. De herstelling van de tegeltjes op de muur en het verven is ook zeer netjes uitgevoerd. Mijn waterrekening gaat ook geen lachertje zijn, ruw geschat, ben ik een 500 liter kwijtgespeelt.

Ik zit er echter erg verveeld mee. Ik wil de relatie met de verhuurder onderhouden, gezien het zeer nette en aardige mensen zijn, maar mijn inziens werd dit beter uitgevoerd door een erkende installateur, waarbij eventuele fouten en hem konden verhaald worden.

Hoe wordt zoiets afgehandeld? Zwijg ik en aanvaard ik de situatie zoals die is, of tracht ik de huurder te wijzen op de geleden schade (water, genot van appartement)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 30 aug 2012 12:42

Momenteel is jouw verhuurder nog steeds "druk in de weer" met het herstellen van jouw boiler. Dat hij niet onmiddellijk de onderdelen in handen krijgt, kan hij persoonlijk niet veel aan doen... Zorg er misschien wel voor dat wanneer het "probleem" afgehandeld is, er een annex aan plaatsbeschrijving komt met foto's van de plaats waar de nieuwe boiler staat. Dit voor het geval er zaken beschadigd zijn die niet onmiddellijk opvallen.

Reclame

Terug naar “Huren”